Citat:
Ursprungligen postat av
RobRoys
En europeisk franciskanermunk. Är detta då baserat på hörsägen från outforskade områden? Eller? Och som han säger, "whom we call the Tartars". Tatariet är det korrekta namnet. Tack för hjälpen, du bekräftar mina antaganden.
Det är baserat på hans egna resor i området - du kunde ju ha googlat honom om du undrar.
Och ja, vi kallade alltså mongolerna för tartarer - och om man även ibland kallade just Mongoliet för Tartariet så var det förstås bara ett annat namn på samma land - Göteborg blir ju t.ex inte en annan stad för att engelskspråkiga kallar det Gothenburg…
Tartariet var som sagt namnet vi i väst använde på det till stora delar outforskade inre Asien - för vissa resenärer sammanföll det förstås med t.ex dagens Mongoliet - för andra inte, därav så mycket olika kartor och beskrivningar..
Citat:
Men det vet ju du precis lika väl som jag att man kan hitta källor för precis vadsomhelst. Min poäng är att om man ska söka vad som anses vara kontroversiell information så kommer man med största sannolikhet inte hitta den på Wikipedia. Man hittar okontroversiella saker som att Stockholm är Sveriges huvudstad etc och för den typen av info fungerar Wiki alldeles utmärkt.
Ja jag litar nog mer på en avhandling skriven av en historiker som faktiskt förklarar vad Tartariet var - även om han citeras på Wikipedia - än på folk som spekulerar fritt på youtube, särskilt när de blandar in jättar, lerfloder som utrotat halva kontinenter och liknande påståenden.