2021-07-23, 03:14
Medlem
Drooids avatar
"23 juli 00:47, Detonation, Solna"
Polisen: https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/juli/23/23-juli-0047-detonation-solna/
Citat:
Polisen är på plats i Huvudsta centrum efter flera samtal om en kraftig smäll.

Flera inringare kontaktade polisen efter att ha hört en hög smäll. Polisen är på plats och spärrar av ett område i anslutning till en fastighet. Vissa egendomsskador har konstaterats men enligt den information som finns i nuläget har inga personskador rapporterats.

Polisen hör vittnen och följer upp de uppgifter som lämnas, bland annat ska en bil ha setts lämna platsen i samband med smällen. Polisen kommer också att genomföra dörrknackning i området.

En förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse har inletts och en teknisk undersökning kommer att genomföras.

Uppdatering klockan 02.30

Den aktuella fastigheten består av lägenheter och i bottenvåningen finns en restaurang. De skador som har rapporterats i nuläget är glaskross från en lägenhetsbalkong.
"Explosion i Solna – bombskyddet inkallat"
Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/hog-small-i-solna-bombskyddet-inkallat/
Citat:
Första larmet till polisen kom 00.47 om att en hög smäll hörts över Solna. När polisen anlände till platsen hade en ruta krossats till en lägenhetsbalkong i stadsdelen Huvudsta.

– Vi fick in flera samtal om en hög smäll. På plats finner vi krossat glas från en ruta, säger Åsa Wallentin, presstalesperson vid polisen.
"Explosion i Huvudsta centrum"
Aftonbladet: https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/explosion-i-centrum.GjJX_KoR8
Citat:
Polisen arbetar nu med att höra vittnen och följer upp de uppgifter som lämnas, bland annat ska en bil ha setts lämna platsen i samband med smällen.
Citat:
Ingen person ska vara frihetsberövad uppger polisen vid 03.09.
"Explosion i Solna – platsen avspärrad"
SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/explosion-i-solna-platsen-avsparrad
Senast redigerad av Drooid 2021-07-23 kl. 03:22.
Citera
2021-07-23, 06:36
Medlem
Ser man bilderna på Instagram från Blåljusbilder kan det vara vid restaurangen ”Kurdistan”.
Åtminstone en bild visar uteservering där och polis som letar spår.
Citera
2021-07-23, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KazimirMalevitj
Ser man bilderna på Instagram från Blåljusbilder kan det vara vid restaurangen ”Kurdistan”.
Det är väl också det enda hus vid centrum som stämmer med beskrivningen ”lägenheter och en restaurang”?
Citera
2021-07-23, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KazimirMalevitj
Avspärrningen tycks vara mellan Kurdistan och sushi-haket på andra sidan entren.
Citera
2021-07-23, 08:39
Medlem
Jag som bor i området, tyckte det var märkligt att 4 polisbilar av olika karaktär åkte upp på Jungfrudansen, med blåljus, kom även flera efter några minuter.
Citera
2021-07-23, 08:40
Medlem
pettachis avatar
Skapad precis en tråd om explosion i flerfamiljshus Eskilstuna. 😁
Är det värmen tro! 😬😬
Men nya Sverige med skjutningar och explosioner dagligen i större och mindre städer.
Citera
2021-07-23, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tirzah
Jag som bor i området, tyckte det var märkligt att 4 polisbilar av olika karaktär åkte upp på Jungfrudansen, med blåljus, kom även flera efter några minuter.
Men nån smäll hörde du inte?
Citera
2021-07-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Men nån smäll hörde du inte?

Jo hörde den rejält, hade balkongen öppen.
Citera
2021-07-23, 10:48
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbiss
Haha, är någon förvånad? bomber och granater dagligen i Sverige.

Ja men inte i Huvudsta Centrum som tur är. Det hör till ovanligheterna att något händer här.

Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Avspärrningen tycks vara mellan Kurdistan och sushi-haket på andra sidan entren.

Det small utanför restaurang Kurdistan vad jag kan se, hörde smällen ordentligt från våning 6 som veter ut mot andra sidan av HC. Mycket oklart motiv eftersom skadegörelsen är minimal.
Citera
2021-07-23, 16:56
Avslutad
För några år sen skulle denna tråd vara högst upp på aktuella ämnen med 100tals svar. Nu är det skåpmat och ingen bryr fan. Fan tragiskt när man tänker på det
Citera
2021-07-23, 17:56
Medlem
Nä ingen verkar bry sig när det smäller utan personskador numera.
Ägaren är tidigare dömd för att haft ”anställda” utan rätt att arbeta i Sverige (lågoddsare).
Ägaren bor i Rissne, så oklar koppling till smällen söder om stan inatt.
Citera
2021-07-23, 17:58
Medlem
Jag låg i sängen och hörde knallen. Det var 0055. Det lät som åska. Väldigt snabbt där på, 15-20 minuter, var det en helikopter som flög omkring här. Under eftermiddagen har det varit flertalet poliser närvarande i och runt centrum. Jag har även sett bilar körandes efter alén. I centrum finns en skomakare som varit där länge, en frisör som varit där länge, en relativt ny kinesisk butik som säljer skräp och en bilskola. Ute på hörnet ligger Restaurang Kurdistan som är relativt nyöppnad och har blivit ganska populär, det verkar vara flertalet förortsnissar som gärna åker dit och käkar. Om jag får spekulera fritt så ser jag ingen annan butik eller restaurang i centrum som skulle kunna vara måltavla. Jag gissar på att det är någon som vill att Kurdistan ska köpa en försäkring och detta var ett flexande för att påvisa att de inte leker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in