2021-07-25, 21:52
Medlem
Vår son på 14 mån, tuttar på mamman hela nätterna, han kan enbart somna med bröstet i munnen. Han tar inte napp och inte flaska, och har heller inte tagit till sig någon snuttefilt eller liknande. Han är extremt envis och har extremt humör. Vi försökte nästan en vecka nyligen att han skulle somna med mig (pappan) men han skriker hysteriskt timme efter timme. Vi har hållit ut ungefär 3-4 timmar varje kväll innan mamman hoppat in. Ibland har jag och mamman bytt sängplats när han somnat, men då är det samma visa efter någon timme när han vaknar och inser att han inte har tutten i munnen.

Vaggande/bärande/närhet fungerar inte heller utan gör det nästan värre då han hysteriskt pressar ifrån o.s.v.

Vad fan ska vi göra? Ska vi låta honom skrika i panik tills han somnar av ren utmattning kväll efter kväll tills han vänjer sig? De enda tips man får är det vi provat, d.v.s. att jag sover med honom, men från dessa så låter det som det varit lite gnäll några nätter sedan skön sömn hela nätterna. Men här är det alltså hysteriska skrik/panik.

Hade trott det skulle vara bättre nu, som natt och dag gentemot hur det var med första barnet. Frugan har knappt sovit på ett år.
Citera
2021-07-25, 21:56
Medlem
jagarinleggens avatar
Får väl visa vem som är mannen i huset och ge honom pisk.

Skämt åsido så är den enda lösningen att sakta men säkert avvänja honom. Låt honom lipa. Han förstår vinken efter ett tag. Hade dock inte kapat det rakt av utan mer varit en avvänjningsperiod.
Citera
2021-07-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Får väl visa vem som är mannen i huset och ge honom pisk.

Skämt åsido så är den enda lösningen att sakta men säkert avvänja honom. Låt honom lipa. Han förstår vinken efter ett tag. Hade dock inte kapat det rakt av utan mer varit en avvänjningsperiod.

Hur menar du med avvänjningsperiod? Typ att han ligger med mig ett tag varje kväll, och när det börjar bli gnälligt så steppar mamman in... och efter att ha kört det ett tag så kanske han helt enkelt somnar med mig någon vacker kväll? Eller att han får mindre och mindre tutte var kväll?
Citera
2021-07-25, 22:02
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhuketBatman
Hur menar du med avvänjningsperiod? Typ att han ligger med mig ett tag varje kväll, och när det börjar bli gnälligt så steppar mamman in... och efter att ha kört det ett tag så kanske han helt enkelt somnar med mig någon vacker kväll? Eller att han får mindre och mindre tutte var kväll?

Jo, då verkar modern vara problemet. Hon är enablern i det hela.
Citera
2021-07-25, 22:03
Medlem
Citat:
Vår son på 14 mån, tuttar på mamman hela nätterna, han kan enbart somna med bröstet i munnen. Han tar inte napp och inte flaska, och har heller inte tagit till sig någon snuttefilt eller liknande. Han är extremt envis och har extremt humör. Vi försökte nästan en vecka nyligen att han skulle somna med mig (pappan) men han skriker hysteriskt timme efter timme. Vi har hållit ut ungefär 3-4 timmar varje kväll innan mamman hoppat in. Ibland har jag och mamman bytt sängplats när han somnat, men då är det samma visa efter någon timme när han vaknar och inser att han inte har tutten i munnen.

Vaggande/bärande/närhet fungerar inte heller utan gör det nästan värre då han hysteriskt pressar ifrån o.s.v.

Vad fan ska vi göra? Ska vi låta honom skrika i panik tills han somnar av ren utmattning kväll efter kväll tills han vänjer sig? De enda tips man får är det vi provat, d.v.s. att jag sover med honom, men från dessa så låter det som det varit lite gnäll några nätter sedan skön sömn hela nätterna. Men här är det alltså hysteriska skrik/panik.

Hade trott det skulle vara bättre nu, som natt och dag gentemot hur det var med första barnet. Frugan har knappt sovit på ett år.

Trots barnets låga ålder så lär dem sig snabbt. 3-4 h låter kanske länge men ni har bevisat att lite gråt hjälper.

Trots det gör ont att höra barnet skrika så dödar det inte hen att få skrika tills hen ger upp.

Min son var tvärtom han vägra ha tutten efter 7 mån. Vi bruka skoja med att ge han tutten för att se reaktionen och han avskydde det.

Tålamod och styrka är nyckeln
Citera
2021-07-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Jo, då verkar modern vara problemet. Hon är enablern i det hela.

