2021-07-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Riktigt obehagligt och kusligt med den hätska stämning som nu pågår mot ovaccinerade ! Man kan inte tvinga folk att ta ett vaccin som är oprövat för faen. Vad är det som pågår egentligen ? vaccinet är definitivt inte för alla.

Ja detta förtrycket är verkligen inte bra och skapar motsättningar bland folk. Ovaccinerade ses som svikare och dumma som dom fina ny vaccinerade inte vill befatta sig med.
Citera
2021-07-25, 20:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var medianåldern som var 84 år (85 år för Sverigefödda). Källa:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/d6538f6c359e448ba39993a41e1116e7/covid-19-demografisk-beskrivning-bekraftade-covid-19-fall.pdf

Fast då får man ju skriva det, eller hur? De skriver medelåldern eller snittåldern. Det kan ju hända att de inte vet skillnaden på medelålder och medianåldern. 82 år är medelåldern av avlidna i covid enligt FoHM. Vill man använda begreppet medelålder bör man faktiskt använda åldern 82 år. Eller är det ok bara för att orden råkar vara snarlika även om innebörden är två olika saker?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Med en medelålder på 84 år .. ge upp nu med att jämföra dödstal.

Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Kan leta fram ett flertal personer som var under 30 som dog av vaccinet.
Faktum kvarstår. Snittåldern för döda i covid i Sverige är 84 år. Fakta är också att för folk under 70 är sjukdomen ofarlig. Ett litet fåtal drabbas. Inget att bli upprörd över.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Grundläggande fakta sen länge är att vaccinerade kan bli smittade, men blir lindrigt eller inte alls sjuka.

Över 200 döda i Sverige som fått 2 doser.

Våga vägra vaccin. Stå upp mot fascismen och förtrycket.

Du förespråkar fascism och jag frihet.
Låter spännande, var kan man läsa om det?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Delta varianten mer än 1000 gånger högre "viral load"
Inkubationstiden minskat från 6 till 4 dagar.

Inte att undra på att den sprids effektivt!

https://youtu.be/JccyYEWfWLw
Citera
2021-07-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Låter spännande, var kan man läsa om det?
Gäller dock UK och Israel, inte Sverige:
https://swprs.org/covid-vaccines-the-good-the-bad-the-ugly/
Citera
2021-07-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Gäller dock UK och Israel, inte Sverige:
https://swprs.org/covid-vaccines-the-good-the-bad-the-ugly/

Citat:
The latest data from Israel, which has used primarily the Pfizer mRNA vaccine, indicates that vaccine effectiveness against Delta coronavirus infection and symptomatic (“mild”) disease has dropped from about 95% to about 40%, whereas effectiveness against hospitalization and severe disease (i.e. low blood oxygen levels) remains at 80% to 90% (see chart above).

Jag ser inte problemet.

Först har du 40% skydd mot att smittas eller bli milt sjuk - det sänker R0-talet ganska rejält.

Sen har du 80-80% skydd mot allvarlig sjukdom och sjukhusinläggning och upp mot 98-99% skydd mot dödsfall.

Varför skulle det vara facism att använda ett vaccin som minskar risken för svår sjukdom och sjukhusinläggningar?
Citera
2021-07-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
”Tänka kritiskt”, suck.
Hur mycket av det du äter eller tar i form av mediciner vet du egentligen ”ett skit om”?

Har du sett när din mjölk blir mjölkad från kon? Vet du exakt hur de mediciner du tar fungerar?

Hur vet du att bilen du kör inte plötsligt råkar ut för ”unintended acceleration” och kör dig rakt in i en bergvägg?

Släpp sargen och börja lita på människor och myndigheter.

Jösses vilket trams.....Jag vet betydligt mer om precis allt jag intar, och fordonen jag brukar än, vad någon vet om Covid och massvaccinationen. Av uppenbara skäl.

Lita på människor och myndigheter? Vad menar man när man skriver något dylikt i detta sammanhang? Helt obegripligt. Det finns liksom ingenting att lita eller på, eller ej, då ingen vet just någonting ännu. Under tiden litar jag på mitt immunförsvar och mitt förnuft. Jag hånglar inte med okända, och jag sköter om min hälsa hyffsat.

