2021-07-22, 11:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tråden har verkligen förändrats den senaste tiden. Numera är det bara konspirationsteoretiker och de som säger emot. Trist.
Ja, man börja sakna alarmisterna som ville stänga skolorna och att bara mataffärer och apotek skulle vara öppna. I övrigt skulle samhället mer eller mindre vara stängt. Ingen barnomsorg, barn skulle vara hemma, men det spelar ingen roll, bara de som kunde jobba hemma skulle tillåtas jobba etc. Då kände jag mig som en djävulsk människa som ville ha ett samhälle som fungerade och att vi fick göra det bästa av det efter de förutsättningarna. Nu när konspirationsteoretikerna och foliehattarna dominerar tråden känner jag mig som den värsta alarmisten när jag tycker att så många vuxna som möjligt ska ta sitt vaccin så att smittspridningen kan i princip stoppas.
Citera
2021-07-22, 11:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Att vara höggravid bedöms som att tillhöra en riskgrupp. Deltan ska ju vara lite extra hård mot bl.a. gravida så hon blir nog inte den enda, i alla fall om vi ska köra UKs väg.

Av de kvinnor som vårdats på IVA under hela pandemin i ålder 20-39 har 32% varit gravida. Så graviditet är helt klart en riskfaktor. Sant men tragiskt.

Vet vi att hon var ovaccenerad?
Nej, jag antog det då hon säkerligen är hyggligt ung samt det faktum att hon blev väldigt sjuk
Citera
2021-07-22, 11:29
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, man börja sakna alarmisterna som ville stänga skolorna och att bara mataffärer och apotek skulle vara öppna. I övrigt skulle samhället mer eller mindre vara stängt. Ingen barnomsorg, barn skulle vara hemma, men det spelar ingen roll, bara de som kunde jobba hemma skulle tillåtas jobba etc. Då kände jag mig som en djävulsk människa som ville ha ett samhälle som fungerade och att vi fick göra det bästa av det efter de förutsättningarna. Nu när konspirationsteoretikerna och foliehattarna dominerar tråden känner jag mig som den värsta alarmisten när jag tycker att så många vuxna som möjligt ska ta sitt vaccin så att smittspridningen kan i princip stoppas.
Hmmm. Nu stoppar ju inte vaccinet "i princip" spridningen. Kan till och med vara tvärtom.
I övrigt håller jag med dig.
Citera
2021-07-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Att inte du fattar något är rätt så uppenbart.
Vi har många inom de som är inte är vaccinerade ännu som har risk för allvarligare sjukdom av covid.
Dessutom kommer en ny smittspridning ställa till ett elände på våra arbetsplatser även om man blir lindrigt sjuk.

Inte värre elände än influensan. Om du minskar sjukhusbehovet av covid förra året med ca 90% (riskgrupperna) så är det knappast något att prata om. Typ 8000 patienter totalt över ett år. Ca 700 döda. Betydligt mildare än influensan. Det är ju bara att se hur dödligheten i delta minskat till en tiondel av alpha i UK trots att vaccinet inte är 100%.

Största hotet mot arbetsplatser och folkhälsan vore nya panikrestriktioner utan grund. Att folk åker på en förkylning nån gång om året är ju helt normalt.
Citera
2021-07-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Alla håller inte med om att Delta skulle vara lindrigare!

https://nordinavia.se/2021/06/27-6/

Spelar inte så stor roll vad vissa tycker om statistiken från verkligheten visar att dödligheten minskat med 90%. Det var vad jag påstod och det stämmer. Framförallt beror detta på att riskgrupperna är vaccinerade och deltan uppenbarligen inte utgör ett hot utanför riskgrupperna.

Frågan är varför vi inte nöjer oss vid att vaccinet ca 15% och uppnå 90% resultat. Istället ska 100% vaccineras för att uppnå ca 95% resultat. Viruset kommer ju fortsätta spridas säsong efter säsong med största sannolikhet. Så har vi aldrig resonerat kring influensan.
Citera
2021-07-22, 11:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Har läst flera av dina inlägg senaste dagarna. Kan tipsa om att läsa lite statistik angående "pandemins" dödlighet. Om inte det hjälper kanske det kan fungera att gå ut på stan och känna hur det känns att leva. 1984 är inte här ännu, men det är på god väg när du och dina gelikar fortsätter propagera.

