Intressant tråd!
Citat:
Ursprungligen postat av
Rick.Blaine
Stanislavski menade att en duktig skådespelare hela tiden arbetar för att förändra sig utifrån tidigare arbete gällande dialekt, röst, kroppsspråk, hållning, mimik, samt små detaljer; att smacka när man äter, ticks, eller liknande. Exempel på bra skådespel enligt Stanislavskis definition är Philip Seymour Hoffman, Daniel Day-Lewis och Gary Oldman.
Sedan finns det skådespelare som har en naturlig utstrålning och kan upplevas som stundvis autentiska i sin roll, men ändå mest upplevs spela sig själva i olika situationer; Tom Cruise i Rain Man och Jerry Maguire, Denzel Washington i de flesta roller, George Clooney, även Jack Nicholson (i vissa roller).
Eftersom du uttryckligen frågade om definitionen av bra skådespel handlar det ju faktiskt om skådespel, och inte att, av publiken, upplevas som intressant bara för att personen har ett bra ansikte, vacker röst eller är karismatisk. Det är inte skådespel utan medfödda egenskaper.
Och bra inlägg!
Med röst innefattas väl även rytmen, det vill säga hur repliker sägs? Det är behagligt att lyssna på hur Philip Seymour Hoffman, Daniel Day-Lewis och Gary Oldman pratar i de filmer de medverkat i.
Men, utan att ha konkret exempel från filmer ovannämnda herrar medverkat i; hur autentiska kan man säga att filmdialoger med "skön" rytm är?
Och här blir allt ganska subjektivt. För bara för att jag anser att folk pratar mer tråkigt eller mer enformigt i verkligheten, betyder det inte:
1. Att jag har rätt. Det finns kanske tydliga "filmiska" rytmer i vardagliga samtal jag inte tänker på. Och 2. Jag har haft min begränsade erfarenhet av kontakt med människor.
Att spela lågmälda roller i dramafilmer kan säkert skådespelare komma undan med mer "vanlig" rytm (exempelvis Casey Affleck i Manchester by the Sea) Men när huvudrollen ska vara en extrovert skitstövel som Al Pacino i Scarface anses han spela över. Men varför? Om jag hade träffat några superjävliga maffiatyper som liknade Tony Montana, innan Scarface släpptes, hade jag säkert uppskattat Pacinos rollpresentation mer.
Även om jag aldrig varit i närheten av den misär som Manchester by the Sea kretsar kring är det lättare att förhålla sig till en story som den, som handlar mer om vanligt folk.
Sen kanske bra skådespeleri inte behöver vara synonymt med autenticitet?
På teaterscener kan vi bli rörda av goda rollpresentationer men, av förklarliga skäl, måste de ju artikulera och prata i ett tonläge man inte gör utanför scenen. Och, kanske är det lite så I filmvärlden med? Stanislavski var väl en scenens man.
Som sagt, intressant tråd. Och jag vet inte. Men är nyfiken på fler synpunkter i tråden.