2021-07-28, 12:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Förvisso små förändringar, men några positiva glimtar kan man skönja:

- S ligger under 25%
- L ligger långt under spärren
- MP ligger underspärren, ehuru oroväckande med en svag ökning

Men, att C ökar med en hel procentenhet är allvarligt. Det är förstås oklart om detta blir trenden framtill valdagen, och eventuella politiska effekter av cementkrisen är förstås svåra att förutsäga, varför prognosvärdet i denna undersökning är osäker. Juliprognoser anses ibland också vanskliga.
C drar väl till sig väljare som ser partier som en garant mot det onda SD och det onda V.

Och vad C ger dem är en otydlig soppa som får Sverige att gå på knäna.
2021-07-28, 13:11
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag litar inte på opinionsundersökningar. Jag har alltid känt att alla siffror är påhittade för stunden för att passa in i någon sorts narrativ. Däremot är jag helt övertygad om att fler vanliga människor hyser större sympatier för SD än för M, och speciellt för Åkesson jämfört med Kristersson. Vem fan skulle gå och rösta på Kristersson idag?

Jag tror däremot inte att systemet kommer att låta MP och L bara dö ut. Det kommer att justeras lagom till valet nästa år.

Det finns faktiskt något att vinna om man rapporterar att det är kris på olika håll. Psykologiskt går det att styra svaga individer på det sättet. Sen kan man alltid skylla på just det och förklara drastiska förändringar i opinionen. Just nu är det "kris" i S, MP och L men det kommer givetvis att ändras lagom till när det verkligen räknas. Massan är styrd som får i det här landet. Bli aldrig en del av massan, tänk själv.
2021-07-28, 13:50
Medlem
Om man utgår från den realistiska förutsättningen att MP klarar spärren så indikerar den här mätningen att högerblocket får 169 mandat och Löfven 180 mandat.

Det är för tidigt att kasta yxan i sjön men rörelsen av väljare över blockgränsen tycks i det närmaste ha avstannat.
2021-07-28, 15:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
C vinner stort på att L hamnat så lågt att väljarna inte längre tror att de har en chans att klara spärren. C fungerar också som en uppsamlingsplats för allsköns tokar, främst kvinnor, som tror att C på något sätt är ett mittenparti som är en motpol till SD. Att C för en politik som är väldigt långt ifrån vad många av deras potentiella väljare egentligen förväntar sig kommer förr eller senare leda till samma problem som L nu har. C är till höger om både M och SD då det gäller arbetsrätten, och deras intresse av invandring är att invandrare ska utgöra billig arbetskraft och undergräva fackligt inflytande. Om övriga partier börjar peta lite mer på Lööf i dessa frågor kommer bubblan spricka. S är trots att de ännu är största parti i princip nere för räkning utan chans till återhämtning; de är inte längre ett arbetarparti och deras väljare som vänt dem ryggen kommer inte åter eftersom det är en så fundamental del av partiets ideologi som klantats bort.

Det kan ligga något i detta. Uppsamlingsplats för fd L-väljare tror jag också. Frågan är om det är en bubbla och ifall någon vill peta på den. Det är inte helt omöjligt att C kvarblir på denna nivå fram till valet, ifall ingen "petar". Vi får se.

Med S tror jag att vi just nu bevittnar partiets desintegrering. Man förlorar i god takt allt fler manliga LO-medlemmar i privat sektor. De som är konkurrensutsatta från utländsk arbetskraft, som bevittnar effekterna av illegalister, EU-migranter, stölder mm. Förbund som Byggnads, Metall, Transport osv är på väg att förloras för S. Opinionsläget är bara en indikator.
2021-07-28, 15:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
C drar väl till sig väljare som ser partier som en garant mot det onda SD och det onda V.

Och vad C ger dem är en otydlig soppa som får Sverige att gå på knäna.

