Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Jag kan inte se någon som helst mening med att se mördaren som startpunkten för den händelsekedjan. Denna utgångspunkt fyller ingen funktion vare sig filosofiskt, moraliskt eller juridiskt.
Tvärtom ser jag endast nackdelar med denna utgångspunkt.
För det första är den uppenbart felaktig. Det går inte att komma ifrån att det alltid var något i mördarens omgivning som fick honom att mörda. Att utgå ifrån att mördaren är startpunkten för mordet är lika ologiskt som att utgå ifrån att dominobrickan i mitten av en lång rad fallande dominobrickor var startpunkten för att de resterande dominobrickorna efter den föll. Det krävs ett stort mått av självbedrägeri för att kunna inta denna hållning.
För det andra innebär denna utgångspunkt att man ger skulden till någon som inte förtjänar att få den, eftersom han bokstavligt talat inte hade något annat val än att begå dådet. Vilket bara skapar en massa onödigt hat och avsky mot personen.
Vilket för det tredje leder till att folk förespråkar meningslöst hårda straff, vars syfte är att hämnas snarare än att verka förebyggande. Vilket bara leder till att ännu fler liv förstörs, helt i onödan.
Men för all del. Tycker man att dessa tre pris är värda att betala bara för att man ska kunna få intala sig själv att man har fri vilja, och kanske få tillfredsställa sitt irrationella behov av att skuldbelägga människor, så är det bara att fortsätta inbilla sig att detta är den mest meningsfulla hållningen.
Jag tycker att detta är kärnan i diskussionen.
Jag har inga problem att följa med i ditt resonemang, och det som rör logik tror jag att vi är överens om.
Men jag ser att det också handlar mycket om värderingar, av vilka jag håller med om vissa och andra inte, men det rör saker som behöver diskuteras för sig i så fall och jag behöver inte nödvändigtvis utgå ifrån frågan om den fria viljans vara eller icke vara i såna fall. Den frågan blir mer av en semantisk fråga.
Den viktigaste skiljelinjen här verkar vara det som handlar om huruvida det är ”självbedrägeri” eller pragmatism att begränsa varats oöverskådliga händelsekedja till en hanterbar del.
Om varats oöverskådliga händelsekedja illustreras med en lång och invecklad rad dominobrickor så finns det i objektiv mening ingen särskild del av denna kedja som är ”bättre” eller mer ”meningsfull” än någon annan. Ur detta perspektiv finns ingen fri vilja, ingen mening, ingen Gud, inga ideal, och ingen skuld. Men är det här du står när du skådar ut i världen? Det verkar ju inte så, för då skulle du inte ha några ideal, och vad jag kan se så innehåller din text värderingar. T ex förespråkar du både mening och rättvisa. Men då kallar du det plötsligt inte för ”självbedrägeri”. Intressant.
Du kanske är mer religiös fanatiker än du själv är medveten om.
Att skuldbelägga någon handlar alltid om att ge skulden till någon som i objektiv mening inte förtjänar skuld. (Vidgar man begreppen till att omfatta allt så betyder de ju inget.)
Lidandet är en del av livet. Kan människan outsmarta evolutionen för att minimera lidandet?
Jag vet inte. Men du vet tydligen.