2021-07-25, 10:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Geert Vanden Bosschen har haft flera föreläsningar om detta.

Mitt inlägg var en respons på dina spekulationer om varför du inte skulle behöva fler sprutor. Då spekulerade jag i varför det skulle kunna vara livsnödvändigt för dig med fler sprutor. I värsta fall så ger den här nya mRNA-tekniken ett helt förlamat immunförsvar som är upphängt på injektioner. De har ju själva kallat det ett ”operativsystem” som de kan installera nya funktioner i. Ditt immunförsvar kanske nu har fått ett nytt operativsystem och nu har det bara en funktion, helt odugliga antikroppar. Ända tills det installeras fler program.

Jag överdriver enormt nu, men det är ju tydligen så man ska göra nuförtiden.

Alldeles nyss rapporterades en smittad golfspelare i OS. Alla är vaccinerade där. Fullvaccinerade smittar fullvaccinerade. Det har varit många smittade i OS.

Börjar poletten trilla ner? Jag hade varit väldigt orolig om jag hade vaccinerat mig. Det är ni vaccinerade som är problemet nu.
Det finns inget krav på att vara vaccinerad för att delta i OS, men det kan säkert vara så att vaccinerade deltagare har smittat varandra eller så har de smittats innan de kom dit eller av andra personer i OS-bubblan.

Med utslagna immunförsvar hos covidvaccinerade hade världen nog sett anorlunda ut.
Det skulle som sagt vara intressant att läsa något vetenskapligt om det du skriver om detta.
Citera
2021-07-25, 10:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Var det inte just det som hände, man trollade fram nya platser på iva?
Jo, absolut gick det att skapa flera IVA-platser, men man tvingades ju ställa in annan vård och kräva i princip obegränsad övertid för att lyckas.

Jag har ingen aning om vilka kostnader detta har givit inom vården, men den som vill jämföra dessa kostnader med kostnaderna för vaccination kan säkert leta fram dessa uppgifter.
Citera
2021-07-25, 10:57
Medlem
76% över 18 års ålder har tagit minst en dos i Sverige
Vilka idioter
Citera
2021-07-25, 10:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
I OS har flera smittats. Det borde vara olika vaccin som använts. Det borde vara lätt att se skillnader där. Men jag vet inte hur man ska få tag i datan.
En sådan studie visar nog inte så mycket eftersom det är för många andra parametrar inblandade.

Om många Kineser blir smittade kan det ha med vaccinet att göra, men också att de är just kineser, att de råkat ha oturen att få in smitta i sin bubbla, att många av dem träffat en väldigt smittsam ovaccinerad person, etc, etc.
Citera
2021-07-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är faktiskt ganska intressant detta med riskgrupper. Den vanligaste riskgruppen är högt blodtryck men det är också vanligt och blir vanligare desto äldre man blir. Frågan är om inte förekomsten av högt blodtryck enbart speglar verkligheten.

På SVTs statistik som du länkar står det att män som vårdas på IVA 40-59 år har 32% högt blodtryck i gruppen 60-79 år har 56% högt blodtryck.
Varannan 60-årig man har högt blodtryck
https://www.hjart-lung.se/vart-arbete/tidningen-status/artiklar/varannan-60-arig-man-har-hogt-blodtryck/

Kan man då säga att högt blodtryck är en riskfaktor om ungefär lika många personer som vårdas på IVA har högt blodtryck som generellt folk annars även har?

När det gäller Diabetes ser det då ut som om det är en riktig riskfaktor.
En vanlig uppskattning, enligt olika studier de senaste tio åren, är att 4 % av den svenska befolkningen har diabetes.
https://www.diabetes.se/diabetes/lar-om-diabetes/diabetes-i-siffror/

När det gäller personer som vårdas på IVA och har diabetes så är förekomsten lägst bland pojkar med 9% och högst bland 60-79 åringarna männen där har 31% diabetes.

Här kan man prata om en riktig riskfaktor som inte speglar verkligheten.

Graviditet är ju också en sådan 32% av alla kvinnor som vårdats på IVA i åldern 20-39 år är gravida. Jag vet inte hur många som är gravida just nu i samhället men det är inte var tredje kvinna i den åldern.

Dt är faktiskt lite konstigt, hur man vill lyfta fram högt blodtryck som riskfaktor fast det finns fog att betvivla att det faktiskt är en samtidigt drog man sig för att erkänna att graviditet var en riskfaktor. Vi med ett minne mins väl hur FoHM in i det sista försökte förneka att graviditet var en riskfaktor förra året. Då förra våren handlade det ju om att gravida skulle kunna slippa jobba speciellt i yrken de blev utsatta för smitta men då var de tvungna att ses som en riskgrupp.

Anders Tegnell: Därför är gravida ingen riskgrupp i Sverige
https://www.aftonbladet.se/family/a/RReqQd/folkhalsomyndigheten-darfor-ar-gravida-ingen-riskgrupp-i-sverige/salesposter?useFlexbox=true&shared=false&reason=de nied
Låst
Aftonbladet Family har tidigare skrivit om att gravida är en riskgrupp i Storbritannien men inte i Sverige. Anders Tegnell, stadsepidemiolog, svarade på varför.

– Gravida dyker inte upp i några vetenskapliga studier som en riskgrupp. Inte i de stora materialen från Kina, inte i de stora materialen från Italien, sa han.

Han poängterade också att Folkhälsomyndigeten håller koll och att läget kan förändras. Vilket det har gjort nu.