Och vad är det du menar att jag propagerar för? Jag lever, är ute och har inga problem, men tack för din omtanke.
Citera
2021-07-22, 11:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Ord som jag har lanserat? Vet du inte ens själv vad du skriver om i din covidhysteri.

Är det hysteri att påpeka att en del inte överlevde? Du verkar ha en mycket förvriden världsbild och verkar bli hysterisk över några ord. Du kanske ska gå och prata med någon?
Citera
2021-07-22, 11:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Största hotet mot arbetsplatser och folkhälsan vore nya panikrestriktioner utan grund. Att folk åker på en förkylning nån gång om året är ju helt normalt.

På det företag jag jobbar på hade vi i våras mellan 10-20% frånvaro på grund av personer med symptom som måste testa sig före de återvänder. Jag vill inte ha en sådan period igen. Svårt att klara av leveranser då samt massa övertid som kostar en hel del pengar.

Men de reglerna om testning och smittspårning är väl oförändrade, eller?

Men sådant bryr väl inte du dig om.
Citera
2021-07-22, 11:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej 15000 har inte dött av covid-19 . De har dött med covid-19 och de allra flesta har varit en bra bit över 80 år och dessutom multisjuka.

Med/av autismargument.
Citera
2021-07-22, 11:47
Medlem
Dan88s avatar
Verkar som att 2 doser ger bra skydd mot Delta:

"Pfizer coronavirus vaccine is 88% effective against the Indian variant after two doses, new study finds"

"Both the Pfizer and AstraZeneca jabs were found to be almost as effective as they are against the Kent variant after the second dose but were only 33% effective three weeks after the first dose."

https://www.standard.co.uk/news/uk/pfizer-coronavirus-vaccine-88-effective-indian-variant-two-doses-b936684.html
Citera
2021-07-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Jag tycker att du också ska ta och titta på de officiella siffrorna från SCB, (det totala antalet döda svenska medborgare) dödstal per 1000 av medelfolkmängden efter ålder och kön. År 2000 - 2020, länk nedan:

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101I/Dodstal/

Du kan skapa en egen tabell och se hur dödligheten ser ut när man tittar på dödstal per 1000 av medelfolkmängden. Om man exempelvis jämför mellan åren 2010 och 2020 så sticker inte 2020 ut nämnvärt, dödstalen för åren 2010, 2011 samt 2012 är högre och 2013 ligger rätt så nära 2020.

Med tanke på hur demografin har förändrats, att befolkningen har ökat så mycket under de senaste åren (flykting och anhöriginvandring) samt att antalet barn som föddes på 1940-talet i jämförelse med 1920 och 1930-talet är högre vilket också påverkar och kommer påverka antal döda per år är det mer rättvisande att titta på dödstal per 1000 av medelfolkmängden:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Vad tänker du om det, att dödstalen för 2020 inte är markant högre än tidigare år och som sagt lägre än 2010, 2011 samt 2012 om man tittar lite längre tillbaka i tiden?
Om inte annat visar det hur svårt det är att jämföra olika år och att det är en utmaning att räkna ut sk "överdödlighet". Vad hände 2002 t.ex. 95009 döda när folkmängden var 8925000, extra svår influensasäsong eller något annat? Jag kan inte minnas några krigsrubriker om många dödsfall i media.
Citera
2021-07-22, 11:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför vaccinerar man sig om man inte tror att vaccinet skyddar en?

Och varför gå runt och vara rädd för ”okända människor”?

Hör du inte hur du låter?

Dags att stänga av ditt fejk news-flöde tror jag nog.

Jag tror på vaccinet, du är ju livrädd för vaccinet.

Jag är inte rädd för okända människor, jag använder mig av försiktighetsprincipen. Det är som att ta på sig bilbältet när man kör bil, vilket du inte gör då du är en socioekonomiskt utslagen person, utan bil som bor i ett invandrargetto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in