2021-07-21, 01:20
Medlem
-Ines-s avatar
Det är SJUKT att dom som tidigare haft sobril utskrivet för att kunna ta vid behov, och har visat att de klarar att ta just vid behov utan att behöva öka dosen, plötsligt ska tvingas hantera att de står utan denna hjälp. Vad är det för satans typer som kommit med de här direktiven.
Citera
2021-07-21, 01:20
Medlem
SvartaBjorns avatar
OT-inlägg från (FB) Få tag på Sobril? utbrutna till egen tråd.

/Moderator
Citera
2021-07-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardbeg81
Märkligt detta med läkare i Sverige . Har haft 5 mg Sobril nu ett tag vilket har fungerat väldigt bra på mig en karta med 20 tabletter räcker cirka 3 månader .

Nu helt plötsligt vägrar dom att skriva ut dom till mig med någon hänvisning att dom är beroendeframkallande. Verkar som att min ordinarie läkare är på semester och den som hanterade detta vägrar. Går på vårdcentral i södra sthlm . Någon som vet någon privat klinik eller dylikt som kan vara enklare att ha att göra med än vårdcentralen? Mottar gärna tips på hur jag ska göra för att kunna få utskrivet
Ja det där med läkare och benzoförskrivning är väldigt märkligt. Att skriva ut en karta med 20 st 5 mg Sobril som räcker i ett kvartal borde ju inte ens ifrågasättas, men vissa läkare är totalt antibenzo, trots att beroenderisken är noll på så små mängder utspritt över så lång tid.

Jag har mött ett par sådana typer av läkare vid några tillfällen och utnyttjat mitt fria vårdval för en second opinion.

Hade jag fått en mindre mängd Sobril att ta i nödfall när jag "bara" hade panikångest så kanske jag hade sluppit att gå på 4 mg Iktorivil om dagen som motsvarar ungefär 160 mg Sobril per dygn och Xanor på det I snart 5 år nu pga grav GAD, PTSD och kronisk insomnia.

Som jag ser det har du två val. Antingen vänta tills din ordinarie doktor är tillbaka eller försöka hitta någon annan.

Undvik isåfall etniskt svenska kvinnliga läkare (speciellt yngre) utan leta i stället efter en äldre svensk herre nära pensionsåldern eller medelålders läkare av båda könen från Östeuropa.
Citera
2021-07-22, 21:16
Medlem
neuron-drones avatar
Sverige ska vara bensofritt om några år, det är planen.

De som behöver medicinen ska väl bara lida antar jag.

Önskar läkarkåren evig ångest och smärta.

I min region har man förbjudit vissa benso redan plus vissa smärtstillande. Man är stolt. Samtidigt har brottsligheten i dessa ämnen selektivt gått upp. Vad glada de är att de gjort patienter till brottslingar. Detta är framtiden...
Senast redigerad av neuron-drone 2021-07-22 kl. 21:19.
Citera
2021-07-22, 21:24
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Vart kommer direktiven ifrån? Och jag undrar om alla läkare verkligen anser att det är en bra väg att gå det här med nolltoleransen av benso
Citera
2021-07-22, 21:28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ines-
Vart kommer direktiven ifrån? Och jag undrar om alla läkare verkligen anser att det är en bra väg att gå det här med nolltoleransen av benso

Ofta kommer de från läkaren själv som skyller på regler. Men i vissa fall har faktiskt regionen tagit ett beslut. Resten vet jag inte för det är inte sådant vi ska veta.

Flera benso har redan försvunnit pga direktiven. Halcion försvann för att ingen läkare ville skriva ut den och företaget inte ville gå med förlust. Flunitrazepam och nitrazepam försvann för att de bannlystes av staten.

Troligen kommer stess finnas kvar då den används för ep.
Citera
2021-07-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ofta kommer de från läkaren själv som skyller på regler. Men i vissa fall har faktiskt regionen tagit ett beslut. Resten vet jag inte för det är inte sådant vi ska veta.

