2021-04-22, 21:21
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Tyvärr är det ju en utveckling som drivs på inte minst av personer i ledande ställning i kommuner, landsting , staten , olika leverantörer visar fina powerpoint visningar hur bra dessa system är ,men baksidan med teknisk komplexa och svåra och sårbara system utan någon backup funktion visas aldrig.
Personerna som bestämmer har sällan den tekniska kunskap för att förstå dessa system eller följderna vid haverier, strömavbrott, åska etc.

Lätt att tycka att det är skitfint så länge det fungerar men det är först när saker går fel som den verkliga kvalitén kan mätas.

Vad gör man när det ligger någon annans paket i skåpet? Eller krossat i hanteringen? Eller om skåphelvetet är tomt när man öppnar? Hur är säkerheten vid ID-kapning?

Kommer säkert fungera fint att skicka ett mail, som kommer svaras med några intetsägande motfrågor i still med "har du startat om modemet". Ringa? Om det ens finns något telefonnummer så efter 324 personer som står före i kön får man svaret att kontakta avsändare, som kommer hänvisa till fraktaren.
Men visst, det funkar finfint när det fungerar.
Citera
2021-04-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Lätt att tycka att det är skitfint så länge det fungerar men det är först när saker går fel som den verkliga kvalitén kan mätas.

Vad gör man när det ligger någon annans paket i skåpet? Eller krossat i hanteringen? Eller om skåphelvetet är tomt när man öppnar? Hur är säkerheten vid ID-kapning?

Kommer säkert fungera fint att skicka ett mail, som kommer svaras med några intetsägande motfrågor i still med "har du startat om modemet". Ringa? Om det ens finns något telefonnummer så efter 324 personer som står före i kön får man svaret att kontakta avsändare, som kommer hänvisa till fraktaren.
Men visst, det funkar finfint när det fungerar.

När man öppnar luckan så tänds lampan och kameran går igång tills du stänger luckan. Om det är skada på paketet så visa upp det för kameran. Det blir samma sak som att hämta det vid disken fast smdigste. As bra om detta skulle funka i framtiden och om postnord snappar upp våra bra idéer här i tråden såklart.
Citera
2021-04-23, 09:56
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Problemet i fallet med dessa postboxar verkar vara att de är "dumma" dvs har varken el eller internet. Det är bara en plåtlåda med 20 fack och elektronik samt ett batteri som sägs skall räcka 10 år. Blåtand verkar vara det som öppnar, då funkar bara den telefon som bankid't är installerat på.

Tänker mig att det inte kan vara så klurigt att föra över den privata nyckeln mellan mobiler, på samma sätt som du får den när du får själva paketet så att säga. Men postnords utvecklare kanske bara är ett par apor.
Citera
2021-04-23, 11:16
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vad reglerar bank-ID?
Kan bankerna göra som de vill?
Får de för sig att du penningtvättar spärras dina konton och bank-id.
Är det rimligt? Folk har beställt livsviktig medicin till tex instabox som apoteket använder, i dessa måste man använda bank-ID för att få koden.
Ta din livsviktiga medicin till ett ombud istället då? Postboxarna kommer långt ifrån att ersätta ombud i dagsläget, bara vara ett komplement för oss som vill ha det enkelt och smidigt när vi ex. beställt två tischor från någon webhandel.
Citera
2021-04-23, 17:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Att du ställer den frågan visar tydligt att du lever kvar i din 50-tals-skrothandlarvärld.

Det är ok att du gör. Men kom inte och gnäll när samhället förändras och teknikutvecklingen gör livet lättare för oss andra. Du har själv gjort det frivilliga valet att leva kvar i din förlegade tidsbubbla.
Jag är en som inte gnäller i första taget. Klarar jag mej utan bank id för att skicka och ta emot paket som blir några i veckan och betala räkningar är jag nöjd Och glad hur andra gör och lever bryr jag mej inte om.
Citera
2021-04-26, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
De som använder fria programvaror av politisk övertygelse blev spärrade från alla former av bankid för ett tiotal år sedan.

