2021-07-23, 16:36
Medlem
Mamses avatar
Hur mycket pengar är det OK att lägga på ett fritidsintresse där man behöver materiella ting för att genomföra den alternativt att någon upplevelse kostar pengar? Varför? Hur känner man i efterhand när man bränt pengarna?
Citera
2021-07-23, 16:39
Medlem
Briasccas avatar
Gissar att det beror på hur mycket man har kvar på kontot när man betalat för livets nödtorft och avsatt pengar till sparande och gemensamma projekt med sin partner.
Citera
2021-07-23, 17:03
Avslutad
Det är väl upp till var och en. Så länge det inte drabbar någon annan, t. ex ens barn så får man själv avgöra vad som är en rimlig utgift.

Man kan dock se det som att om hobbyn involverar motion eller t. ex matlagning så kan man ju förena kostnaderna med faktisk nytta.
Citera
2021-07-23, 17:07
Medlem
Beror såklart på hur mycket utrymme man har och vilka eventuella bortprioriteringar man måste göra av annat.

Därtill beror det också på familjesituationen. Är du singel styr du själv, har du familj/förhållande så bör man såklart visa hänsyn och omtanke mot övriga.

Jag upplever faktiskt inte att jag bränt pengarna. Får snare en bra känsla eftersom inköpen för min del ofta är förknippade med resor och upplevelser. Pengar som läggs på sådant ångrar jag inte.

Dock skulle jag aldrig låna till sådant.
Citera
2021-07-23, 17:13
Medlem
StigHails avatar
Förlorar du bara pengar på din hobby? En av mina största hobbys, kan jag tjäna pengar på om jag säljer det sen, så det är lite av en investering.

Förlorar du bara pengar, så får du fråga dig själv hur mycket det är värt. Men du lever ju bara en gång så kör på och ha kul!
Citera
2021-07-23, 17:16
Medlem
BigFatCones avatar
Jag lägger nästan alla mina "överflödiga" pengar på mina hobbies. Det är ju det pengar är till för.
Citera
2021-07-23, 17:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Förlorar du bara pengar på din hobby? En av mina största hobbys, kan jag tjäna pengar på om jag säljer det sen, så det är lite av en investering.

Förlorar du bara pengar, så får du fråga dig själv hur mycket det är värt. Men du lever ju bara en gång så kör på och ha kul!
Det jag skickar in i pengar, får jag så klart ut i glädje, nöje och så vidare. Du vet, hobbies har man för att det glädjande nöjen.
Citera
2021-07-23, 17:20
Medlem
vadsadusadus avatar
Ibland kan jag få noja när jag tänker på hur mycket pengar jag lagt på hobbies sammanlagt under livet, men å andra sidan ger hobbies mig så mycket glädje att det är ok att det kostar. Jag värderar mina hobbies högre än att köpa annat eller spara. Hobbies är hälsofrämjande så jag brukar mest tänka att det är något jag gör för mitt eget välmående.
Citera
2021-07-23, 18:31
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamse
Hur mycket pengar är det OK att lägga på ett fritidsintresse där man behöver materiella ting för att genomföra den alternativt att någon upplevelse kostar pengar? Varför? Hur känner man i efterhand när man bränt pengarna?
När jag hade mindre pengar så var tumregeln att hobby fick kosta som att sitta och dricka öl på krogen (då 100kr/timme)

Nu kostar de betydligt mer men jag har aldrig ångrat en utgift, snarare att jag ångrar att jag inte lade mer.
Citera
2021-07-23, 19:34
Medlem
Så länge hobbyn inte går ut över andra viktiga saker måste du väl inte sätta någon gräns? Se till att spara undan pengar varje månad bara. Sen kan ju en hobby i vissa fall vara en investering t.ex. om man samlar på vissa saker som ökar i värde.
Citera
2021-07-23, 19:43
Medlem
cerns avatar
Jag gillar att lägga en hel del pengar på hobbies och det är ju bättre än att supa eller knarka upp pengarna som man har gjort X antal gånger.

En fin hobby som man får ut någonting från är aldrig fel.
Citera
2021-07-23, 19:51
Medlem
rtyuios avatar
Vad har du för glädje av dina sparade pengar när du är död? Du behöver inte blåsa alla dina stålar på en gång bara. Köp lite prylar då och då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in