2021-07-27, 13:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Nej?

En förklaring är just att man är van att använda munskydd i öst jämfört med oss i väst. Om en del använder munskydd här i väst så hjälper det inte så mycket jämfört om en majoritet gör det.

Låter långsökt. Det kan vara som du säger, men det kan också bero på helt andra grejor än munskydd.
Citera
2021-07-27, 13:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tjeckien tror jag var det första landet inom EU som införde krav på munskydd och det gick väldigt bra för dem tom september 2020, https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2020-11-13&pickerSort=desc&pickerMetric=total_cases&Metric =Confirmed+deaths&Interval=Cumulative&Relative+to+ Population=true&Align+outbreaks=false&country=GBR~ DEU~FRA~SWE~DNK~NOR~FIN~EuropeanUnion~CZE

Då gjorde man ett litet misstag och införde krav på munskydd efter sommarens uppehåll lite sent och allt sket sig.

Var det några andra länder som det gick bra för under förstavågen som inte hade krav på munskydd?
Citera
2021-07-27, 13:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sverige har en oproportionerligt större andel invandring än samtliga grannländer och ca 3 ggr så hög trångboddhet som Norge. Och Norge är ett mycket mindre land med betydligt mindre städer.

Förstår inte hur folk fortfarande kan stirra sig blind på dödstal när medelåldern på de som dött med covid är över 80 år. Ge upp!
Hack i skivan!
Norge har liknande proportion invandrare som Sverige, minns du inte det?
Citera
2021-07-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Vi får hoppas att det är så. Vi vet att infektion innan vaccin ger robust skydd, frågan är om infektion efter vaccin ger samma resultat. Immunförsvaret är ju kraftigt manipulerat av vaccinet med stora mängder antikroppar. Man kan tom säga ”onaturligt” stora mängder antikroppar. Dessa antikroppar kan dominera immunförsvaret och tränga undan kroppens eget försvar, enligt Vanden Bosschen. Han har haft rätt hittills.
Jag tycker faktiskt att de rapporter som kommer in nu pekar på att vaccinet är väsentligt mindre potent än man hade trott. I sammanhanget du beskriver är det något bra.

Risken att vaccinet skulle vara "för starkt" eller dominera det naturliga immunförsvaret känns mindre för varje dag. Det rapporteras om mycket fler genombrottsinfektioner än naturliga återinfektioner, trots att vaccinationerna skedde senare.

Vaccintillverkarna har hajpat höga antikroppsnivåer från sina vaccin, men utan några kvalitativa studier som backar upp att det ger ett långvarigt eller starkt skydd (relativt naturlig infektion). Det är nog antikroppar som delvis slår i luften. Det är ju bara mot ett enstaka spikeprotein, som muterat flera gånger sen vaccinet gjordes.

Jag tänker inte försöka övertala någon att vaccinera sig. Det ska alla få välja fritt, helt utan påtryckningar. Men personligen så känner jag mig mindre oroad över vaccinen för varje dag. Vaccinen verkar helt enkelt inte ge ett såpass starkt och långvarigt skydd att det ska kännas oroande.
Citera
2021-07-27, 13:58
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Nej?

En förklaring är just att man är van att använda munskydd i öst jämfört med oss i väst. Om en del använder munskydd här i väst så hjälper det inte så mycket jämfört om en majoritet gör det.

Det stämmer inte. De sydeuropeiska länderna har varit munskyddsslavar åtminstone sedan sommaren 2020 under tvång med böter och socialt tryck. Till och med nu när munkavlarna inte är obligatoriska utomhus vägrar de att lägga dem på hatthyllan. Har inte hjälpt ett skvatt mot smittan.
Citera
2021-07-27, 13:58
Medlem
Citat:
Kan du visa något som styrker ditt påstående?

Om det skulle vara så att det endast är naturlig immunitet som bromsar smittan är det ju väldigt konstigt att länder som haft mycket smitta fortsätter att ha mycket smitta?

Eftersom fullvaccinerade smittar fullvaccinerade och blir sjuka, samtidigt som de som haft covid uppvisar mycket bättre skydd, så är det ju ganska självklart att det är naturlig immunitet som är det som kommer bromsa. De länder som har fortsatt hög smitta har ännu inte nått nivån som krävs för att se en avmattning.

Vaccinen sades aldrig kunna hindra smittspridning men man hoppades att de skulle göra det via minskad viral last. De var gjorda för att eliminera/minska sjukdom. Nu ser vi att de inte minskar smitta, men naturlig immunitet gör det. De som haft covid blir generellt inte sjuka igen. Massor av vaccinerade blir sjuka.

