2021-07-25, 21:35
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
76% över 18 års ålder har tagit minst en dos i Sverige
Vilka idioter

Om det är sant.... Kan vara ren "grupptrycks-psykologi" bakom nuffrorna.... om inte...
Citera
2021-07-25, 21:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I artikelfom
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01986-w

Kanske är det bra att få vågen nu?

Delta vågen hade blivit sjukt jobbig att få i slutet av hösten.

Restriktioner i Sverige ska ju avvecklas trots ökad smitta. Det ska ju inte ens finnas funderingar på att backa med avvecklingen enligt Tegnell. Vi har väl inget annat val en att ta en schyst delta runda. Är det någon som på alvar tror att han har situationen under kontroll?

Som Britterna då... De kör ju sitt experiment nu så vi kan se hur det går där.
Citera
2021-07-25, 21:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
I artikelfom
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01986-w

Kanske är det bra att få vågen nu?

Delta vågen hade blivit sjukt jobbig att få i slutet av hösten.

Restriktioner i Sverige ska ju avvecklas trots ökad smitta. Det ska ju inte ens finnas funderingar på att backa med avvecklingen enligt Tegnell. Vi har väl inget annat val en att ta en schyst delta runda. Är det någon som på alvar tror att han har situationen under kontroll?

Nä, för då hade vi hunnit vaccinera alla - även 16-17-åringarna som står för massor av smitta, då de är en aktiv åldersgrupp, och även åker mycket kollektivt - och det hade inte behövt bli någon fjärde våg alls. Jag är så OTROLIGT glad, rent egoistiskt, att jag är färdigvaccinerad. Bara två eller tre dagar till nu, har jag inga symptom då så är den här pandemin över för min del.
Citera
2021-07-25, 21:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Med en medelålder på 84 år .. ge upp nu med att jämföra dödstal.

Tidigare sa du att det berodde på att man åt mer socker i Sverige. Gäller inte det längre?
Citera
2021-07-25, 21:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Som Britterna då... De kör ju sitt experiment nu så vi kan se hur det går där.

...och det konstigaste är att Johnson själv nästan dog i sjukdomen. Han borde väl förstå bättre?
Citera
2021-07-25, 21:51
Medlem
Citat:
Fast då får man ju skriva det, eller hur? De skriver medelåldern eller snittåldern. Det kan ju hända att de inte vet skillnaden på medelålder och medianåldern. 82 år är medelåldern av avlidna i covid enligt FoHM. Vill man använda begreppet medelålder bör man faktiskt använda åldern 82 år. Eller är det ok bara för att orden råkar vara snarlika även om innebörden är två olika saker?
Jag ville bara reda ut begreppen (eller varför ni pratade förbi varandra).
Senast redigerad av aw 2021-07-25 kl. 21:53.
Citera
2021-07-25, 21:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är en tävling i hysteri i alla fall och den ser Australien ut att vinna.

Ja verkligen. Jag är mycket glad att jag inte bor zero covid-land.... Det verkar som att de bara skjutit upp problemen och helt förlitar sig på vaccinets effekt.

Detta medan vi byggt upp en grundimmunitet underifrån eftersom vi inte stängt ner.
Citera
2021-07-25, 21:56
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ju på grund av vaccinerna som vi kan se utbrott på upp mot 50.000 fall om dagen i UK (som nu verkar sjunka igen) och dödstalen inte stiger till mer än runt 60 om dagen.

Översätter man detta till Svenska befolkningssiffror så blir det 8300 fall om dagen och 10 döda om dagen.

Varje dödsfall är givetvis en tragedi men ovanstående siffror är mycket mer milda jämfört med bara för några månader sedan. Vill man stänga ner Sverige för såna siffror får man också börja stänga ner för influensa och vinterkräksjuka osv.

Du måste väl ändå mena tack vare vaccinerna och inte på grund av?
Citera
2021-07-25, 21:59
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Säger det igen!

Ingen skall tvingas till att ta vaccin.
Det är ingen bra väg att öka vaccinationstäckningen.

Däremot förväntar jag mig att ingen gnäller om vissa (för dom) självklarheter blir begränsade pga valet att inte vaccinera sig.

Jag tror inte att det handlar om gnäll, utan snarare ett (kanske omodernt) påpekande av allas lika värde, och den grundlagsstadgade rätten att få röra sig fritt i landet. Inte för att ni bryr er, men det behöver ändå påpekas för framtida historiker.
Det finns en mycket stark rörelse åt det auktoritära vänster i samhället just nu. Man kan tydligt se det bland de som förespråkar vaccineringsdiskriminering. Jag tänker att vi kanske ska börja bära gula stjärnor för att enklare kunna skönjas ur mängden så att ni andra kan spotta på oss om vi råkar gå in på ett café för att värma oss eller liknande?
Det är hur som helst intressant ur ett rent intellektuellt perspektiv att se denna förändring då det så tydligt visar hur förändringarna i det senare 30-talets Tyskland kunde ske med så stor folklig majoritet, och så snabbt. Jag förväntar mig inget annat här. Människan är en enkel apa, och historien upprepar sig. Som (sann) intellektuell är jag redo att ta nackskottet när som. Ni andra kan flyta med strömmen. Det är ju bekvämt om inte annat.
Citera
2021-07-25, 22:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Säkert. I början av pandemin var medelåldern 81 år, i augusti 2020 var medelåldern 82 år.

