Citat:
Ursprungligen postat av
MittMalmoe
Du tolkar vad jag menar om gamla och sjuka precis lika dåligt som du/ni tokar statistik.
Anser du att det är fler än jag som tolkar dig fel? Det kanske är du som är dålig på att uttrycka dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
MittMalmoe
Det går att vara empatisk men ändå ur ett större samhällsperspektiv komma fram till slutsatser som baserar sig på kalla fakta.
Jag vill påpeka att jag själv inte tillhör kategorin som har begåvats med empati.
Citat:
Ursprungligen postat av
MittMalmoe
i detta specifika fall är åtgärderna för c19 utom någon som helst rimlighet och proportion till vad data visar:
1. hur många som faktiskt avlidit
2. Åldern på de avlidna
3. hälsotillståndet
ganska relevant information
Det kan vara intressant information, men det finns många andra viktiga aspekter att ta hänsyn till. Felet som du gör i dina inlägg, är att du uteslutande fokuserar på dödsfallen, och vilka personer det är som har avlidit. Men epidemin handlar om mycket mer än dödsfallen. Det handlar även om vad överlevarna går igenom. Hur många drabbas av långvarig ohälsa? Hur kommer den ohälsan att påverka samhället? En annan viktig aspekt är belastningen på sjukvården, och annan viktig vård som har trängts undan.
Därutöver har vi epidemins påverkan på samhället, och på ekonomin. Det är viktiga aspekter som inte kan bortses från.
Det handlar alltså om mycket mer än enbart dödsfallen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MittMalmoe
Men visst... drar man slutsatser vad som är bäst för hela landet utifrån situationen för de närmaste bekanta.. ja då är de inte konstigt att ni kommer fram till till de slutsatser ni gör
Försökte du analysera hur jag tänker? I så fall har du misslyckats fullständigt.