2021-07-18, 22:54
Medlem
Hej,
Vi köpte igår en portabel AC från Netonnet. Vi har ett fönster på sovrummet som ”tippas” och inte öppnas på vanligt vis. Men öppningen är grymt liten insåg vi. Så slangen har ingen chans att komma ut. Så vi tryckte ihop röret och drog den ut på andra sidan. Men då ströps nog något för det blev skitvarmt och den slogs av. Min fråga - kan man på något vis göra den smalare, men bredare? Låter sjukt luddigt. Men vi vill få ut all varmluft genom en smal springa i princip. Och kommer inte på hur jag ska göra.

Någon som har något tips på tillsats eller kreativt hemmabygge?
Citera
2021-07-18, 22:58
Medlem
Zorzarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Hej,
Vi köpte igår en portabel AC från Netonnet. Vi har ett fönster på sovrummet som ”tippas” och inte öppnas på vanligt vis. Men öppningen är grymt liten insåg vi. Så slangen har ingen chans att komma ut. Så vi tryckte ihop röret och drog den ut på andra sidan. Men då ströps nog något för det blev skitvarmt och den slogs av. Min fråga - kan man på något vis göra den smalare, men bredare? Låter sjukt luddigt. Men vi vill få ut all varmluft genom en smal springa i princip. Och kommer inte på hur jag ska göra.

Nu vet jag såklart inte exakt vilket fönster ni har, men sådana fönster som tippas ut brukar ha flera lägen, men det första öppningsbara läget brukar stoppas av en spärr. Den spärren brukar sitta i karmen där själva öppningsmekanismen sitter. brukar vara som en knapp du håller in, sen kan man öppna mer. kanske värt att kolla så du slipper strypa slangen.
Citera
2021-07-18, 23:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,

Det finns adaptrar som t.ex. den här:

https://www.amazon.se/TEEAN-Portable-Conditioner-Interface-Connector/dp/B096NT7DT8/ref=asc_df_B096NT7DT8/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476495485087&hvpos=&hvnetw= g&hvrand=14434932883653358141&hvpone=&hvptwo=&hvqm t=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012375&hv targid=pla-1328222041903&psc=1
Citera
2021-07-18, 23:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

https://www.amazon.se/TEEAN-Portable-Conditioner-Interface-Connector/dp/B096NT7DT8/ref=asc_df_B096NT7DT8/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476495485087&hvpos=&hvnetw= g&hvrand=14434932883653358141&hvpone=&hvptwo=&hvqm t=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012375&hv targid=pla-1328222041903&psc=1
Varför är inte slangen/röret konstruerat så redan från fabrik?

Känner de inte till hur det fungerar när man öppnar ett fönster? Arean borde man kunna få lika stor som nu.
Citera
2021-07-18, 23:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför är inte slangen/röret konstruerat så redan från fabrik?

Känner de inte till hur det fungerar när man öppnar ett fönster? Arean borde man kunna få lika stor som nu.

Adaptern följer med vissa maskiner. Antar att det är en kostnadsfråga.
Citera
2021-07-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Sån adapter köpte vi med, men den är alldeles för stor den också.
Citera
2021-07-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Nu vet jag såklart inte exakt vilket fönster ni har, men sådana fönster som tippas ut brukar ha flera lägen, men det första öppningsbara läget brukar stoppas av en spärr. Den spärren brukar sitta i karmen där själva öppningsmekanismen sitter. brukar vara som en knapp du håller in, sen kan man öppna mer. kanske värt att kolla så du slipper strypa slangen.

Vi har bara två lägen. Antingen 2-3cm, eller lägga hela fönstret ner, blir alltså vidöppet. Kanske kan köpa något som håller emot fönstret i något mellanläge? Hmmm
Citera
2021-07-19, 07:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Sån adapter köpte vi med, men den är alldeles för stor den också.

Du kan inte ha smalare. Då tappar du funktionen som du redan själv har märkt.
Citera
2021-07-19, 07:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vi har bara två lägen. Antingen 2-3cm, eller lägga hela fönstret ner, blir alltså vidöppet. Kanske kan köpa något som håller emot fönstret i något mellanläge? Hmmm

Köp en hasp.
Citera
2021-07-19, 12:30
Medlem
Zorzarns avatar
Citat:

Jaha så fönstret läggs ned, dvs gångjärnet sitter i nederkant på fönstret? Då öppnas fönstret inåt? Låter som en märklig fönsterlösning i ett sovrum. Har sett liknande fönster i badrum, fast då i lägenheter, lite mindre rektangulära fönster som sitter ganska högt upp i tak. Enda jag kan komma på då är som någon skrev ovan, att köpa en hasp eller två med ungefär samma längd som slangens ytterdiameter och skruva fast i fönster/karm. Hoppas det löser sig för er.
Citera
2021-07-19, 14:11
Moderator
Maviels avatar
Fönster som tippas brukar bara ha en säkerhetsspärr. Det finns en mojäng för att kunna tippa fönstret heltom och putsa exempelvis på baksidan. På de flesta fönster typ i mitten där fönstret fäster i karmen. Om du öppnar fönstret så mkt du kan och känner och tittar där så brukar där vara en sak man liksom drar i för att sen kunna öppna fönstret helt.

Min beskrivning låter helt galen men jag tror du fattar hur jag menar. Skriv annars så ska jag försöka ta en bild på mitt fönster.
Citera
2021-07-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Jaha så fönstret läggs ned, dvs gångjärnet sitter i nederkant på fönstret? Då öppnas fönstret inåt? Låter som en märklig fönsterlösning i ett sovrum. Har sett liknande fönster i badrum, fast då i lägenheter, lite mindre rektangulära fönster som sitter ganska högt upp i tak. Enda jag kan komma på då är som någon skrev ovan, att köpa en hasp eller två med ungefär samma längd som slangens ytterdiameter och skruva fast i fönster/karm. Hoppas det löser sig för er.

Blev en hasp. Får se om skiten håller annars får jag väl ett fönster i skallen när jag sover haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in