2021-07-27, 10:21
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Nej, vaccinet fungerar inte alls. När Israels siffror visar att effektiviteten sjunkt från 95 till 64 och nu 39%, så är det ganska uppenbart att effektiviteten aldrig varit 95%. Det sjunker i takt med att befolkningen exponeras för viruset.

Jag misstänker att problemet ligger i att spikproteinet som genereras av mRNA-soppan inte är identiskt med spikproteinet på viruset. Och att det är alldeles för smalt att göra vaccin på en så liten del av viruset. Nu bildar kroppen antikroppar enbart mot ett protein som inte ens är identisk med det som sitter på viruset. I värsta fall hade vaccinet ingen effektivitet från början, i bästa fall så fungerar det på ursprungsvarianten men det krävs bara en minimal mutation för att viruset ska ta sig runt skyddet. Jag tror inte att det har haft någon effektivitet alls, mot någon variant. De kliniska testerna var bristfälliga. Alldeles för få smittade i båda grupperna för att kunna se effektivitet.

Jämför man med naturlig immunitet så ser man ett starkt skydd mot varianter. Det visar att det är något fel på antikropparna som bildas av vaccinen. Vad som behövs är ett klassiskt vaccin som ger immunitet mot hela viruset. Men ni verkar villiga att ta mRNA-skiten en gång till trots att det inte fungerade sist. Det är svårt att ha medlidande med människor som upprepar samma misstag gång på gång och väntar sig ett annat resultat.
Trams och foliehattsfantasier.

Vaccinerna fungerar bra!
Citera
2021-07-27, 10:27
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=647794
Från 30 nya fall per dag till 51. Smittan ökar i Region Skåne igen, enligt senaste länsstyrelserapporten.

Den nya dagssiffran är ett medelvärde räknat på den senaste veckan.

Trots det bedömer en majoritet av kommunerna i regionen att läget är oförändrat stabilt.

Den 22 juli vårdades totalt åtta personer på sjukhus. Två av dem på iva.
Citera
2021-07-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I stort sett pekar de på att "postcovid" måste definieras mycket mycket tydligare eftersom det finns nästan lika många med samma symptom i en kontrollgrupp utan covid-19. Man ska sedan komma ihåg att det finns en sk "recall bias" i gruppen som har haft covid (eftersom de vet om att de haft det via diagnos), medan det finns en stor osäkerhet hos kontrollgruppen (som inte är positiv men som ändå kanske tror att de haft covid):

Det finns flera läkare i Sverige som lyfter ett varningens finger för de lättvindiga diagnoserna som ställs nu utan att folk har varken haft en positiv PCR eller har påvisbara antikroppar.
Man borde kanske dela upp patienterna i post-covid och pre-covid.
Citera
2021-07-27, 10:33
Medlem
Skåne med sina 1.5 miljoner invånare har alltså 2 personer på IVA....

Vaccin hjälper!
Citera
2021-07-27, 10:34
Medlem
Hahahahahahaha - börjar känna en stark vind utav panik hos sprutludren då deras världsbild är på väg att krackeleras... Allt fler ifrågasättanden, mindre vaxxinationsbenägenhet i mången länder, motsägelsefulla propaganda som inte ens sprutludren kan hålla i hand, expertis som slåss om virusets varande och "potens", infrastruktursproblematik osv.

The tides have turned...
Citera
2021-07-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det som jag tycker är konstigt med post-covid är könsfördelningen.

Allt annat gällande covid 19 visar på att män drabbas hårdare (allvarlig sjukdom, sjukhusinläggning, IVA, dödsfall) men så kommer det något luddigt som inte går att bevisa med tester osv och vips så är det helt plötsligt kvinnorna som drabbas hårdare.