Man undrar vad som krävs för att ni ska inse att ni blivit lurade. Man kunde tänka sig att det skulle räcka med att fullvaccinerade blir sjuka och smittar, det händer ju i princip aldrig med andra vaccin. Folk blir ju inte sjuka i röda hund när de är vaccinerade mot det, men med detta vaccinet tolererar ni vad som helst. Men det är klart, har man tagit vaccinet i detta extremt polariserade klimat, och lobbat för läkemedelsbolagen på flashback, så antar jag att man kommer försvara det ner i graven. Det blir ju pinsamt annars.
Citera
2021-07-27, 14:03
Medlem
76,9% av alla svenskar över 18 har nu fått sin första dos vaccin.
Citera
2021-07-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker faktiskt att de rapporter som kommer in nu pekar på att vaccinet är väsentligt mindre potent än man hade trott. I sammanhanget du beskriver är det något bra.

Risken att vaccinet skulle vara "för starkt" eller dominera det naturliga immunförsvaret känns mindre för varje dag. Det rapporteras om mycket fler genombrottsinfektioner än naturliga återinfektioner, trots att vaccinationerna skedde senare.

Vaccintillverkarna har hajpat höga antikroppsnivåer från sina vaccin, men utan några kvalitativa studier som backar upp att det ger ett långvarigt eller starkt skydd (relativt naturlig infektion). Det är nog antikroppar som delvis slår i luften. Det är ju bara mot ett enstaka spikeprotein, som muterat flera gånger sen vaccinet gjordes.

Jag tänker inte försöka övertala någon att vaccinera sig. Det ska alla få välja fritt, helt utan påtryckningar. Men personligen så känner jag mig mindre oroad över vaccinen för varje dag. Vaccinen verkar helt enkelt inte ge ett såpass starkt och långvarigt skydd att det ska kännas oroande.

Japp, vi får hoppas att du har rätt. Jag har inte sagt till någon att inte vaccinera sig, eller vaccinera sig, men jag har informerat vänner och familj om den nya data som finns och sagt att det kan vara en bra idé att vänta tills det finns något som fungerar.
Citera
2021-07-27, 14:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hack i skivan!
Norge har liknande proportion invandrare som Sverige, minns du inte det?

Du klarar inte av att nyansera bilden av invandring. Vi har fler somalier exempelvis och nästan tre gånger så hög trångboddhet som Norge. Att bara titta på invandring säger inte mkt, då vi tagit emot långt fler svårintegrerade invandare än alla våra grannländer.

Eller menar du att exempelvis Norge och Finland tagit emot lika många invandrare under flyktingkrisen?

Tror inte många på detta forum skulle hålla med dig om det.
Citera
2021-07-27, 14:09
Medlem
Citat:
Det är klart att du får rätt om du väljer att jämföra med ett virus som inte muterar vilket mässlingvirus inte gör.

Ta vilket vaccin du vill. Inget av dem har så dålig effektivitet som dessa vaccin.

Tänk på att vaccinen ger enorma mängder antikroppar, trots detta ger de ett dåligt skydd. Influensa har du skydd mot efter infektion i flera år, det är sällan influensa muterar så kraftigt från ett år till ett annat att du tappat immuniteten.

Det är detta du verkar ignorera hela tiden, att den naturliga immuniteten klarar mutationer mycket bättre än vaccinen. Det tyder på att vaccinens antikroppar är odugliga. Infektion ger färre antikroppar men mycket högre skydd. Det är inte mutationer som är problemet, det är vaccinet som ger odugliga antikroppar.

Ditt huvud tränger bara längre ner i sanden.
Citera
2021-07-27, 14:10
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ja att springa runt och godhetssignalera bort ett ett luftburet virus fungerar såklart inte. Då hade det stannat i kina .

Jag har personligen aldrig använt det eftersom det är totalt värdelöst enligt all seriös forskning. Då är det i sådana fall bättre att exempelvis handla när det är lugnt och inte trängas.
Men hallå. Du visar typ i vanlig ordning hur oerhört tjockskallig och trångsynt du är. Igår ljög du ihop en historia om att Storbritanniens smittspridning störtdykt när de tog bort alla lagstadgade restriktioner. Och det visade sig vara lögn och svamlande påhitt precis som det mesta du skriver här. Och idag hittar du typ på att "all seriös forskning" visar att munskydd är totalt värdelöst. Guud vad du ljuger. Jag klarar snart inte med att höra på dina påhitt mer liksom. Det finns massor med seriös forskning och metaanalyser som visar att munskydd är en viktig del i att bekämpa smittspridningen. Och att det fungerar. Fatta liksom. Men det blir väl typ svårt i ditt fall. *hihi*

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32663243/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32673300/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32663246/
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.28.20116129v4
Citera
2021-07-27, 14:18
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Sverige har en oproportionerligt större andel invandring än samtliga grannländer och ca 3 ggr så hög trångboddhet som Norge. Och Norge är ett mycket mindre land med betydligt mindre städer.

Förstår inte hur folk fortfarande kan stirra sig blind på dödstal när medelåldern på de som dött med covid är över 80 år. Ge upp!

Låter som någon köpt FHMs bortförklaringar för misslyckandet iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in