2021-07-28, 10:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Någon fler än jag som ser en risk i att situationen i Sverige kan spåra ur i höst? Kanske vid månadsskiftet sep/okt.

1 Skolorna öppnar
2 Restriktioner har plockats bort
3 Folk reser mycket
4 Vaccin effekten klingar av efter 6 mån
5 Antikroppar från infektion klingar också av
6 Alltför få har vaccinerat sig
7 Många tror det är över. Munskyddsanvändningen minskar och så gör även avstånden
8 Deltavarianten sprider sig

Blåser upp till storm kan man säga.
Citera
2021-07-28, 10:42
Medlem
Opaques avatar
Är själv vaccinerat, men den senaste tiden då professionen ropar på boosterdoser (Spruta 3 och 4) börjar gå en på nerverna. Och om det skulle bli obligatorisk så ansluter jag mig till protesterna .

Någon bra förklaring har man inte lyckats ge tycker jag. Hindrar boosterdoser genombrottsinfektioner ? Vilka får genombrottsinfektioner ? Finns det några specifika åldersintervaller där det händer. Det är ett dussintals viktiga medicinska frågor som ska besvaras med nyttan. I det läget ska man inte lita på myndigheterna alltför lätt.

Och varför skulle vi ens behöva mer vaccin mot alfa i en period då mutationer anländer (Tänker specifik på Gamma) där det inte alls hjälper med Alfa vaccin)

Har läst den lilla studien om gruvarbetare som nästan alla insjuknade i Gamma-varianten. I "Conclusion" delen står det i.a.f. att ingen har behövt sjukhusvård.
Om Gamma sprider sig i europa så spelar det ju ingen roll om vi så har fått 35 vaccinationsdoser mot Alfa. Gammavarianten kan komma att upprepa den värsta tiden i början av Alfaviruset. Med igenproppade sjukhus, restriktioner åter igen, fallande ekonomier, ökat skuldsättning genom statliga lån.....

Vi vet ju alla att det krävs inte mer än ett passagerarflygplan från sydamerika som landar på Arlanda och då går cirkusen igång igen.
Senast redigerad av Opaque 2021-07-28 kl. 10:51.
Citera
2021-07-28, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är själv vaccinerat, men den senaste tiden då professionen ropar på boosterdoser (Spruta 3 och 4) börjar gå en på nerverna. Och om det skulle bli obligatorisk så ansluter jag mig till protesterna .

Någon bra förklaring har man inte lyckats ge tycker jag. Hindrar boosterdoser genombrottsinfektioner ? Vilka får genombrottsinfektioner ? Finns det några specifika åldersintervaller där det händer. Det är ett dussintals viktiga medicinska frågor som ska besvaras med nyttan. I det läget ska man inte lita på myndigheterna alltför lätt.

Och varför skulle vi ens behöva mer vaccin mot alfa i en period då mutationer anländer (Tänker specifik på Gamma) där det inte alls hjälper med Alfa vaccin)

Har läst den lilla studien om gruvarbetare som nästan alla insjuknade i Gamma-varianten. I "Conclusion" delen står det i.a.f. att ingen har behövt sjukhusvård.
Om Gamma sprider sig i europa så spelar det ju ingen roll om vi så har fått 35 vaccinationsdoser mot Alfa.

Du har fel, hittills har alla vaccin acceptabel till fullgod verkan mot samtliga mutationer.

Håller dock med ang "boosterdos". Onödigt med fler än två doser om nu inte tydliga resultat talar för motsatsen.
Citera
2021-07-28, 10:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Om Gamma sprider sig i europa så spelar det ju ingen roll om vi så har fått 35 vaccinationsdoser mot Alfa. Gammavarianten kan komma att upprepa den värsta tiden i början av Alfaviruset. Med igenproppade sjukhus, restriktioner åter igen, fallande ekonomier, ökat skuldsättning genom statliga lån.....

Vi vet ju alla att det krävs inte mer än ett passagerarflygplan från sydamerika som landar på Arlanda och då går cirkusen igång igen.

Man lär ju behöva uppdatera vaccinen och det kommer säkerligen ske.
Citera
2021-07-28, 10:55
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du har fel, hittills har alla vaccin acceptabel till fullgod verkan mot samtliga mutationer.

Håller dock med ang "boosterdos". Onödigt med fler än två doser om nu inte tydliga resultat talar för motsatsen.

Jag vill gärna tro dig. Det är ordet "fullgod" som stör mig. Jag är rätt aktiv i faktaletande på erkända källor, och har inte stött på det ordet tidigare. Mest beroende på att ingen just nu i dagsläget kan belägga med siffror. Inte ens Detal varianten vet man så mycket om i dagsläget,eftersom det är så pass färskt och inga andra signaler finns än sjukhusens egna siffror (Som varierar enormt)
Citera
2021-07-28, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon fler än jag som ser en risk i att situationen i Sverige kan spåra ur i höst? Kanske vid månadsskiftet sep/okt.