Flera benso har redan försvunnit pga direktiven. Halcion försvann för att ingen läkare ville skriva ut den och företaget inte ville gå med förlust. Flunitrazepam och nitrazepam försvann för att de bannlystes av staten.

Bannlystes verkligen Flunitrazepam och Nitrazepam av staten ? Jag stod på Nitrazepam dagligen det sista året innan den försvann från marknaden.

Jag blev både förbannad och nyfiken på varför den plockades bort så jag ringde upp de tre läkemedelsbolag som tillhandahöll Mogadon, Apodorm och Nitrazepam Recip och frågade varför.

Svaren jag fick var bristfällig lönsamhet samt produktionsmässiga skäl.

Däremot så är det ingen hemlighet att Socialstyrelsen vill ha bort Bensodiazepinerna från Sverige och i många styrdokument över vilka mediciner som skall användas vid vilka sjukdomstillstånd och i vilket läge så nämns typ endast Sobril v.b mot ångest samt Stesolid vid EP anfall samt typ Midazolam för sjukusbruk som tex vid Palliativvård.

Iktorivil nämns inte ens som tredjehandsalternativ vid svår EP och Lorazepam och Xanor hittar jag inget alls om heller.

Tredjehandsalternativ vid svår EP skall istället vara Gabapentin samt då Stess vid akuta anfall.

Tredjehandsalternativ mot svår ångest skall vara Lyrica om jag inte minns helt fel nu.

Sista utväg vid grav insomnia är numera Imovane och Stilnoct som jag inte ens tål (Sover på Iktorivil samt Xanor nu plus en del annat).

Det intressanta är dock att den gamla klassikern Heminevrin fortfarande kan ges till gamlingar på demensboende som vägrar slockna.

Det är en mörk utveckling vi har framför oss då många med svår ångest, PTSD, Epileptiker, CP skadade och folk med grav insomnia och vissa muskelsjukdomar kommer att få ett rent helvete.

All benso påverkar ju alla olika och det är många som behöver just en viss benso för sina specifika problem.

Stesolid är nog den Bensodiazepin som sitter säkrast till då den klassas som livsnödvändigt läkemedel av WHO
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-07-23 kl. 17:14.
Citera
2021-07-23, 17:23
Medlem
Citat:

De som behöver medicinen ska väl bara lida antar jag.

Önskar läkarkåren evig ångest och smärta.

I min region har man förbjudit vissa benso redan plus vissa smärtstillande. Man är stolt. Samtidigt har brottsligheten i dessa ämnen selektivt gått upp. Vad glada de är att de gjort patienter till brottslingar. Detta är framtiden...
Mmmm det är nog många som kommer att tvingas ut på den svarta marknaden framöver.

Tom jag själv som aldrig skulle göra något sådant annars har planer på det om mina nuvarande mediciner också blir bannlysta.

Alternativt flytta utomlands till ett land som har en mer liberal syn på Bensodiazepiner, där det är enkelt att få på recept utan strul.
Citera
2021-07-23, 17:29
Medlem
Citat:
Alla läkare tycker inte det är en bra väg att gå. Min läkare som är Överläkare på den mottagningen där jag går är tex skitförbannad över att Nitrazepam försvann.

Nu får han söva folk med Xanor istället. Personer som mig som inte tål varken sederande Neuroleptika eller Z analoger samt kan konsumera Antihistaminer, Fentiazinderivat och annat trams som smågodis
Citera
2021-07-23, 18:03
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:

Hm Ok, låter mörkt

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Däremot så är det ingen hemlighet att Socialstyrelsen vill ha bort Bensodiazepinerna från Sverige och i många styrdokument över vilka mediciner som skall användas vid vilka sjukdomstillstånd och i vilket läge så nämns typ endast Sobril v.b mot ångest samt Stesolid vid EP anfall samt typ Midazolam för sjukusbruk som tex vid Palliativvård.

