2021-07-22, 13:17
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkenofdoom
Frågan lär väl aktualiseras rätt snabbt. Såg inte matchen men Zambias Barbara Banda verkar vara av Saster Semenya karaktär (gjorde alla 3 mål när Zambia förlorade med 10-3 mot Holland i premiären) dock inte på samma nivå. Tror dock inte samma regler kommer införas i fotbollen då det ju handlar om mer än den rena fysiken. Tidigt 2000-tal fanns det ju många som hävdade i fotbollens framtid skulle vara de super fysiska spelarna från afrika, att man skulle lira med 10 spelare som vara 1,90 och snabba/starka allihopa. Det som kom istället vara tiki-taka med Barcelona där flertalet spelare istället är typ 1,70.

Men visst kommer en damspelare med manlig fysik/explosivitet och fotbollstalang för allsvenkan på herr sidan så kommer spelaren sticka ut tydligt.

Det är rätt intressant att spinna vidare på tankebanorna. När USA importerade slavar från Afrika valde ju slavägarna ut de människor som var störst och starkast. När slaveriet upphörde var det många som flyttade till de karibiska öarna också. Idag är det primärt afroamerikaner eller Karibier som springer snabbast. De har rätt bra fysiska förutsättningar helt enkelt.

Vilka övriga idrotter där någon hudfärg är överrepresenterad handlar ju mest om ekonomiska förutsättningar. Många som vuxit upp i ghetton har i regel en större drivkraft. Samtidigt som en viss segration förhindrat mörkhyade att spela t ex golf kanske? Idag är det ju betydligt större variation, men för tio år sedan fanns det väl knappt någon färgad som tävlade i simning eller kanot, medan få vita tar plats i ett basketlag i USA.
Citera
2021-07-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
Kvinnor som är lesbiska har ofta manliga personlighetsdrag. Mer tävlingsinriktade osv. De har helt enkelt ett mer driv i sig likt män. Så har de mulat sin väg fram i rangordningen bland de mer "vanliga" kvinnliga tjejerna som har fått gå åt sidan. Detta kan väl förklara varför just toppen av damfotbollen har misstänksamt många lesbiska.
Av de lesbiska jag känner så är dom flesta aningen dummare (tar ofta starkt ifrågasatta beslut överlag). Män är ju kända för att inte vara så smarta men desto mer kreativa och mer riskbenägna, vilket är en fördel om man ska prova på något helt nytt man aldrig gjort förut eller starta företag. Kvinnor är kända för att vara smartare (vilket tydligt märks i skolan och på universiteten) samt planera sina långsiktiga beslut bättre. Bögar är kända för att ha det bästa ur de båda ovanstående, dvs både smarta och förmågan att ta steget och prova något helt nytt (utan att vara rädd för att göra bort sig). Lesbiska däremot, vilket passar in på dom jag känner, är ofta det sämsta av båda världarna. Både dumma och blyga.
Citera
2021-07-22, 13:57
Medlem
jag hörde en kul grej för några är sen av en sportreporter, han så nåt i stil med:
"... inför resan till mästerskapet hade förbundet anordnat en middag, alla i truppen skulle få ta med sina respektive som en avskedmiddag när laget skulle vara borta några veckor - nog om det, iallafall vid landslagsbordet satt det förutom ledarna 32 damer och 8 herrar...." knäck den matten!

skröna eller inte? kan inte gå igod då jag inte var där!
Citera
2021-07-22, 14:03
Medlem
Magdalena Eriksson gillar väl bara killar?

amanda ilestedt

och Hanna Glas också bara killar för dessa damer.
Citera
2021-07-22, 14:30
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var det.

Sundhage öppet lesbisk spelade hellre med andra som var det. Fastän Asllani redan då var en av världens bästa. Situationen är väl bättre idag men det är ju konstigt på det sättet att vara hetero är historiskt en nackdel i just damfotboll.