Citat:
84 år har det aldrig varit, utan det är ju bara något du hittar på. Eller har du en källa? FoHM skriver nästan i varje veckorapport medelåldern. Den har vid våg två varit som högst och då var den på 83. Aldrig 84.
Har läst det på flera ställen...

Även medianåldern verkar ha varit runt 84 år om inte den här läkaren sitter och blåljuger. Men det har jag jag svårt att tro..

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/

Och han har givetvis 100% rätt i sin argumentation att stirra sig blind på dödstal är kraftigt vilseledande.

Citat:
Förstår inte varför du upprepat överdriver medelåldern. Om det är oviktigt för dig, varför plussar du alltid på år, varför inte någon gång dra en sanning som omväxling skull?
Överdriver? Det är väl ingen hemlighet att det främst är mycket gamla och dessutom multisjuka människor som dött med covid. Sedan minskar ju medelåldern efter tidens gång då vaccineringen kommit igång.
Citera
2021-07-25, 22:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du tolkar vad jag menar om gamla och sjuka precis lika dåligt som du/ni tokar statistik.

Anser du att det är fler än jag som tolkar dig fel? Det kanske är du som är dålig på att uttrycka dig?

Citat:
Det går att vara empatisk men ändå ur ett större samhällsperspektiv komma fram till slutsatser som baserar sig på kalla fakta.

Jag vill påpeka att jag själv inte tillhör kategorin som har begåvats med empati.

Citat:
i detta specifika fall är åtgärderna för c19 utom någon som helst rimlighet och proportion till vad data visar:
1. hur många som faktiskt avlidit
2. Åldern på de avlidna
3. hälsotillståndet

ganska relevant information

Det kan vara intressant information, men det finns många andra viktiga aspekter att ta hänsyn till. Felet som du gör i dina inlägg, är att du uteslutande fokuserar på dödsfallen, och vilka personer det är som har avlidit. Men epidemin handlar om mycket mer än dödsfallen. Det handlar även om vad överlevarna går igenom. Hur många drabbas av långvarig ohälsa? Hur kommer den ohälsan att påverka samhället? En annan viktig aspekt är belastningen på sjukvården, och annan viktig vård som har trängts undan.

Därutöver har vi epidemins påverkan på samhället, och på ekonomin. Det är viktiga aspekter som inte kan bortses från.

Det handlar alltså om mycket mer än enbart dödsfallen.

Citat:
Men visst... drar man slutsatser vad som är bäst för hela landet utifrån situationen för de närmaste bekanta.. ja då är de inte konstigt att ni kommer fram till till de slutsatser ni gör

Försökte du analysera hur jag tänker? I så fall har du misslyckats fullständigt.
Citera
2021-07-25, 22:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Hur resonerar du gällande att du som vaccinerad :

Infekteras om du exponeras för smitta.

(Inget -INGET vaccin hindrar dig från att bli smittad "The barrington way")

Som infekterad - sprider du även smitta. Repeterar - VIRUSET tillåts replikeras I DIG samt spridas genom din utandning till andra vaccinerade eller OVACCINERADE för den delen - kanske är de du smittar - vaccinerade med AstraZeneca, vilket ger ett MKT MKT dåligt skydd avseende Delta, kanske fick de sitt AstraZeneca vaccin redan i Januari-Mars - Då har de ÄNNU sämre skydd dvs 0-20 % skydd mot allvarlig sjukdom gällande DELTA.

Otroligt vilken psykologisk-kognitiv dessa vaccin har....

Där står du (många andra vaccinerade med dig) och säger :

-"Då så är den här pandemin över för min del"

För din del right, men alla du fortfarande kan smitta , vilka har varierande immunsvar.

Säg inte att du jobbar med äldre. Då är d en jävla tur Kommunal infört andningsskydd.

Vidare skiter du som vaccinerad -i -att din kropp fortfarande är en fullgod virusfabrik signerad mild/moderat infektion fullt kapabel att replikera virus - mutera virus.

Alltså dessa vaccin, de skapar denna mindset "pandemin över".

Så pass solidariska är folk. De vill ha en ursäkt att glömma allt en "quick fix" med 100 disclaimers de ignorerar . sen anser de pandemin "vara över" - för deras del.

Tänk om du som vaccinerad hade vidtagit smittskyddsåtgärder för dina medmänniskor -andra vaccinerade - ovaccinerade - barn.

Men just, pandemin är ju över -för din del.

Det hinner inte bli många virus, när man är fullvaccinerad, innan kroppens försvar tar hand om dem. Så det behöver man inte tänka på. Sedan kan man ju hålla lite avstånd ändå - det kommer man antagligen att göra av gammal vana ett bra tag till. Man tänker ju inte heller, att man inte ska kunna lämna sina barn på dagis när de är vaccinerade mot mässling. Man litar på att det funkar tillräckligt bra. Annars kan man ju inte leva...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in