C är utan tvekan ett problem för alla parter just nu. Även för sig själva. Samtidigt är partiet en av nycklarna till regeringsmakten. Det blir intressant att följa den vidare opinionsutvecklingen härvid.
2021-07-28, 16:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Trots att C stiger med en procent så framstår dessa som de största förlorarna. Dom drivs allt mer åt vänster i sitt faktiska samarbete samtidigt som dom drivs allt mer högerut i sin politik. Kan månne L suga tillbaka högerliberaler eller är hela mitt/C kollektivet enbart inne på huvuduppdraget i Svensk politik att hålla SD borta (och samtidigt göda dom)?

.. och hur i helvete kan landsbygdspolitiker rakryggade stå och vurma för C när allt dom på centralplanet gör är att aktivt reducera landsbygden till aska? Diskuterade ämnet med några C-höjdare på skånska myllan och även dessa nötter hade som mål nr 1 att hålla SD utanför makt. Att det i sin tur innebar att dom skulle brinna och försvinna gjorde inget för dom då pensionen var nära. Hade SD haft någon som helst kompetens i sina led så hade man kunnat plocka mycket mer väljare ifrån dessa feta höns som bara väntar på sina gravplatser.
Det ligger också något djupt ironiskt över Annie Lööfs tjat om att mota ytterlighetspartierna ut ur Riksdagen med tanke på siffrorna för V och SD här.
2021-07-28, 16:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Mycket teorier.och en del konstigheter som är svårförklarade som C:s uppgång. Men jag är misstänksam utifrån vilka som äger instituten och deras kopplingar till etablissemanget i landet. Man får inte vara naiv. Sjunker S ökar man på V eller C. Ökar SD minskar man på KD eller M eller den nya media-slagpåsen L. C gynnas i media medan L missgynnas. Alla vet varför. Högern i landet får inte släppas fram eftersom opinionsmässig framgång föder ytterligare framgång. Jag förhåller mig skeptiskt till opinionsundersökningarna. Jag är övertygad om att SD är det största partiet i landet nu men det får inte visas.
Jag tror det helt enkelt är så att det är där alla galningar a.k.a. vänsterliberalister hamnar. Det är det som håller C:s siffror uppe och jag är inte speciellt brydd över det.
2021-07-28, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Högerpartierna tappar ju rätt mkt totalt och hjärndöda C och V ökar hela procent. V kan man ju förstå men vad fan har C gjort för att öka en hel procent lately? Det skulle vara lite mer libtards från L då

Detta alltså trots död polis och skjutna barn

Tycker det mer och mer ser ut som att Löfvén och Lööf kan få fortsätta att förstöra landet

Man undrar vad som ska krävas för att det ska gå in att landet är på väg åt helvete. När man ser detta känns det hopplöst

Löfven sitter kvar.

Frikyrkliga har lämnat KD och sökt sig till C i stora mängder pga migrationspolitiken.

Klart landet är kört. Jag har skrivit tidigare att många kommer att inse faktum efter valet 2022. (Jag förstod det slutgiltigt efter valet 2018.)
2021-07-28, 17:21
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag litar inte på opinionsundersökningar. Jag har alltid känt att alla siffror är påhittade för stunden för att passa in i någon sorts narrativ. Däremot är jag helt övertygad om att fler vanliga människor hyser större sympatier för SD än för M, och speciellt för Åkesson jämfört med Kristersson. Vem fan skulle gå och rösta på Kristersson idag?

Jag tror däremot inte att systemet kommer att låta MP och L bara dö ut. Det kommer att justeras lagom till valet nästa år.

Det finns faktiskt något att vinna om man rapporterar att det är kris på olika håll. Psykologiskt går det att styra svaga individer på det sättet. Sen kan man alltid skylla på just det och förklara drastiska förändringar i opinionen. Just nu är det "kris" i S, MP och L men det kommer givetvis att ändras lagom till när det verkligen räknas. Massan är styrd som får i det här landet. Bli aldrig en del av massan, tänk själv.