Kvinnor drabbas oftare av POTS för att de har mindre hjärtvolymer än män. Det är antagligen en hel del POTS-fall under pandemin, särskilt för de kvinnor som suttit stilla inomhus.
Citera
2021-07-27, 10:36
Medlem
Citat:
I stort sett pekar de på att "postcovid" måste definieras mycket mycket tydligare eftersom det finns nästan lika många med samma symptom i en kontrollgrupp utan covid-19. Man ska sedan komma ihåg att det finns en sk "recall bias" i gruppen som har haft covid (eftersom de vet om att de haft det via diagnos), medan det finns en stor osäkerhet hos kontrollgruppen (som inte är positiv men som ändå kanske tror att de haft covid):

Det finns flera läkare i Sverige som lyfter ett varningens finger för de lättvindiga diagnoserna som ställs nu utan att folk har varken haft en positiv PCR eller har påvisbara antikroppar.
Den första frågan borde väl vara om man har bevis för att man haft covid? Den här "diagnosen" är som ett flugpapper för alla hypokondriker och andra med mentala besvär, jippi, ytterligare något diffust jag kan skylla mina <valfritt> problem på.
Citera
2021-07-27, 10:38
Medlem
Citat:
Du vet väl att elallergi varken är inbillning eller bluff eftersom de får symptom som är mätbara? Däremot är orsaken inte närvaro av el.

Hur mäter man då symptom på Post-Covid? Nedsatt lungkapacitet, den köper jag, men mången av resten av de neurologiska problemen?
Citera
2021-07-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Den första frågan borde väl vara om man har bevis för att man haft covid? Den här "diagnosen" är som ett flugpapper för alla hypokondriker och andra med mentala besvär, jippi, ytterligare något diffust jag kan skylla mina <valfritt> problem på.

Ja och det är Judith Bruchfeld som påstår att det inte ska behövas. Tål henne inte. Mats Reimer är nog ganska irriterad vid det här laget eftersom detta tenderar dra till sig alla möjliga personer som känner sig lite dimmiga i hjärnan. Det kändes ganska klart i TV-debatten att detta kommer att bli jobbigt för läkarna.
Citera
2021-07-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej. Vaccin bara en gång, och bara om du själv vill det.

Vitsen för dig med vaccinet är att överleva när viruset första gången introduceras i ditt immunförsvar. Efter genombrottsinfektionen behöver du aldrig mer vaccinera dig, eftersom du då haft sjukdomen på riktigt.

Vi får hoppas att det är så. Vi vet att infektion innan vaccin ger robust skydd, frågan är om infektion efter vaccin ger samma resultat. Immunförsvaret är ju kraftigt manipulerat av vaccinet med stora mängder antikroppar. Man kan tom säga ”onaturligt” stora mängder antikroppar. Dessa antikroppar kan dominera immunförsvaret och tränga undan kroppens eget försvar, enligt Vanden Bosschen. Han har haft rätt hittills.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Hur mäter man då symptom på Post-Covid? Nedsatt lungkapacitet, den köper jag, men mången av resten av de neurologiska problemen?

Vet ej. Sjukdomens symtom liknar massor av andra sjukdomar. Jag såg någon (rätt dålig) studie för ett tag sedan och det enda som stack ut bland 70-80 indikationer mot kontroller vad lukt och smakbortfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Och den paniken finns, har funnits var? Vi har verkligen inte matats med överfulla avdelningar som alltid annars är fallet, så varför inte nu? ALLA har mobiltelefoner och varför överfylls inte Twitter, Instagram, Facebook osv. med bilder från överfyllda akutavdelningar med dreglande och döende Covid-patienter som ligger i korridorerna - var är alla överfyllda krematorierna? I alla fall inte i Sverige och jag skiter i propagandan som man kan påvisa i andra länder - var är "paniken" i Sverige?

För att förstå hur mycket covid påverkar vården kan man ju enkelt jämföra med andra vårdtillfällen. Hur många vårdtillfällen har vi haft för covid under 18 månader? Akutvård totalt? Ca 3 miljoner. Vård pga av alkohol? Ca 800000. Akutvård av barn som ramlat? Ca 100000. Ni kan ju gräva lite själva och göra en topplista, jag har inte tid. I slutändan kommer du inse att covid inte ens når en procent av totala vårdbehovet, att du varje dag utsätter dig för massor av andra risker och att med största sannolikhet är det din livsstil som påverkar vårdbehovet mest. Men har man inga marginaler kan nån ynka procent skapa panik. Så ser sjukvårdspolitiken ut i hela västvärlden. Allt effektiviseras till den grad att minsta avvikelse leder till skräckrubriker från giriga sjukhusdirektör.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-27 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in