2021-07-22, 10:51
Medlem
Sladdarens avatar
Eftersom det är nästan omöjligt att komma i kontakt med myndigheter idag och i vissa fall företag pga neddragningar, sanktioner med enorma telefon kö tider så undrar jag om jag har beställt rätt blankett för förnyelse av körkort som är förlustanmält / eller behöver förnyas

"Körkort - ombeställning av grundhandling"
Om du har förlorat din blankett för förnyelse av körkortet (grundhandling) kan du beställa en ny via den här tjänsten.

Läs mer om att förnya körkortet.

Se länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och-blanketter/e-tjanster-inom-vagtrafik/?tab=korkort&eservice=korkort-ombestallningavgrundhandling

https://setjanst.transportstyrelsen.se/extweb/Grundhandling
Citera
2021-07-22, 11:05
Medlem
Åk till TSV där där man gör teoriprovet. Väl där så får du ta ett nytt foto osv. Sen är det bara att vänta på posten.
Citera
2021-07-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Eftersom det är nästan omöjligt att komma i kontakt med myndigheter idag och i vissa fall företag pga neddragningar, sanktioner med enorma telefon kö tider så undrar jag om jag har beställt rätt blankett för förnyelse av körkort som är förlustanmält / eller behöver förnyas

"Körkort - ombeställning av grundhandling"
Om du har förlorat din blankett för förnyelse av körkortet (grundhandling) kan du beställa en ny via den här tjänsten.

Läs mer om att förnya körkortet.

Se länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och-blanketter/e-tjanster-inom-vagtrafik/?tab=korkort&eservice=korkort-ombestallningavgrundhandling

https://setjanst.transportstyrelsen.se/extweb/Grundhandling

Stulet, borttappat eller skadat körkort
Ett körkort ska förnyas om det har kommit bort eller blivit stulet, skadat eller förstört.

Om körkortet har kommit bort eller blivit stulet

Om ditt körkort har kommit bort eller blivit stulet ska du anmäla det till Transportstyrelsen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/stulet-borttappat-eller-skadat-korkort/
Citera
2021-07-22, 11:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Stulet, borttappat eller skadat körkort
Ett körkort ska förnyas om det har kommit bort eller blivit stulet, skadat eller förstört.

Om körkortet har kommit bort eller blivit stulet

Om ditt körkort har kommit bort eller blivit stulet ska du anmäla det till Transportstyrelsen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/stulet-borttappat-eller-skadat-korkort/

Jag vill ha hem en blankett där jag tejpar eller bifogar foto som passar för det inkl underskrift.
Jag har ingen lust att ta mig tid att ta fotot på transportstyrelsen eftersom jag har redan tagit foto på en sån där fotoautomat som är godkänd för fotokör kort. Ja det är redan förlustanmält
Senast redigerad av Sladdaren 2021-07-22 kl. 11:24.
Citera
2021-07-22, 11:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Åk till TSV där där man gör teoriprovet. Väl där så får du ta ett nytt foto osv. Sen är det bara att vänta på posten.

Nä, det blir inte så
Citera
2021-07-22, 11:28
Medlem
Citat:
Jag vill ha hem en blankett där jag tejpar eller bifogar foto som passar för det inkl underskrift.
Jag har ingen lust att ta mig tid att ta fotot på transportstyrelsen eftersom jag har redan tagit foto på en sån där fotoautomat som är godkänd för foto

När du har anmält till Transportstyrelsen får du hem en grundhandling. Jag har själv förnyat mitt körkort B som jag fick 1981 flera gånger. Och jag har även gjort förlustanmälan både till polisen och UC.
Citera
2021-07-22, 11:35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
När du har anmält till Transportstyrelsen får du hem en grundhandling. Jag har själv förnyat mitt körkort B som jag fick 1981 flera gånger. Och jag har även gjort förlustanmälan både till polisen och UC.

Okej, det ska se ut så här som jag minns det.

https://www.google.com/search?q=grundhandling+k%C3%B6rkort&rlz=1C1BYYL_sv SE949SE950&sxsrf=ALeKk00CqwgNIxLdiEjNJxdW9iBIHT5bh w:1626946383172&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ve d=2ahUKEwjv3PLJr_bxAhWLFlkFHYMQDMkQ_AUoAXoECAEQAw& biw=1536&bih=754#imgrc=jztxo0q8XonrrM

Spelar det roll hur stort fotot är? Har 2 format, ett lite större än det andra men man kan tycka att TS kan förminska det genom redigering i datorn genom att scanna av fotot, eller måste det vara exakt foto- format?
Citera
2021-07-22, 12:07
Medlem
Citat:
Okej, det ska se ut så här som jag minns det.

https://www.google.com/search?q=grundhandling+k%C3%B6rkort&rlz=1C1BYYL_sv SE949SE950&sxsrf=ALeKk00CqwgNIxLdiEjNJxdW9iBIHT5bh w:1626946383172&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ve d=2ahUKEwjv3PLJr_bxAhWLFlkFHYMQDMkQ_AUoAXoECAEQAw& biw=1536&bih=754#imgrc=jztxo0q8XonrrM

Spelar det roll hur stort fotot är? Har 2 format, ett lite större än det andra men man kan tycka att TS kan förminska det genom redigering i datorn genom att scanna av fotot, eller måste det vara exakt foto- format?

Fotografering hos fotograf eller fotoautomat
Du väljer själv var du fotograferar dig, det kan till exempel vara i en fotoautomat eller hos en fotograf. Du ska bifoga ett foto när du skickar in blanketten för tillverkning (grundhandlingen). Det är viktigt att fotot är av god kvalitet och det ska uppfylla dessa krav:

Både svartvita foton och färgfoton är godkända. På det färdiga körkortet kommer dock fotografiet att återges i svartvitt även om färgfoto lämnats.
Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
Du får inte ha mörka eller färgade glasögon.
Du får inte ha någon huvudbonad eller liknande.
Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm på fotot.
Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.
Citera
2021-07-22, 13:29
Medlem
Mobscenes avatar
Jag fick ett nytt körkort, nytt foto o sign. för att jag tappade bort det för några månader sedan. Måste jag förnya igen? Nästa år är det tio år sedan jag fick körkort.
Citera
2021-07-22, 13:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Fotografering hos fotograf eller fotoautomat
Du väljer själv var du fotograferar dig, det kan till exempel vara i en fotoautomat eller hos en fotograf. Du ska bifoga ett foto när du skickar in blanketten för tillverkning (grundhandlingen). Det är viktigt att fotot är av god kvalitet och det ska uppfylla dessa krav:

Både svartvita foton och färgfoton är godkända. På det färdiga körkortet kommer dock fotografiet att återges i svartvitt även om färgfoto lämnats.
Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
Du får inte ha mörka eller färgade glasögon.
Du får inte ha någon huvudbonad eller liknande.
Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm på fotot.
Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.

Joh ang fotot så är det bra
Beställt grundhandling men lite dumt att man icket får nån bekräftelse på det via deras hemsida eller på mailen. Så man faktiskt får ett kvitto på det. Tar väl flera veckor sen att få själva handlingen
Citera
2021-07-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Jag fick ett nytt körkort, nytt foto o sign. för att jag tappade bort det för några månader sedan. Måste jag förnya igen? Nästa år är det tio år sedan jag fick körkort.

Utgångsdatum på ditt körkort står på körkortet.
Citera
2021-07-23, 08:13
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Utgångsdatum på ditt körkort står på körkortet.

Jo det går ut nästa år men vad behöver man göra innan dess, man vill ju inte förlora körkortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in