Att helamma är fan det dummaste beslut "vi" tagit. Fan livet var så mycket enklare med första när flaskan och napp gick bra.
Citera
2021-07-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Trots barnets låga ålder så lär dem sig snabbt. 3-4 h låter kanske länge men ni har bevisat att lite gråt hjälper.

Trots det gör ont att höra barnet skrika så dödar det inte hen att få skrika tills hen ger upp.

Tålamod och styrka är nyckeln

Okej, så du tycker vi ska fortsätta på samma spår? Låter som jag får ta semester några veckor och hyra någon stuga uppe i Norrland, annars får inte en enda granne sova på ett tag:P
Citera
2021-07-25, 22:06
Avslutad
Tycker du får be frugan åka bort en wekeend. Visst kommer bli ett helvete
På nätterna men du är där som tur är. Mamman kan ju ringa och säga god natt innan han ska lägga sig. Sen har han inte så mycket val. Ta en vecka om så behövs.

Sen när frugan kommer tillbaka så sluta ge tutten typ kl 16 och inte vid läggning. Ge napp flaska eller barnmat istället som sista måltid. Bara vara konsekvent att han inte får tutten på kvällen.
Senast redigerad av Captinhero 2021-07-25 kl. 22:10.
Citera
2021-07-25, 22:34
Medlem
Citat:
Okej, så du tycker vi ska fortsätta på samma spår? Låter som jag får ta semester några veckor och hyra någon stuga uppe i Norrland, annars får inte en enda granne sova på ett tag:P

Du måste.

Har haft samma problem med många andra saker och min lösning var att låta han gråta. Grät han för mycket ja då fick han vara i sin säng tills han lugnat ner sig.

Först markerar jag flera gånger med ett NEJ så han förstår.

Min son är snart 2 år och isglass är hans heroin. Han kan vakna och öppna frysen på morgonen när alla sover och lämna frysen öppen. Det tar knappt 2 sekunder från han har lämnat sovrummet tills hans är i köket och försöker sno glass.

Din son eller dotter kommer inte ta skada av ett NEJ och att ignorera hans gråt. Räkna med ca 4 v max så har ni kontroll. Men det är så viktigt att ni inte skrattar åt dessa tillfällen. Min son lärde sig att inte ta oss på allvar när vi skratta åt saker som han kunde göra. Kanske roligt men det lär ert barn bara att ni är mjuka.

Man lät sig varje dag och varje dag inser man att alla barn är så olika och det krävs olika sätt för att stoppa olika beteenden.
Citera
2021-07-25, 22:36
Medlem
Förstår inte problemet, låt ungen tutta. Varför är det så viktigt att han sover med dig? Det kommer gå över förr eller senare. Han blir inte mer trygg med dig bara för att han får gråta sig utmattad i din famn, snarare tvärtom.

Tänker dock inte diskutera saken men råder dig att läsa på om anknytning. Det kommer gynna eran relation framåt.
Citera
2021-07-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b.o.nsyrsan
Förstår inte problemet, låt ungen tutta. Varför är det så viktigt att han sover med dig? Det kommer gå över förr eller senare. Han blir inte mer trygg med dig bara för att han får gråta sig utmattad i din famn, snarare tvärtom.

Tänker dock inte diskutera saken men råder dig att läsa på om anknytning. Det kommer gynna eran relation framåt.

Det handlar mer om frugans sömn än att jag vill att han ska sova med mig. Han tuttar och tuggar nätterna igenom så frugan har knappt fått någon riktig sömn sen ungen kläcktes.

Gällande anknytning så har han inget emot mig i övrigt, utan det är bara när tutten inte erbjuds i samband med sömn.
Senast redigerad av PhuketBatman 2021-07-25 kl. 22:44.
Citera
2021-07-25, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av b.o.nsyrsan

Barn som vill ha tutten sover nästintill aldrig en hel natt.
Testa att bli väckt mellan 1-8 ggr per natt. Tillslut blir du på riktigt knäpp i huvudet.

Att sluta med nattamning ökar chansen till att barnet sover en hel natt offantligt mycket.

Till TS de handlar bara om vem som är mest envis och orkar hålla ut längst. Tjejen kan vinna den striden. De hjälper att ta på tröja eller linda något runt brösten så barnet inte känner lukten.

Första natten kommer ni ångra att ni skaffade barn. Men bara efter 3 nätter kommer ni märka en enorm skillnad i gråt och gnäll. De minskar drastiskt. Om man inte ger upp dvs.
Att vänja av barnet nu, att sova med dig, är för mycket på samma gång. Först avvänja tutten sen kan du komma in efter ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in