2021-07-18, 18:16
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så varför vill big pharma inte betala för eventuella skador som deras vacciner orsakar om de nu är så säkra?

Är det något unikt med detta läkemedel?
Citera
2021-07-18, 18:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Som att jämföra äpplen med kokosnötter.

Okej. Brukar Big Pharma betala några skadestånd för några vacciner alls? Förutom Pandemrix, där det mesta bekostades av staten och regionerna.
Citera
2021-07-18, 18:19
Medlem
Surtrutens avatar
Vaccinen är godkända för användning, så långt är allt väldigt tydligt.
Vaccinen används!

För att snabba på utvecklingen har både försök, olika studier och godkännanden genomförts parallellt istället för att man gjort färdigt en aktivitet innan man börjar på nästa. Detta har sparat väldigt mycket tid, men det innebär också att det inte finns en slutligt sammanställd dokumentation (kanske finns det nu).
Godkännandena är därför villkorade med att dokumentationen ska sammanställas.
Jämför med att bygga ett hus.
Istället för att vänta till hela grunden är klar börjar man med väggarna när 1/3 av grunden är klar.
När 1/3 av väggarna är klara sätter man igång med taket.
Nu pågår arbeten både med grunden, väggarna och taket samtidigt.
Vartefter bygget fortskrider godkänns delar av grunden, delar av väggarna och delar av taket.
När den sista delen av taket är klar godkänns den delen och därmed är bygget godkänt.
Fortfarande återstår nu en del arbete med att sammanställa alla dokument, men man kan flytta in i huset.
(Jag har arbetat i branschen så jag vet att det inte är ett helt korrekt sätt att beskriva ett husbygge, men som förklaring duger det.)

Precis som vanligt när läkemedel godkänts och har kommit ut på marknaden görs stora studier (fas 4) i vilken man fortsätter att studera olika ev.biverkningar, säkerhet, effektivitet, mm.
Denna fas kräver många användare eftersom det är de riktigt ovanliga biverkningarna man vill hitta, en på 10 000, en på 100 000 ock kanske även en på 1 000 000.

Fas 4 ska pågå i två år för vaccinen, så de som säger att vaccinen inte är klara har på sätt och vis rätt, samtidigt som det är det vanliga förfarandet när ett läkemedel kommer ut på marknaden.

1. Vaccinen är godkända för normal användning.
  2. Det återstår att sammanställa en slutlig dokumentation.
  3. Fas 4 pågår under normal användning i två år.
Citera
2021-07-18, 18:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Jag har läst på Pfizers hemsida.

”The Phase 3 clinical trial of BNT162b2 began on July 27 and has enrolled 43,661 participants to date, 41,135 of whom have received a second dose of the vaccine candidate as of November 13, 2020. Approximately 42% of global participants and 30% of U.S. participants have racially and ethnically diverse backgrounds, and 41% of global and 45% of U.S. participants are 56-85 years of age. A breakdown of the diversity of clinical trial participants can be found here from approximately 150 clinical trials sites in United States, Germany, Turkey, South Africa, Brazil and Argentina. The trial will continue to collect efficacy and safety data in participants for an additional two years.”

https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-conclude-phase-3-study-covid-19-vaccine

Så enligt dom är vi en bit bort. Men du menar att dom har fel och att dom är klara, visst har jag förstått dig rätt?

Det fetade kallas fas 4. Detta görs med alla vaccin.
När man börjat använda vaccinet, fortsätter man med att samla in data kring effektivitet osv ett antal år.
Citera
2021-07-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Mer studier långsiktigt. Början 2023 är när man ska bestämma om preparaten ska få vara kvar eller tas bort.

Dom har lindat in det. Nödgodkända låter ju inte som munter läsning. Vad många har blivit lurade av detta. Stackars nobody personer som tror dom tagit ett ”färdigt” preparat.

Öh nej, de försöker förklara så tydligt så möjligt så att t o m foliehattar här på fb ska förstå. Preparatet är färdigt: någon annan förklaring på Läkemedelsverkets hemsida lyser med sin frånvaro.
Citera
2021-07-18, 18:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Jag har läst på Pfizers hemsida.