Gud förbannat vad svårt folk verkar ha för att hålla fler tankar i huvudet samtidigt. Det går alldeles utmärkt att vara bekymrad över både viruset och och vaccinations-kampanjen, samt se hela bilden över vad effekterna kan tänkas bli av div.åtgärder. Det är liksom ingen sport detta, där man måste välja lag att heja på.
Citera
2021-07-25, 21:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Säger det igen!

Ingen skall tvingas till att ta vaccin.
Det är ingen bra väg att öka vaccinationstäckningen.

Däremot förväntar jag mig att ingen gnäller om vissa (för dom) självklarheter blir begränsade pga valet att inte vaccinera sig.

Det var väl min poäng också att folk INTE vill vaccinera sig, och det var en del av mitt argument tidigare.

Jävla pungkula.
Citera
2021-07-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag ser inte problemet.

Först har du 40% skydd mot att smittas eller bli milt sjuk - det sänker R0-talet ganska rejält.

Sen har du 80-80% skydd mot allvarlig sjukdom och sjukhusinläggning och upp mot 98-99% skydd mot dödsfall.

Varför skulle det vara facism att använda ett vaccin som minskar risken för svår sjukdom och sjukhusinläggningar?

Det är ju på grund av vaccinerna som vi kan se utbrott på upp mot 50.000 fall om dagen i UK (som nu verkar sjunka igen) och dödstalen inte stiger till mer än runt 60 om dagen.

Översätter man detta till Svenska befolkningssiffror så blir det 8300 fall om dagen och 10 döda om dagen.

Varje dödsfall är givetvis en tragedi men ovanstående siffror är mycket mer milda jämfört med bara för några månader sedan. Vill man stänga ner Sverige för såna siffror får man också börja stänga ner för influensa och vinterkräksjuka osv.
Citera
2021-07-25, 21:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Delta varianten mer än 1000 gånger högre "viral load"
Inkubationstiden minskat från 6 till 4 dagar.

Inte att undra på att den sprids effektivt!

https://youtu.be/JccyYEWfWLw
I artikelfom
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01986-w

Kanske är det bra att få vågen nu?

Delta vågen hade blivit sjukt jobbig att få i slutet av hösten.

Restriktioner i Sverige ska ju avvecklas trots ökad smitta. Det ska ju inte ens finnas funderingar på att backa med avvecklingen enligt Tegnell. Vi har väl inget annat val en att ta en schyst delta runda. Är det någon som på alvar tror att han har situationen under kontroll?
Citera
2021-07-25, 21:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ju på grund av vaccinerna som vi kan se utbrott på upp mot 50.000 fall om dagen i UK (som nu verkar sjunka igen) och dödstalen inte stiger till mer än runt 60 om dagen.

Översätter man detta till Svenska befolkningssiffror så blir det 8300 fall om dagen och 10 döda om dagen.

Varje dödsfall är givetvis en tragedi men ovanstående siffror är mycket mer milda jämfört med bara för några månader sedan. Vill man stänga ner Sverige för såna siffror får man också börja stänga ner för influensa och vinterkräksjuka osv.

Satan va skönt med sunda inlägg!
Citera
2021-07-25, 21:34
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I artikelfom
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01986-w

Kanske är det bra att få vågen nu?

Delta vågen hade blivit sjukt jobbig att få i slutet av hösten.

Restriktioner i Sverige ska ju avvecklas trots ökad smitta. Det ska ju inte ens finnas funderingar på att backa med avvecklingen enligt Tegnell. Vi har väl inget annat val en att ta en schyst delta runda. Är det någon som på alvar tror att han har situationen under kontroll?

Man lyssnar på Tegnell och sedan gör man precis tvärtom så blir det bra.

Aldrig har vi haft en tjänsteman som har fått suttit kvar efter haft fel i precis allt i 1.5 års tid. Märks att han är sosse.
Senast redigerad av AnnaDea 2021-07-25 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in