2021-07-12, 18:15
Medlem
1FFs avatar
När man om/nyinstallerar sitt Os så är det så mycket tidsödande inställningar att göra i Windows, d.o telemetri, webläsare, och egna program. Förutom den tidsödande "debloatingen". All denna konfiguration brukar ta längre tid än själva installeringen.

Lösningen på det är ju automatisering, förenkling i så stor utsträckning som möjligt.
Detta fixar de flesta av dem i själva Windows - https://www.majorgeeks.com/files/details/winslap.html
Citera
2021-07-12, 18:22
Bannlyst
Fanns bara en sak där inne jag fann nyttig:
Citat:
Enable Windows Photo Viewer

Resten fixar man snabbare än på tiden det tar att ladda ned programmet.
Citera
2021-07-12, 22:00
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
När man om/nyinstallerar sitt Os så är det så mycket tidsödande inställningar att göra i Windows, d.o telemetri, webläsare, och egna program. Förutom den tidsödande "debloatingen". All denna konfiguration brukar ta längre tid än själva installeringen.

Lösningen på det är ju automatisering, förenkling i så stor utsträckning som möjligt.
Detta fixar de flesta av dem i själva Windows - https://www.majorgeeks.com/files/details/winslap.html

Orkar inte testa, men vad jag kan se handlar det väl bara om värden i registreringsdatabasen ?

Installera din windows, rätta allt det du vill och spara alla relevanta ändringar i en regfil... Tar ca. 0,5 att lägga in den på en ny installation.
Om man vill kan man ju använda MS egna verktyg och procedurer för att köra en "unattended" installation med predefinierade ändringar ungefär som det passar, eller varför inte bara göra en klon ?

Med det sagt, hur ofta ominstallerar man sin win10 ? De flesta väääldigt sälan, andra har skäl att göra det oftare, men då kan man överväga någon form för deployment...
Citera
2021-07-13, 13:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Som vanligt skjuter denna typ av programvara långt över målet...
Många av dess inställningar är menlösa eller hindrar normalt utnyttjande av Windows 10 (många VILL faktiskt kunna använda appar och liknande som är en del av Windows 10.. )

Det är nog mest foliehattar som använder liknande programvaror.. Oftast för att de aldrig lärt sig att varken installera eller använda Windows så som Windows är tänkt att användas..
Telemetrin begränsas BÄST genom att ange korrekta sekretessinställningar.. som då inte förstör varken Windows update eller andra Windows funktioner...

Och angående WEBBLÄSARE så är det allt fler som inser att man aldrig behöver använda annan webbläsare än den EDGE som finns inbyggt i Windows 10... och då blir ju t.o.m. den "hjälpen" meningslös...
Citera
2021-07-14, 08:26
Medlem
1FFs avatar
Bara för 3 dagar sedan använde jag detta vid en nyinstallation och kan med det bekräfta att det går fortare att göra dessa inställningar med programmet än att göra dem manuellt. Hur snabb man än är! Tillsammans med ett program för telemetrihantering samt ett för "bloatavinstallering" så tjänade jag in över 20min jämfört med om jag skulle gjort allt det manuellt.

Så visst förtjänar det och dessa sin plats i tillvaron som hjälpmedel. En halvstor nyinstallering behöver inte ta mer än c:a 2 1/2 - 3 timmar om man har det mesta automatiserat på olika vis. Istället för, ja, betydligt mer.

Det är ju bra att det finns alternativ så att alla kan få göra som de... vill, vid ett nyinstallerande.
Citera
2021-07-19, 05:59
Medlem
Ett alternativ jag brukar använda är script i stil med Sophia Script efter ominstallation.

När det gäller telemetrin är min uppfattning att det ofta är bättre att sköta det där via GPEdit, d.v.s Group Policy Editor där det går att reglera vilket även har den stora fördelen att Windows Update inte krånglar utan fungerar.

Överlag är det ju så att Windows går att ställa in väldigt väl via dessa policies även om den stora brasklappen är att GPEdit saknas i Home Edition.

För min egen del kör jag en kombination av Sophia Script i någon form samt Chocolatey och/eller WinGet för installation och uppdateringar av programvaror tillsammans med konfiguration via GPEdit när jag installerar om Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in