Kom ihåg den incidenten men det är ju bara spekulation att det bråket skulle handla om sexuell läggning. Mer troligt att det berodde på Asllanis attityd som inte var den bästa på den tiden.
Citera
2021-07-22, 14:31
Medlem
Kosovare Asllani sa i en intervju att hon har pojkvän för några år sedan.. Det utesluter ju dock inte att hon föredrar båda.
Citera
2021-07-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Magdalena Eriksson gillar väl bara killar?

amanda ilestedt

och Hanna Glas också bara killar för dessa damer.

Nej hon ligger och saxar med en danska,https://twitter.com/MagdaEricsson/status/1268612353710489603/photo/1 det är ju rätt synd eftersom hon är ju snygg
Citera
2021-07-22, 15:21
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ett sätt att träffa likasinnade innan grindr?
Kan tänka mig att bögar sökt sig till andra sammanhang tex teater och dans, konståkning.

Kanske även det, men det syns också hur till exempel lesbiska kvinnor får i genomsnitt en högre lön än heterosexuella och homosexuella män lägre än heterosexuella. Det finns helt enkelt skillnader i personlighetsdragen på gruppnivå. Lesbon är mer tävlingsinriktade, bögar mer empatiska.
Citera
2021-07-22, 15:29
Medlem
Alla i laget dyker ner med huvudet i en muff då och då
Citera
2021-07-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
Av de lesbiska jag känner så är dom flesta aningen dummare (tar ofta starkt ifrågasatta beslut överlag). Män är ju kända för att inte vara så smarta men desto mer kreativa och mer riskbenägna, vilket är en fördel om man ska prova på något helt nytt man aldrig gjort förut eller starta företag. Kvinnor är kända för att vara smartare (vilket tydligt märks i skolan och på universiteten) samt planera sina långsiktiga beslut bättre. Bögar är kända för att ha det bästa ur de båda ovanstående, dvs både smarta och förmågan att ta steget och prova något helt nytt (utan att vara rädd för att göra bort sig). Lesbiska däremot, vilket passar in på dom jag känner, är ofta det sämsta av båda världarna. Både dumma och blyga.

Män har högre IQ i snitt än kvinnor... inte mycket, men lite... spridningen av IQ är mycket större hos män än kvinnor.

Att du och andra unga män internaliserat bilden av att killar inte är smarta är djupt oroande.
Citera
2021-07-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Kanske även det, men det syns också hur till exempel lesbiska kvinnor får i genomsnitt en högre lön än heterosexuella och homosexuella män lägre än heterosexuella. Det finns helt enkelt skillnader i personlighetsdragen på gruppnivå. Lesbon är mer tävlingsinriktade, bögar mer empatiska.

Jag är lesbisk och känner ganska många lesbiska och min bild är inte att alla lesbos är "manhaftiga" eller tävlingsinriktade, snarare att heterotjejer jag känner är mycket mer rädda för att irritera män, ta för mycket plats, eller se för muskliga ut, och att många lesbiska kanske bryr sig mindre om dessa saker eftersom de bryr sig mindre om vad män tycker om dem. Tror det är den största anledningen att lesbiska ofta kommer längre inom sånna sporter. Finns helt enkelt inte lika mycket utrymme för den som vill ha män med sig att vara för brötig och självsäker. Tror absolut inte det handlar om medfödda saker med andra ord utan anpassning till ens situation. Sen kan det ju också ha att göra med att många lebbar umgåtts mer med killarkompisar, av uppenbara anledningar, och därför naturligt spelat mer fotboll o så på fritiden.
Citera
2021-07-22, 18:41
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imorgondagen
Sen kan det ju också ha att göra med att många lebbar umgåtts mer med killarkompisar, av uppenbara anledningar, och därför naturligt spelat mer fotboll o så på fritiden.

Men vad är orsaken till detta, om inte just personlighetsdragen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in