Citat:
Ursprungligen postat av
Spark1
Jag har också funderat i de banorna. Förhoppningen hos många, både anhöriga och överlevande och även andra har ju varit att "nu får vi reda på sanningen" osv. Som jag ser det så har ännu inget framkommit som gör att JAICs slutsatser inte håller. Kommer man fram till nu, vilket det mesta tyder på, att skadorna på styrbordssidan kommer från bottnen så tror jag man kommer fortsätta gripa efter halmstrån. Det finns alltid något mystiskt. Då tror jag att detta med rampen kommer att ta ännu större plats. Ingen undersökning i världen kan råda bot på frågan om inte rampen har varit öppen ändå...
För mig är det viktigaste att man kan slå fast att det inte existerar några hål under vattenlinjen* (jag tänker då inte på den tunna sprickan som nätt och jämnt når ner dit). Ett sådant hål är en förutsättning för att Estonia skall sjunka utan att ha tappat bogvisiret.
Vad gäller hålet/sprickan som E & A hittade så talar som sagt allt idag för att det uppstått på botten tillsammans med resten av den 22 x 4 m stora intryckningen och hål #2. Om detta bekräftas till våren så finns mest lite kuriosa att reda ut om detta:
- varför har hål #2 till synes vuxit från det som E & A tyckte var oväsentligt?
- Om båda hålen och intryckningen fanns 2000-2001, hur missade Rabe/Bemis den?
- Är den lilla skadan ovanför bogpropellern den som Rabe/Bemis filmar vid fendern 2000?
Sedan kommer vi givetvis att ha några som in i döden kommer att hävda att E & As hål fanns innan förlisningen, men att den bara täckts/maskats av intryckningen som kommit senare. Eller att det fanns ett annat hål som svetsats igen efteråt.
Sedan har vi förstås rampen och skadorna på den och bogvisiret. Jag har förundrats över att folk tittar i bogvisiret och tycker att skadorna är för små, men de kommenterar inte att bogrampen bevisligen är helt demolerad i överkanten och med 2/4 gångjärn av. Hur skulle det gå till om det inte är visiret som träffat rampen? Kanske kan detta redas ut om man plockar upp rampen.
*) Detta slogs fast redan 1994 och 2000-2001 men eftersom Rabe/Bemis m.fl. aldrig publicerat eller redovisat sina resultat på något sammanhållet sätt så har ideer om hål i botten vi poolen (Heiwa m fl) eller vid fören (Witte) kunnat bubbla vidare bland de som är övertygade om att Rockwaters undersökning är bluff.