2021-07-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudhuvud
Ett dödsfall är allvarligt. vad har andra dödssätt med viruset att göra om man inte är fullblods narcissist. Ska man säga inbrott är lågt antal om man jämför med drograttfylla.
det skrevs att ett 1miljon barn har förlorat en förälder.. perspektiv emot de hänger du med . varför skuller jag vilja be en bön för dem? jag är starkt emot religion

btw det har inget med varandra att göra
Senast redigerad av ArganaS 2021-07-21 kl. 10:03.
Citera
2021-07-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Nära 3 500 av de svenskar som fått två vaccindoser har testat positivt för covid-19.

Det rapporterar SVD, som har gått igenom statistik från årsskiftet fram till 16 juni.

Det betyder att 0,15 procent av alla fullvaccinerade i Sverige har positivt för sjukdomen.

Enligt Ali Mirazimi, professor vid Karolinska institutet, är det som väntat.

– Det är precis vad man förväntar sig. Inget vaccin ger ett fullständigt skydd, säger han till tidningen.

Vaccinet skyddar generellt mot allvarlig sjukdom, men det finns undantag, visar tidningens genomgång. 180 personer har dött med covid-19 trots att de varit fullvaccinerade. Medianåldern på dem var 87 år, den yngsta var 43 år.

– Det handlar om personer som är gamla och om personer med bakomliggande sjukdomar, säger Ali Mirazimi.

17 personer har intensivvårdats.

Trams. Man kan inte testas positivt för covid-19. Man kan testas positivt för genetiskt material som ingår i viruset som kan orsaka covid-19. Frågan som därmed förblir obesvarad är om dessa 3500 fullvaccinerade blev sjuka. Om inte, varför leta efter spår av coronaviruset?

Jag skulle vilja se en studie som fastställer att dessa positiva testsvar (PCR?) inte kan komma av kroppens svar på vaccinet självt.
Citera
2021-07-21, 10:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det går visst att styra, det är bara du som inte vill. Norge har lyckats alldeles förträffligt med lite enkla åtgärder som karantän mm. Ja du vet alla våra nordiska grannar har varit föredömliga, vi är det svarta fåret i den skaran.

Ja men till vilken kostnad? Är det värt den enorma kostnaden? Är du införstådd med vad det kostar att ha nedstängt?

Sedan har Norge helt andra ekonomiska förutsättningar plus en helt annan befolkning än vad vi har.

Norge är bannemig den sista sovjetstaten som sagt.
Citera
2021-07-21, 10:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, vi har olika sätt att se på det. Sanningen kommer att uppenbara sig tids nog. Men jag tror inte en sekund på att vaccinet skyddar mot sjukdom med sådär 90%.

Det kan ju hända att olika vaccin är olika bra. Pfizer kanske är sämre en de andra. Israel ser ju också en ökad tendens att infekteras av de som vaccinerades för ett halvår sedan, så vaccinet har säkert en topp då det skyddar som bäst, men det går ju inte att hålla hela befolkningen på den nivån hela tiden. Jag tror Israel ligger närmare sanningen med sina 64% skydd för smitta. Med tanke på att deltan är mer (dubbelt?) smittsam, så ger inte det en stor förbättring av smittläget.

Israel har ju släppt data på genombrottsinfektioner, det var minimala siffror. Om du har 64% skydd mot smitta så mer än halverar du R och smittan dör ut.
Citera
2021-07-21, 10:05
Bannlyst
Citat:
Med en bred samhällssmitta blir vi inte av med skiten.

Covid kommer inte att försvinna. Låginkomstländerna kommer att vara drabbade under ansenlig tid framöver. När resandet till och från de länderna ökar så kommer vi oundvikligen att få in smittan. Det har ingenting med barn i Sverige att göra. Dessutom är det mest troligt att de flesta barn som lever i samhället, alltså som går i förskola eller skola, redan har haft viruset och inte kommer att driva smittan i framtiden. Jag förstår inte hur hela Sveriges vuxna befolkning är beredda att offra alla under 18 år, oroar faktiskt mig att så stor del av alla vuxna tycker att barnen måste ställa upp. Till och med Storbritannien, som stängt ner mer än många andra länder, har gått ut och sagt att de vill vänta med vaccinationer för de som är yngre än 18 år eftersom de tycker att vi inte vet tillräckligt om vaccinerna än.
Citera
2021-07-21, 10:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men till vilken kostnad? Är det värt den enorma kostnaden? Är du införstådd med vad det kostar att ha nedstängt?

