2021-07-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Han har ju 10 år gamla papper på att han har kognitiv funktionsnedsättning.
Det är inte konstigare än att kalla en skelögd för skelögd eller en cp skadad för cp skadad eller för den delen ta Ebba Buschs egen liknelse att kalla en spade för en spade.
Fast den verkar inte ha nån betydelse enligt sakkunniges bedömning och analys:

” Min sammanfattande bedömning av de kognitiva testerna överensstämmer med psykolog Karlssons bedömning, att Bolin har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Till det gör jag ett förtydligande att den diagnosen/bedömningen utesluter allvarliga nedsättningar av kognitionen som kan innebära att individen har nedsatt förståelse och fattningsförmåga/omdöme.”

Fast vad har du för medicinsk kompetens som inte förstår att det finns grader på allt…..
2021-07-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Är det okänsligare för dig att uppge psykologutlåtandet som Esbjörn själv presenterat som beskriver att han är kognitivt funktionsnedsatt, att skita i att Esbjörn uppgett att han kände sig pressad av Ebba, än att gå rakt emot hans vilja om att han vill behålla sitt älskade hus - för att några grannar tycker att tomten är ovårdad?

Då får vi konstatera att vi står på olika värderingsgrund.
Han är ju inte spec kognitivt nedsatt….

Från sakkunnige utlåtande:
Min sammanfattande bedömning av de kognitiva testerna överensstämmer med psykolog Karlssons bedömning, att Bolin har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Till det gör jag ett förtydligande att den diagnosen/bedömningen utesluter allvarliga nedsättningar av kognitionen som kan innebära att individen har nedsatt förståelse och fattningsförmåga/omdöme.
2021-07-21, 15:17
Medlem
Citat:
Är det okänsligare för dig att uppge psykologutlåtandet som Esbjörn själv presenterat som beskriver att han är kognitivt funktionsnedsatt, att skita i att Esbjörn uppgett att han kände sig pressad av Ebba, än att gå rakt emot hans vilja om att han vill behålla sitt älskade hus - för att några grannar tycker att tomten är ovårdad?

Då får vi konstatera att vi står på olika värderingsgrund.

Lite ovårdad är en snäll beskrivning.
Hela huset behöver omvårdnad enligt Anticimex för förhindra det falla ihop eller ta eld pga gammal el dragning.
Du kallar mig okänslig för jag inte kallar Esbjörn för funktionsnedsatt? Okej. Upp till dig.
Han kanske älskar sitt hus som han inte bor i.

Tror personligen mycket av problem kunde hindras om Esbjörn dök upp på tillträdesdagen och förklara sig ihop med ett ombud.
Tror även flera hus i Sverige skulle må bra av andra ägare.
2021-07-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Han har ju 10 år gamla papper på att han har kognitiv funktionsnedsättning.
Det är inte konstigare än att kalla en skelögd för skelögd eller en cp skadad för cp skadad eller för den delen ta Ebba Buschs egen liknelse att kalla en spade för en spade.
Jag har för mig att det stod lindrig kognitiv funktionsnedsättning i hans papper.

Både skelögda och cp-skadade får väl också sälja och köpa fastigheter?

Man för normalt sett ingen stor grej av människors funktionsvariationer så länge de är rättskapabla och myndiga. Det blir ett läskigt samhälle om alla människors olika förmågor ska börja granskas innan de får förfoga fritt över sina tillgångar.

Det är helt tyst från Esbjörns anhöriga, inte ens Matz verkar ha några synpunkter,det är bara änkespindeln och hennes väninna som har gått ut med synpunkter. Deras motiv känns lite grumliga.

Det kanske beror på att en fastighet kan testamenteras men om den säljs så fördelas tillgångarna till de rättmätiga arvingarna i legitima delar?
2021-07-21, 15:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Folk tycker lite till mans att Ebba försöker sno ett hus.
https://m.youtube.com/watch?v=s4hnNJjDkl8
Personen har nog inte förstått att hon faktist ämnat betala för huset !
Inte sno det hahaha vad snopet va?
2021-07-21, 15:45
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Min sammanfattande bedömning av de kognitiva testerna överensstämmer med psykolog Karlssons bedömning, att Bolin har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Till det gör jag ett förtydligande att den diagnosen/bedömningen utesluter allvarliga nedsättningar av kognitionen som kan innebära att individen har nedsatt förståelse och fattningsförmåga/omdöme.

Ja när det gäller sjukdommar kan man vara mer eller mindre sjuk
Finns vissa som har svårt att förstå det.
Jämförbart ex mer eller mindre flintskallig.
Eller mer eller mindre fakta intolerant.
Till skillnad från mer eller mindre död det finns inte. Samt typ mer eller mindre våldtäksman.
2021-07-21, 15:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Nu är det ju Esb själv som uttryckt det som hans älskade hus, men det glömde du.

Alla som har haft en sommarstuga vet att det växer igen på en sommar. Särskilt om man har en skogstomt.

Inte växer det igen på en sommar men lite ogräs blir det och sånt.
Du blandar ihop det med törnrosa.
Ingen har röjt där på åratal.
2021-07-21, 15:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Intressant att samma personer som menar att Ebba inte pressade och övertalade Esb om att sälja huset, samtidigt menar att han lät sig övertalas och pressas att inte vilja sälja huset...
Som sagt, om man väljer att inte alls lyssna till vad Esbjörn själv säger, kan man få det här till lite vad man vill.

Om man ser vad Esb närmaste gjort bakom hans rygg så är det inte konstigt.
Det var inte Esb som hade polisanmält för skogen. Han visste inget.
Det var inte Esb som matade Bränström med felaktigheter.
Det var inte Esb som värderade huset i 5.7 miljoner och spred ut ocker.
2021-07-21, 16:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jo, men äganderätt tar inte hänsyn till vare sig husets eller omgivningens känslor.
Om grannarna anser Esbjörns tomt vara em sanitär fråga. Får vi anta att de kontaktat kommunen. Det är nämligen så man sköter den typen av frågor.

Är du för ett angiverisamhälle?
Jag hade pratat m gubben först.
2021-07-21, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Det stämmer bra. Esbjörn är en äldre-äldre man med en lindrig kognitivt funktionsnedsättning. Nedsättningar av ens kognitiva kapacitet till följd av ålder, är progredierande med ökad ålder. Denna funktionsnedsättning ökar i intensitet och blir särskilt påtaglig under stress och press.

Det vet alla som ömmar för äldre-äldres belägenhet och är måna om att att de trots åldrandets degenererande processer, ska få en värdig ålderdom. Därför brukar dessa ta det mycket lugnt med äldre-äldre, ta extra hänsyn till dem och visa extra stor förståelse om de uttrycker att det är något som de missuppfattat eller inte förstått.

För att sätta begreppet "lindrig" i ett sammanhang; är man utvecklingsstörd (IQ två standardavvikelser under det normala, vilket utgör ung. de två procent med lägst IQ av befolkningen), eller har en lindrig intellektuell funktionsnedsättning som man numera kallar det. Då har har man inte en måttligt eller grav intellektuell funktionsnedsättning. För att få diagnosen måttlig eller grav intellektuell funktionsnedsättning krävs det att man är bland de med 1/2 procents lägst IQ.
2021-07-21, 16:04
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Är du för ett angiverisamhälle?
Jag hade pratat m gubben först.
Klokt och självklart det optimala om man kan lösa det så.
2021-07-21, 16:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Klokt och självklart det optimala om man kan lösa det så.
Ja visst är det.
Man behöver inte alltid springa och anmäla eller gå via andra. Bättre prata direkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in