Citat:
Ursprungligen postat av
Mistyarrow
Vill bara påpeka att vältränade idrottare utan underliggande sjukdomar dött i covid eller blivit allvarligt sjuka så det där verkar vara individuellt hur kraftigt sjuk man blir. Vad det beror på vet nog ingen.
Vilka?
Hur många?
Av hur många sjuka?
Hur många utanför den normala dödligheten/sjukdomsrisken i gruppen utanför pandemiår?
Ingen i de idrotter jag är aktiv i har annat än blivit lätt sjuka och kommit tillbaka utan men på samma nivå som innan (högsta svenska nivå), ingen i de idrotter jag aktivt följer internationellt (mest mina egna) har blivit annat än lätt sjuka för att sedan komma tillbaka utan men på samma högsta, internationella, nivå.
Nog för att mina erfarenheter inte är annat än just mina egna och inget statistiskt säkerställt men det börjar bli några stycken runt i min idrottsvärld nu utan några alls som inte återkommer med oförändrad kapacitet.
Eftersom jag är amatör så innebär det att jag har ett "dagjobb" med och även där börjar det bli ett ansenligt gäng infekterade runt mig, trots det så har endast EN blivit "långtidssjuk", var hemma en månad och tillbaka på jobbet på halvtid en månad till innan full återgång dock fortfarande med känningar men inte värre än att han kunde jobba fullt.
Så det blir nog till att börja lista namn om Ni ska ha NÅGON trovärdighet alls i Ert påstående.
Sedan kan vi gå in på antalet och slå ut det över gruppen och räkna av de normala bortfallen som ALLTID sker i idrottsvärlden när man pressar sin kropp till max och har vilja och press på sig att prestera för att inte bli ersatt av nästa som kommer bakifrån eller bli snuvad på sponsoravtal så man kan "gå proffs".
Sedan kan vi diskutera huruvida sars cov2 är ett problem för idrottsmän/kvinnor...