2021-07-26, 16:27
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn är utbildad ingenjör så jag tror nog att han hjälper Majkård med annat än att sopa trappor eller bära in ved. Han kallade sig själv för faktotum, bara ordvalet indikerar mer avancerade arbetsuppgifter. Jag tror faktiskt att det är Esbjörn som har hjälpt Majkgård med ekonomin, för hon har tagit väl betalt för sin godhet. Allmänna arvsfonden granskar inga testamenten, var får du sånt ifrån?
Jag googlade nu, du har rätt det är inte aölmänaarvsfonden som granskar. Det är kammarkollegiet som granska på utdrag av allmänna arvsfonden.
2021-07-26, 16:33
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det kan man inte med god man det är helt frivilligt!
Generalfullmakten ger mer makt än god man då god man inte får handla mot hans vilja.
Den med generalfullmakt har makt efter döden men inte god man.
Den gäller efter döden så tillvida att påbörjade affärer kan avslutas, och att vissa utgifter kan betalas.
Men den gäller inte så att man kan tömma den avlides konto och sätta över på sitt. Då skulle den som höll i bouppteckning regera kraftigt.
2021-07-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Den gäller efter döden så tillvida att påbörjade affärer kan avslutas, och att vissa utgifter kan betalas.
Men den gäller inte så att man kan tömma den avlides konto och sätta över på sitt. Då skulle den som höll i bouppteckning regera kraftigt.
Gissa vem som håller i bouppteckningen om den avlidne har skrivit på en generalfullmakt…?

https://www.rattsakuten.se/dodsbo-far-betala-pa-grund-av-en-generalfullmakt/
2021-07-26, 16:49
Medlem
Citat:
Generalfullmakten fortsätter att gälla med stor frihet.

”Huvudregeln i svensk rätt är att en fullmakt fortsätter att gälla även om fullmaktsgivaren dör. Detta regleras i 21 § avtalslagen. Bara när det föreligger ”särskilda omständigheter” är fullmakt förfallen.

Tidigare, innan 1915 års avtalslag, gällde motsatsen i Sverige, nämligen att huvudregeln var att en fullmakt förföll. Men detta innebar olika problem, särskilt inom affärslivet och därför infördes 21 § avtalslagen.”
2021-07-26, 16:53
Medlem
Citat:
Gissa vem som håller i bouppteckningen om den avlidne har skrivit på en generalfullmakt…?

https://www.rattsakuten.se/dodsbo-far-betala-pa-grund-av-en-generalfullmakt/
Det blir mer och mer uppenbart att Esbjörn är helt rökt. Enda sättet att komma ur detta nu är att driva igenom försäljningen av huset och sedan leva upp pengarna fort som fan innan "generalskan" försnillar dem.
2021-07-26, 16:59
Medlem
MarryBlunts avatar
Ni brukar beskylla mig för att sväva ut och fantisera.
Generalfullmaktsinehavaren sköter inte boupitäkningen, utan har möjlighet att närvara vid den. Då Rsbjörn har arvingar som oxå ska närvara vid en framtida bouppteckning, är det bara väldigt löst grundande antaganden att några felaktigheter kommer att ske med Esbjörns tillgångar efter hans död.
2021-07-26, 17:03
Medlem
Citat:
Generalfullmaktsinehavaren sköter inte boupitäkningen, utan har möjlighet att närvara vid den. Då Rsbjörn har arvingar som oxå ska närvara vid en framtida bouppteckning, är det bara väldigt löst grundande antaganden att några felaktigheter kommer att ske med Esbjörns tillgångar efter hans död.
Jag skulle säga att det inte antas att så kommer att ske utan det kommenteras att möjligheten finns. Detta pga generalfullmakten utformning.
Om man vill förhindra just den misstanken är det säkraste att uppdatera generalfullmakten på lämpligt sätt.
2021-07-26, 17:05
Medlem
Citat:
Berätta vem som sköter bouppteckningen….?
2021-07-26, 17:10
Medlem
Citat:
Det är ju upp till "generalskan" att avgöra... Hon skulle till och med kunna sätta sig själv som bouppteckningsman, om hon ser till att Majkgård står som arvtagerska och inte hon.
Det här blir bara värre och värre...

Citat:
Kan göras av privatperson
En bouppteckning kan göras privat. Då ska en av er efterlevande som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet.

Bouppgivaren ska också utse två utomstående förrättningsmän. Det är två personer som inte på grund av lag eller testamente har rätt till att ärva den avlidna. Förrättningsmännen intygar att allt har blivit riktigt antecknat och att tillgångarna har värderats efter bästa förstånd.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc80001217.html

Nu ska vi se hur Mary kommer trassla sig ur det här....?
2021-07-26, 17:40
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Den med generalfullmakten håller i bouppteckningen och endast bröstarvingar kan resa klagan….
2021-07-26, 18:22
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jag googlade nu, du har rätt det är inte aölmänaarvsfonden som granskar. Det är kammarkollegiet som granska på utdrag av allmänna arvsfonden.

Vad är det som säger att Allmänna arvsfonden skulle be om en granskning?
Har de blivit informerade?
Har de agerat om testamentet har varit juridisk riktigt men har tillkommit under djup tvivelaktiga och omoraliska former? Brottsliga former skulle kanske några kalla det, vad vet jag🤷‍♂️

Det är mycket som stinker och Majkgård fortsätter genom att underteckna en generalfullmakt som ger sin vännina full makt över Esbjörn och hans tillgångar.
2021-07-26, 18:27
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är ju upp till "generalskan" att avgöra... Hon skulle till och med kunna sätta sig själv som bouppteckningsman, om hon ser till att Majkgård står som arvtagerska och inte hon.
Det här blir bara värre och värre...

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc80001217.html

Nu ska vi se hur Mary kommer trassla sig ur det här....?

Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Den med generalfullmakten håller i bouppteckningen och endast bröstarvingar kan resa klagan….
Jag behöver ju förvisso inte trassla mig ur någonting. För dels vet jag inte om det ni skriver stämmer, och dels är ju inte Esbjörn död.

Jag är inte jurist, och har aldrig hävdat att vara det. Men om det är som ni säger så är det ju något som behöver täppas till med lagstiftning. Annars skulle det ju kunna bli em lukrativ business att lura gamla att skriva på en generalfullmakt och sedan sno deras tillgångar, varesig det är före eller efter döden.

Vi får verkligen hoppas att de bägge damerna inte är så onda som ni vill få det att framstå som. Men är de det är det ju en separat fråga.

Det har ju inget med att Esbjörn ångrat sig eller att Ebba har bättre rätt till huset att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in