1 Skolorna öppnar
3 Folk reser mycket
7 Många tror det är över. Munskyddsanvändningen minskar och så gör även avstånden

Du glömmer en central del, vaccineringen går som tåget och effekten är mycket tydligt positiv.
En liten puckel till hösten är givetvis väntad, men långt ifrån någon storm, särskilt inte gällande antal avlidna där vården numera har helt andra förutsättningar än tidigare, ny kunskap etc.

Tillhör du den som varnade för drivor av döda utanför städerna, plundrargäng och samhällskollaps?

Facit: Jag fick åka till nästa Coop en gång förra våren för att hitta större toapapperspaket.
Citera
2021-07-28, 10:56
Medlem
Citat:

1 Skolorna öppnar
3 Folk reser mycket

Ja, influensan och vinterkräksjukan kommer tillbaka.
Citera
2021-07-28, 10:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

1 Skolorna öppnar
3 Folk reser mycket

Självklart.
Lägg till
9. Folk har tröttnat på pandemin
10. FHM tror inte på ny fjärde våg vilket lugnar folk och de släpper loss

Det är receptet på hur man ska få igång smittspridningen igen och orsaka problem på arbetsplatser.
Blir att fortsätta med dagliga uppdateringar på företagen över de som har symptom och att de testas och inte kommer till jobbet med positiv covid. Smittspårning och allt som där hör till.
Det jag sett de senaste veckorna så verkar de flesta ta det som att pandemin är över.
Var på besök i Stockholm för någon vecka sedan och det är inte mycket kvar av råden med distans mm där. Ser ut som sommaren 2019.

Det kommer dra igång här också men sedan fattar de flesta allvaret och backar tillbaka och så får vi ned smittspridningen igen. Frånvaro = Övertid för att hinna med.
Kommer nog bli en tråkig höst igen.
Citera
2021-07-28, 11:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
För naturlig immunitet krävs det ett flertal mutationer för att ta sig förbi immuniteten då kroppen bildat en uppsjö antikroppar mot olika delar av viruset. Vaccinen ger specifika antikroppar mot en liten detalj på viruset, så det krävs bara en enda mutation för att gå runt vaccinet. För varje uppdatering av vaccinet så behöver viruset bara göra en enda mutation, och det går snabbt för det att hitta den mutationen. Med vaccinen kommer man jaga sin egen svans i oändlighet, så länge man inte gör ett vaccin på det hela avdödade viruset.

Och ja, när man tvingar fram ett så stort monokromt antikroppssvar så förstör man immunförsvaret.
Låter intressant, men
Var kan man läsa något vetenskapligt om dina teorier?
Citera
2021-07-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
De flesta som drabbas av covid får ju bara milda symtom (om de ens överhuvudtaget upplever symtom) och lindrig sjukdom, se själv ang. rådgivning om covid-19 på Vårdguiden 1177:

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/

Många har haft covid utan att ha märkt av det men ser att de har antikroppar vid testning.

Ja men det innebär inte att Covid 19 är att likställa med en förkylning, vilket inte heller står i din länk.
Citera
2021-07-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ytterligare en härlig bitchute-källa med ett gäng anekdoter. Källkritik verkar inte vara ditt främsta kännetecken. Varför kan man aldrig läsa om dina rön i the Lancet?

Det är ganska meningslöst att hänvisa till nåt.
Allt man hänvisar till avfärdas ju ändå som folliehatteri.

Citat:
Jaha, är det den kanadensiske familjedoktorn i en liten håla (Och som dessutom är djupt insyltat i en krets av konspirationstillverkare) uppe till diskussion igen ?

Han har lyckats att få ett totalt genomlag bland foliehattarna.

Vaccinsekten gör det lätt för sig igen och avfärdar allt som strunt.

Var än det kommer ifrån är det trams, påhitt, fake news.
Citera
2021-07-28, 11:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du glömmer en central del, vaccineringen går som tåget och effekten är mycket tydligt positiv.
En liten puckel till hösten är givetvis väntad, men långt ifrån någon storm, särskilt inte gällande antal avlidna där vården numera har helt andra förutsättningar än tidigare, ny kunskap etc.

Tillhör du den som varnade för drivor av döda utanför städerna, plundrargäng och samhällskollaps?

Facit: Jag fick åka till nästa Coop en gång förra våren för att hitta större toapapperspaket.

Nja, går den verkligen som tågot? Är väl bara cirka hälften av befolkningen som är fullvaccinerade och med r-tal på 10 för delta duger det inte. De äldre som fick sina doser i jan-feb behöver fylla på redan nu. Dessutom behöver vaccinen uppgraderas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in