Sedan har Norge helt andra ekonomiska förutsättningar plus en helt annan befolkning än vad vi har.

Norge är bannemig den sista sovjetstaten som sagt.

Ingen av dem har stängt. Har du siffror på hur ekonomin påverkats i de nordiska länderna under pandemin.

Dina demografiska krumbukter kan du lämna därhän, Norge skiljer sig inte nämvärt från oss.

Den sista meningen kan jag hålla med om.
Citera
2021-07-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ett dödsfall är allvarligt. vad har andra dödssätt med viruset att göra om man inte är fullblods narcissist. Ska man säga inbrott är lågt antal om man jämför med drograttfylla.

Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
det skrevs att ett 1miljon barn har förlorat en förälder.. perspektiv emot de hänger du med . varför skuller jag vilja be en bön för dem? jag är starkt emot religion

btw det har inget med varandra att göra
Just wow. Har du sovit i natt eller. Jo de har med varandra att göra då båda är brott. kan man likställa olika dödssätt kan man likställa det med.
Citera
2021-07-21, 10:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Covid kommer inte att försvinna. Låginkomstländerna kommer att vara drabbade under ansenlig tid framöver. När resandet till och från de länderna ökar så kommer vi oundvikligen att få in smittan. Det har ingenting med barn i Sverige att göra. Dessutom är det mest troligt att de flesta barn som lever i samhället, alltså som går i förskola eller skola, redan har haft viruset och inte kommer att driva smittan i framtiden. Jag förstår inte hur hela Sveriges vuxna befolkning är beredda att offra alla under 18 år, oroar faktiskt mig att så stor del av alla vuxna tycker att barnen måste ställa upp. Till och med Storbritannien, som stängt ner mer än många andra länder, har gått ut och sagt att de vill vänta med vaccinationer för de som är yngre än 18 år eftersom de tycker att vi inte vet tillräckligt om vaccinerna än.

Helt otroligt att vaxxfanatikerna vet så mkt om det heliga vaccinets effekter. Det som är mest lustigt är att de är så ivriga att alla ska vaccineras. Om det nu vore så bra och effektivt borde det väl räcka med att riskgrupperna vaxxas?
Citera
2021-07-21, 10:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

Det är lite lustigt det där med barnen, i ena minuten är barnen inte drivande av smittan, i nästa minut så har nästan alla barnen redan genomgått infektion. Jag har lite svårt att få ihop det.

Vad menar du med att vuxna i Sverige vill offra barnen?
Citera
2021-07-21, 10:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ingen av dem har stängt. Har du siffror på hur ekonomin påverkats i de nordiska länderna under pandemin.

Dina demografiska krumbukter kan du lämna därhän, Norge skiljer sig inte nämvärt från oss.

Norge har helt andra resemönster än Sverige innan pandemin .. sedan har Norge stimulerat med stora summor från sin oljefond .. vi i Sverige hade nästan en miljon resenärer med bara flyget per månad innan pandemin. Jag gissar att vi har olika syn på krisberedskap med men det sista är bara en gissning.
Citera
2021-07-21, 10:12
Medlem
Citat:
Just wow. Har du sovit i natt eller. Jo de har med varandra att göra då båda är brott. kan man likställa olika dödssätt kan man likställa det med.

WOW! nej! drograttfylla och döda barn i svält är inte riktigt samma sak.... propotionerna är inte ens i närheten av varandra
Citera
2021-07-21, 10:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jo de räddar väl delvis sig själva genom att de spenderar sina pengar hemma istället.

Dock så har de helt andra förutsättningar än oss och har sin olja.

Jo det är ganska stora skillnader på Norge och Sverige rent demografiskt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mer-forskning-om-trangboddhetens-effekter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in