Jag häller med. Det som gjort mig misstänksam är att rörelserna mestadels sker inom blocken så att avståndet mellan blocken hela tiden är minsta möjliga. Nu tillåts vänsterblocket dra ifrån lite med stöd av V-narrativet. Det kan man använda för att stödja regeringspartierna en tid. Lägg till möjligheterna som väl aldrig redovisas öppet att kompensera för bortfall, jämka i förhållande till resultatet i senaste val och andra typer av justeringar. Det är som det passar. Och det som passar är stöd för regeringspartierna och C. L som hoppat av vänsterblocket är ett fritt byte nu för alla påhopp. Ett idag av någon statsvetare i SvD. Lite inte på msm-media och på opinionsinstituten.
2021-07-28, 17:30
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Löfven sitter kvar.

Frikyrkliga har lämnat KD och sökt sig till C i stora mängder pga migrationspolitiken.

Klart landet är kört. Jag har skrivit tidigare att många kommer att inse faktum efter valet 2022. (Jag förstod det slutgiltigt efter valet 2018.)

Det där vet vi inget om. Om ett antal frireligiösa KD:are av viss sort lämnar KD för C är det bara en krusning på ytan. Nere i folkdjupet sker större förändringar som kommer visa sig i valet nästa år. Folk ser och hör och uppfattar. Men snackar inte så mycket. Vi svenskar talar inte så gärna politik. Men på valdagen då fan ska det visas vad man tycker och etablissemanget får sig en näsknäpp, sanna mina ord.
2021-07-28, 17:32
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Jag häller med. Det som gjort mig misstänksam är att rörelserna mestadels sker inom blocken så att avståndet mellan blocken hela tiden är minsta möjliga. Nu tillåts vänsterblocket dra ifrån lite med stöd av V-narrativet. Det kan man använda för att stödja regeringspartierna en tid. Lägg till möjligheterna som väl aldrig redovisas öppet att kompensera för bortfall, jämka i förhållande till resultatet i senaste val och andra typer av justeringar. Det är som det passar. Och det som passar är stöd för regeringspartierna och C. L som hoppat av vänsterblocket är ett fritt byte nu för alla påhopp. Ett idag av någon statsvetare i SvD. Lite inte på msm-media och på opinionsinstituten.

Det känns nästan som om S inte skulle ha något emot att vara opposition i fyra år för att sedan "komma tillbaka starkare". Om man gör sin matematik och räknar med att MP och L åker ur riksdagen så har M, KD och SD minimal majoritet även om det är en jävligt komplex formel som skulle behövas för att fastställa mandaten, och det skulle det också bli en fight om, garanterat. Som i EU-valet mellan MP och SD där jag fortfarande anser att SD borde ha fyra mandat.

Justeringar kommer garanterat att ske. Det ser för bra ut och min bild av medelsvensson styrker inte att det ser så bra ut. Tyvärr. Kalla mig pessimist men jag ljuger aldrig. Däremot har inte Kristersson något på Åkesson. Det kan jag satsa min nacke och mitt huvud på. ALDRIG MER MODERATER SOM STYR! Ska de ha något att säga till om så får de ta order av SD. Annars kan vi alla vara i opposition i framtiden.
2021-07-28, 17:36
Avslutad
Citat:
Det där vet vi inget om. Om ett antal frireligiösa KD:are av viss sort lämnar KD för C är det bara en krusning på ytan. Nere i folkdjupet sker större förändringar som kommer visa sig i valet nästa år. Folk ser och hör och uppfattar. Men snackar inte så mycket. Vi svenskar talar inte så gärna politik. Men på valdagen då fan ska det visas vad man tycker och etablissemanget får sig en näsknäpp, sanna mina ord.

Det har jag hört sedan slutet på 80-talet. Landet är kört. Förbered dig på att bli grymt besviken 2022, dagens opinionsundersökning visar att Löfven sitter kvar.

Den som är klok planerar flytt utomlands.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in