Vet du vad Socialstyrelsen grundar sitt beslut på? Förstår inte hur en psykiater jag gick till för 7 år sen talade varmt om Sobril och sa att hon hade god erfarenhet av den medicineringen till sina patienter. Sen fick jag en ny psykiater som menade att det var ett "jävla rävgift" och att jag skulle sluta omedelbart och fick Olanzapin utskrivet istället. De var inte alls lika effektiva, dessutom fick jag ökad hunger och gick upp i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Alla läkare tycker inte det är en bra väg att gå. Min läkare som är Överläkare på den mottagningen där jag går är tex skitförbannad över att Nitrazepam försvann.

Nu får han söva folk med Xanor istället. Personer som mig som inte tål varken sederande Neuroleptika eller Z analoger samt kan konsumera Antihistaminer, Fentiazinderivat och annat trams som smågodis

Ok det var något uppmuntrande att höra att somliga läkare ser annorlunda på saken.

Jag lyckades "förhandla" mig fram till att få förlängt uttag av sobril senast. Men jag är tveksam om jag kommer lyckas med det igen Psykiatern höll ett långt föredrag för mig vad som händer i hjärnan när man tar benso för att förklara varför hon inte ville skriva ut.
Citera
2021-07-23, 18:21
Medlem
Citat:
Hm Ok, låter mörkt

Vet du vad Socialstyrelsen grundar sitt beslut på? Förstår inte hur en psykiater jag gick till för 7 år sen talade varmt om Sobril och sa att hon hade god erfarenhet av den medicineringen till sina patienter. Sen fick jag en ny psykiater som menade att det var ett "jävla rävgift" och att jag skulle sluta omedelbart och fick Olanzapin utskrivet istället. De var inte alls lika effektiva, dessutom fick jag ökad hunger och gick upp i vikt.

Ok det var något uppmuntrande att höra att somliga läkare ser annorlunda på saken.

Jag lyckades "förhandla" mig fram till att få förlängt uttag av sobril senast. Men jag är tveksam om jag kommer lyckas med det igen Psykiatern höll ett långt föredrag för mig vad som händer i hjärnan när man tar benso för att förklara varför hon inte ville skriva ut.
Jag har också fått Olanzapin mot ångest som egentligen är en antipsykosmedicin och inte hjälper ett skit, om du inte är psykotisk vill säga.

Att förskriva tunga Antipsykosmediciner off label mot ångest, sömnstörningar, Anorexi osv borde vara kriminellt.

De har en biverkningsprofil som är betydligt otäckare än tex Bensodiazepiner som har extremt milda biverkningar om du ens får några.

Konsumerar du Bensodiazepiner i små mängder då och då och endast vid behov så är även beroenderisken noll.

Konstant bruk av Neuroleptika däremot förkortar din förväntade livslängd med 20 - 25 år för att de sliter så oerhört på kroppens organ vid dagligt bruk.

Biverkningar för att nämna några är: Plötslig hjärtdöd, Steven Johnsons syndrom, Förändrad kroppsmetabolism, förändrade blod och njurvärden, risk för att utveckla diabetes, Malignt neuroleptikasyndrom, totalt tarmstopp, gulsot samt klassiker såsom akatasi, katatoni, parkinsonism, ofrivilliga muskelspasmer osv och det är bara de otäckare biverkningarna jag kommer på på rak hand.

Risken för allvarliga biverkningar tex Akatasi, muskelspasmer och Parkinsonism ökar också procentuellt för varje år du står på medicinen.

Vissa av dessa biverkningar kan även bli kroniska dvs de försvinner inte även om du slutar med medicinen.

Förklara för doktorn istället vad som händer i kroppen vid upprepat Olanzapinbruk kontra Bensodiazepiner vid behov.

Jag tror inte hon är så sugen på att ta den debatten med någon som har något på fötterna.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-07-23 kl. 18:34.
Citera
2021-07-23, 19:10
Medlem
Citat:
Det är SJUKT att dom som tidigare haft sobril utskrivet för att kunna ta vid behov, och har visat att de klarar att ta just vid behov utan att behöva öka dosen, plötsligt ska tvingas hantera att de står utan denna hjälp. Vad är det för satans typer som kommit med de här direktiven.
Socialstyrelsen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in