Enligt det senaste beskedet från myndigheten bör den som är gravid och har någon riskfaktor som exempelvis fetma, högt blodtryck eller diabetes vara extra försiktig. Är du gravid med riskfaktorer ska du rådgöra med din barnmorska eller läkare och begränsa dina nära kontakter med människor utanför hushållet så mycket som möjligt, enligt Folkhälsomyndigheten – liksom andra riskgrupper bör göra.
https://www.aftonbladet.se/family/a/mR2Qd0/gravida-med-riskfaktor-ska-vara-forsiktiga

Jag vet inte när och om man ens har erkänt att graviditet tveklöst är den största riskfaktorn för fertila kvinnor.

Som lite extra kan man ju även säga att FoHM hade svårt då i början att erkänna att diabetes var en riskfaktor.
En stor andel av de personer som vårdas för den nya virussjukdomen covid-19 är diabetiker. Men enligt den svenska statsepidemiologen Anders Tegnell är det inte klarlagt att diabetes verkligen utgör en riskfaktor.

– Man måste komma ihåg att det här är ett väldigt vanligt tillstånd, så det innebär absolut inte att man som individ med diabetes har speciellt mycket högre risk än vem som helst, säger Tegnell.
https://www.hbl.fi/artikel/diabetes-ingen-tydlig-riskfaktor-vid-covid-19/
Också från förra våren

Man kan nog förenklat säga att allt som innebär att kroppen redan kämpar med något är en riskfaktor. Detta är sunt förnuft, men vetenskapligt kan de bara uttala sig om sådant som det finns studier på. Optimala förhållanden är naturligtvis bättre än något som är komprometterat på npgot vis. Inte svårare än så.
Citera
2021-07-25, 11:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
76% över 18 års ålder har tagit minst en dos i Sverige
Vilka idioter
Ja, vist är det konstigt att det bara finns några få procent som inte är idioter och konstigast av allt är att denna intelligensreserv finns i denna tråd på FB istället för att reda ut coronasituationen i Sverige och världen.

Jag som idiot ser det som positivt att så många har vaccinerat sig och det stämmer även bra med opinjonsundersökningar som gjorts om vaccinationsviljan.
Citera
2021-07-25, 11:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det kan man, betala mer. Allt kan köpas för pengar.

Nej. Allt kan inte köpas för pengar. Sverige kan inte över en natt köpa 1000 svensktalande sjuksköterskor som är utbildade för IVA.

Vad man gjorde var att snabbutbilda vanliga sjuksköterskor.

Det finns ingen resurs som är oändlig.
Citera
2021-07-25, 11:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Geert Vanden Bosschen har haft flera föreläsningar om detta.

Mitt inlägg var en respons på dina spekulationer om varför du inte skulle behöva fler sprutor. Då spekulerade jag i varför det skulle kunna vara livsnödvändigt för dig med fler sprutor. I värsta fall så ger den här nya mRNA-tekniken ett helt förlamat immunförsvar som är upphängt på injektioner. De har ju själva kallat det ett ”operativsystem” som de kan installera nya funktioner i. Ditt immunförsvar kanske nu har fått ett nytt operativsystem och nu har det bara en funktion, helt odugliga antikroppar. Ända tills det installeras fler program.

Jag överdriver enormt nu, men det är ju tydligen så man ska göra nuförtiden.

Alldeles nyss rapporterades en smittad golfspelare i OS. Alla är vaccinerade där. Fullvaccinerade smittar fullvaccinerade. Det har varit många smittade i OS.

Börjar poletten trilla ner? Jag hade varit väldigt orolig om jag hade vaccinerat mig. Det är ni vaccinerade som är problemet nu.

Fast vaccinera har man gjort länge. Det problem du beskriver borde ju rimligen redan inträffat med tex influensan isf.
Citera
2021-07-25, 11:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag är imponerad av din lojalitet, trots allt som händer nu.
Jag har ingen särskild lojalitet till FDA, men jag är säker på att de förstår en ansökan om att godkänna ett läkemedel.
Citera
2021-07-25, 11:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag undrar hur det kommer se ut i Sverige i höst.
Jag antar att Storbritannien är några månader före oss. De har haft en stor smittspridning som började i början av juni men som kanske peakat nu i dagarna. Dock har dödsfallen bara ökat lite jämfört med vågen runt januari. Nya fall i Sverige just nu ligger på ca 300 per dag. Så att även om smittspridningen skulle öka till hösten så kommer antalet dödsfall påverkas väldigt lite?

Å andra sidan borde väl Storbritannien vara helt klara med sin coronapandemi? De har ju vaccinerat en stor del av befolkningen så att en ny samhällsspridning inte är möjlig. Dessutom får man plussa på de som fått immunitet via naturlig infektion och inte vaccinerats.

Med r-talet på Delta behöver en mycket stor andel av befolkningen vara färdigvaccinerad. Jag tror inte att Storbritannien lever upp till det.
Citera
2021-07-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, absolut gick det att skapa flera IVA-platser, men man tvingades ju ställa in annan vård och kräva i princip obegränsad övertid för att lyckas.

Jag har ingen aning om vilka kostnader detta har givit inom vården, men den som vill jämföra dessa kostnader med kostnaderna för vaccination kan säkert leta fram dessa uppgifter.

Det vore intressant att räkna ut vad vi skulle kunna åstadkomma med kostnaden för restriktioner, vaccinering och all administration runt detta om vi istället valde att fokusera samma resurser på att 1. Skydda riskgrupperna 2. Rusta upp sjukvården för att hantera covid och andra liknande sjukdomar bättre.
Citera
2021-07-25, 11:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Var det inte just det som hände, man trollade fram nya platser på iva?

Jo. Det finns så klart en viss rörlighet i systemet. Men det blev ju underbemannat också, det larmades tex om att en IVA-ssk hade ansvar för tre platser (vilket tydligen var för mycket).

Krisavtalet gjorde att man fick fler timmar per sjuksköterska också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in