Ge mig ett exempel då. Du måste väl ha nån källa som backar upp ditt påstående?
Citera
2021-04-29, 10:58
Medlem
Det är ganska förståeligt att Postnord vill satsa på detta. Eftersom de har svårt att få till avtal med de stora matkedjorna, så blir postombuden i många fall istället små tobakshandlare med frekventa ägarbyten, personal med ifrågasätt bakgrund, dåliga lastmöjligheter m.m.

Vad jag förstod så vill Postnord att antalet ombudet skall vara betydligt färre, kanske bara 1 per tätort, och de stora volymerna skall hanteras genom boxarna.
Citera
2021-07-04, 10:17
Medlem
Cindells avatar
Jag kan inte riktigt se nyttan av paketboxar när man nuförtiden kan få hemkörning från i princip varenda e-handel. (En miljövänlig budbil levererar till flera kunder, istället för att flera kunder ska ta sig till ett ombud el. paketbox).

Nu bor jag iofs i hus och jobbar hemifrån, men även om man jobbar utanför sitt hem under dagen, så kan man ju i de flesta fall välja morgon- eller kvällsleverans istället.

Både postombud och paketboxar känns som en utdaterad lösning.
Citera
2021-07-26, 19:23
Medlem
Någon som vet hur dealen ser ut med de platser man ställer boxen på?
Citera
2021-07-26, 20:19
Medlem
Hur många boxar handlar det om? Jag tvivlar på att boxarna helt kan ersätta ombuden.

Möjligtvis så är det här en bra ide för folk som har udda arbetstider, så att de kan välja att paketet ska levereras till en box.

Nytt superrekord för PostNord: nära 1,3 miljoner paket på ett dygn

Citat:
Natten till tisdagen slog PostNord paketrekord för ett enskilt dygn: över 921 000 paket och nästan 348 000 varubrev passerade genom PostNords terminaler. Totalt hanterades nästan 1,3 miljoner e-handlade försändelser det senaste dygnet, en ökning med 25 procent jämfört med förra årets rekorddygn.

Rekord: 3,1 miljoner paket ute hos PostNords ombud

Citat:
Svenskarnas shopping under Black Week slog alla prognoser – sammanlagt e-handlades det för omkring 10 miljarder kronor. Det har fört med sig rekordhöga paketvolymer hos PostNords ombud som den senaste veckan har lämnat ut över 3,1 miljoner paket vilket är en ökning med 21 procent från förra året.
Citera
2021-07-26, 20:44
Medlem
Detta har så klart med den totalitära övervakningsstatens planer att göra. I framtiden ska man inte kunna vara anonym någonstans, man ska inte kunna skicka så lite som ett vykort utan att kunna identifieras och spåras. Och eftersom man säkert kommer att vilja knyta covidpasset till bank-id så kan ni nog själva räkna ut vad konsekvenserna kommer att bli.

Men de flesta därute välkomnar ju uppenbarligen den här utvecklingen. En utveckling som med raska steg leder oss fram till ett samhälle där vi inte kommer att kunna kommunicera med varandra överhuvudtaget utan att bli övervakade.

"Jag har ändå ingenting att dölja" kanske någon tänker nu. Försök då förstå, även om du inte bryr dig ett dyft om frihetens absoluta grundprinciper, att det inte är du som avgör vad du kan tänkas ha att dölja. Det är staten.
Citera
2021-07-27, 08:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Detta har så klart med den totalitära övervakningsstatens planer att göra. I framtiden ska man inte kunna vara anonym någonstans, man ska inte kunna skicka så lite som ett vykort utan att kunna identifieras och spåras. Och eftersom man säkert kommer att vilja knyta covidpasset till bank-id så kan ni nog själva räkna ut vad konsekvenserna kommer att bli.

Men de flesta därute välkomnar ju uppenbarligen den här utvecklingen. En utveckling som med raska steg leder oss fram till ett samhälle där vi inte kommer att kunna kommunicera med varandra överhuvudtaget utan att bli övervakade.

"Jag har ändå ingenting att dölja" kanske någon tänker nu. Försök då förstå, även om du inte bryr dig ett dyft om frihetens absoluta grundprinciper, att det inte är du som avgör vad du kan tänkas ha att dölja. Det är staten.
Vilken skillnad menar du är det på att hämta ett paket i en box eller hos ett ombud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in