Citat:
Ursprungligen postat av
-Ines-
Hm Ok, låter mörkt
Vet du vad Socialstyrelsen grundar sitt beslut på? Förstår inte hur en psykiater jag gick till för 7 år sen talade varmt om Sobril och sa att hon hade god erfarenhet av den medicineringen till sina patienter. Sen fick jag en ny psykiater som menade att det var ett "jävla rävgift" och att jag skulle sluta omedelbart och fick Olanzapin utskrivet istället. De var inte alls lika effektiva, dessutom fick jag ökad hunger och gick upp i vikt.
Ok det var något uppmuntrande att höra att somliga läkare ser annorlunda på saken.
Jag lyckades "förhandla" mig fram till att få förlängt uttag av sobril senast. Men jag är tveksam om jag kommer lyckas med det igen

Psykiatern höll ett långt föredrag för mig vad som händer i hjärnan när man tar benso för att förklara varför hon inte ville skriva ut.
Jag har också fått Olanzapin mot ångest som egentligen är en antipsykosmedicin och inte hjälper ett skit, om du inte är psykotisk vill säga.
Att förskriva tunga Antipsykosmediciner off label mot ångest, sömnstörningar, Anorexi osv borde vara kriminellt.
De har en biverkningsprofil som är betydligt otäckare än tex Bensodiazepiner som har extremt milda biverkningar om du ens får några.
Konsumerar du Bensodiazepiner i små mängder då och då och endast vid behov så är även beroenderisken noll.
Konstant bruk av Neuroleptika däremot förkortar din förväntade livslängd med 20 - 25 år för att de sliter så oerhört på kroppens organ vid dagligt bruk.
Biverkningar för att nämna några är: Plötslig hjärtdöd, Steven Johnsons syndrom, Förändrad kroppsmetabolism, förändrade blod och njurvärden, risk för att utveckla diabetes, Malignt neuroleptikasyndrom, totalt tarmstopp, gulsot samt klassiker såsom akatasi, katatoni, parkinsonism, ofrivilliga muskelspasmer osv och det är bara de otäckare biverkningarna jag kommer på på rak hand.
Risken för allvarliga biverkningar tex Akatasi, muskelspasmer och Parkinsonism ökar också procentuellt för varje år du står på medicinen.
Vissa av dessa biverkningar kan även bli kroniska dvs de försvinner inte även om du slutar med medicinen.
Förklara för doktorn istället vad som händer i kroppen vid upprepat Olanzapinbruk kontra Bensodiazepiner vid behov.
Jag tror inte hon är så sugen på att ta den debatten med någon som har något på fötterna.