”The Phase 3 clinical trial of BNT162b2 began on July 27 and has enrolled 43,661 participants to date, 41,135 of whom have received a second dose of the vaccine candidate as of November 13, 2020. Approximately 42% of global participants and 30% of U.S. participants have racially and ethnically diverse backgrounds, and 41% of global and 45% of U.S. participants are 56-85 years of age. A breakdown of the diversity of clinical trial participants can be found here from approximately 150 clinical trials sites in United States, Germany, Turkey, South Africa, Brazil and Argentina. The trial will continue to collect efficacy and safety data in participants for an additional two years.”

https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-conclude-phase-3-study-covid-19-vaccine

Så enligt dom är vi en bit bort. Men du menar att dom har fel och att dom är klara, visst har jag förstått dig rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja fas 3 studien är avslutad .. med dess syfte . Att man sedan följer upp deltagarna är rimligt antar jag . Det är inget unikt med detta läkemedel
Så är det.
Efter fas 3 följer fas 4 när det godkända läkemedlet används på vanligt vis och då görs ytterligare uppföljningar som jag nyss beskrev.
Citera
2021-07-18, 18:24
Medlem
Citat:
Du fattar fortfarande inte. Hade de inte varit godkända hade de inte kunnat användas överhuvudtaget.

De är godkända med villkor. Och det är inte samma sak som att vaccinet är färdigt och klart.

Nej det är du som inte fattar, trots att Läkemedelsverket har förtydligat på sin hemsida så att t o m du ska förstå.
Citera
2021-07-18, 18:26
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så är det.
Efter fas 3 följer fas 4 när det godkända läkemedlet används på vanligt vis och då görs ytterligare uppföljningar som jag nyss beskrev.

Tack jag har också försökt förtydliga detta för de som känner osäkerhet i tråden. Men du var mer pedagogisk än mig 😀
Citera
2021-07-18, 18:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men i både EU o USA så har vaccinerna bara ett nödgodkännande.

Vad är det som krävs ytterligare för att få ett riktigt godkännande?
I USA har vaccinen, i alla fall vissa, fått något de kallar för "nödgodkännande".
Vad som krävs ytterligare i USA vet jag inte.

Inom EU är vaccinen godkända för användning, med villkor att en slutlig dokumentation ska sammanställas.
Fas 4 ska, som jag nyss beskrev, pågå i två år. Det är så man gör inom EU.
Citera
2021-07-18, 18:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I USA har vaccinen, i alla fall vissa, fått något de kallar för "nödgodkännande".
Vad som krävs ytterligare i USA vet jag inte.

Inom EU är vaccinen godkända för användning, med villkor att en slutlig dokumentation ska sammanställas.
Fas 4 ska, som jag nyss beskrev, pågå i två år. Det är så man gör inom EU.

Ja man ger nödgodkända vacciner till barn i både usa och Kanada som jag förstått det hela.

Sjukt är bara förnamnet.
Citera
2021-07-18, 18:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du fattar fortfarande inte. Hade de inte varit godkända hade de inte kunnat användas överhuvudtaget.

De är godkända med villkor. Och det är inte samma sak som att vaccinet är färdigt och klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej det är du som inte fattar, trots att Läkemedelsverket har förtydligat på sin hemsida så att t o m du ska förstå.
Det är väl lite av en semantisk fråga.

Jag skulle säga att vaccinet är godkänt för användning, men att man som vanligt ska följa upp funktion, mm, mm. i fas 4 som för vaccinen ska pågå under normal användning i två år.

Vill man ta ett godkänt vaccin kan man vaccinera sig nu, men vill man ha ett helt färdigt vaccin får man vänta i 1,5 år till ungefär.
Citera
2021-07-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja fas 3 studien är avslutad .. med dess syfte . Att man sedan följer upp deltagarna är rimligt antar jag . Det är inget unikt med detta läkemedel
Haha så syftet var att ge sprutan. Inte följa upp på resultatet (ledtråd: fas 3 handlar om långsiktiga effekter) du är för gullig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in