Citat:
Min kommentar skulle väl vara att vi må ha en ökning på 14% (skulle hjälpa att ställa det i relation till grannländer) men att det inte helt negligerar möjligheten till inbördeskrig vilket är ämnet för tråden. Det finns flera exempel på kriser/krig som föregås av goda ekonomiska tider. Exempelvis glada 20-talet 1920. Ett annat exempel är dagens Sverige där dödligt våld är på toppnivåer trots den ovan nämnda ekonomiska ökning. Så det räcker inte helt att bara visa en 14% ökning av ekonomisk standard för att motbevisa tesen att vi rör oss mot kris eller krig. Brottslighet, demografi, kultur och politik måste tas i åtanke.
Jag säger ingenting om att det inte kan bli inbördeskrig i Sverige eller att det på något sätt har blivit bättre generellt. Vi pratar om två olika saker.
Även om den ekonomiska rörligheten i snitt har ökat så betyder inte det att det blivit bättre i Sverige. Tvärtom. Jag tycker tex upplevd trygghet, homogen kultur och samhällsklimatet är mycket viktigare än att medelsvensson har 14% bättre köpkraft.
Märk väl att det jag försökt påpeka är att det specifikt är medel- och överklassens tillgångar och ekonomiska rörlighet som ökat alltså primärt svenskarnas. Inte invandrarnas i förorterna. Segregeringen har alltså ökat.
Mordfrekvensen är lika hög idag som på tidigt 90-tal, men det är värre idag än det var då. Man kan inte jämföra mord för 30 år sedan med idag. Dels för att akut- och sjukvård är avsevärt effektivare idag och dels för att det var en större andel alkoholrelaterade dråp i nära relationer då.
Experter hävdar tex att i massmordet i Falun 1994, vilket fö drog upp snittet en del, så hade i förmodligen alla 7 överlevt med dagens mer avancerade akut- och sjukvård och erfarenhet att hantera skottskador, vilket var ganska ovanligt på den tiden. Man måste kanske titta på antal mordförsök och uppklarningsprocenten. Skulle tro att det även är fler ouppklarade dödsfall idag.
Det är den organiserade brottsligheten och gängskjutningarna som drar upp mordratiot så in i helvete, medans svenskarna blir mindre mordbenägna. Precis i paritet med övriga västvärlden och våra jämförbara grannländer.
Sedan har vi ju alla sexualbrott och rån. Situationen är långt mycket värre idag och det har aldrig varit otryggare i Sverige i modern tid än vad det är idag. All detta kan direkt kopplas till massinvandringen från tredje världen. Inget annat.
Det kommer bli värre pga de anledningarna jag nämnde tidigare, men jag tror inte på inbördeskrig. Jag tror dock både politiken och folkviljan möjligen kan svänga rejält i framtiden. Förutom de apartheidliknande tillstånd som helt garanterat kommer att hända.
Senast redigerad av barfotalasse 2021-07-18 kl. 20:21.
Senast redigerad av barfotalasse 2021-07-18 kl. 20:21.