2021-07-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det viktiga att förstå här är ju att frågan är "hur skulle det se ut en platt jord" och inte "hur skulle det se ut ÖVER en platt jord"

Så det är det du egentligen vill diskutera, en fantasi plattjord? Eller?

2 följdfrågor.

1. Tror du verkligen att jorden är platt och vill hitta evidens för det?
2. ifall du inte tror 1. Då vet du vet att jorden sfärisk, men vill diskutera hur det skulle se ut på en tänkt , i realiteten omöjlig, platt jord av de dimensioner du talar om?

På både 1 och 2 har det i denna tråd visats hundratals exempel på hur 1 är falsifierat, och hur det skulle se ut i 2. varför vill du inte ta till dej nåt av det?
Senast redigerad av Alltborjamedmej 2021-07-17 kl. 22:18.
Citera
2021-07-17, 22:08
Medlem
Citat:
Det mest uppenbara är väl avstånd.

Tänk att du utökar din bordsskiva 10 mil åt alla håll bort från dig, hur skulle det se ut från där du står?

Haha, säger personen som jämför jorden med en badboll. Jovisst, försök du övertala oss att du är expert på skala...
Citera
2021-07-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inte enligt mig, enligt observation som vem som helst kan göra.

Förklara varför skulle det bli annorlunda beroende på den platta ytans storlek.

Ja, enligt dig är det en observation av en kurvig yta. Vi kan säga att du har rätt Det spelar ingen roll i den här frågan.

Tänk dig nu att du istället för den här kurviga ytan lägger en plan yta, 10 mil lång, hur skulle det se ut när du blickar ut över den? Skulle det uppstå en horisont? Hur skulle något som stod 10 mil bort från mig på den här plana ytan se ut?

Om jag försöker ta reda på svaret på dessa frågor, så kan jag omöjligen få reda på dem genom att titta på en bordskiva i mitt kök. Är det verkligen så svårt att greppa?
Citera
2021-07-17, 22:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, enligt dig är det en observation av en kurvig yta. Vi kan säga att du har rätt Det spelar ingen roll i den här frågan.

Tänk dig nu att du istället för den här kurviga ytan lägger en plan yta, 10 mil lång, hur skulle det se ut när du blickar ut över den? Skulle det uppstå en horisont? Hur skulle något som stod 10 mil bort från mig på den här plana ytan se ut?

Om jag försöker ta reda på svaret på dessa frågor, så kan jag omöjligen få reda på dem genom att titta på en bordskiva i mitt kök. Är det verkligen så svårt att greppa?

Vad säger du? Det är ju du som vill att jorden ska vara platt. Hur kan bron se ut så på en platt jord? Hur kan den krökas ned bakom horisonten?
Citera
2021-07-17, 22:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Nej, det skulle inte kunna bli en horisont som döljer nedre delen av objekt.

Förklara varför det skulle bli skillnad beroende på den platta ytans storlek.
Citera
2021-07-17, 22:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, enligt dig är det en observation av en kurvig yta.
Inte enligt mig. Enligt vem som helst som kan göra denna observation.
Citera
2021-07-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad säger du? Det är ju du som vill att jorden ska vara platt. Hur kan bron se ut så på en platt jord? Hur kan den krökas ned bakom horisonten?

Släpp kurviga ytor, bara för en liten stund. Jag vet att det ser ut som att bron följer en kurva på bilden. Just nu låtsas vi som att jag också tror jorden är rund, och att det är precis vad som händer på bilden.

Men så frågar jag dig, min kompis som precis som jag tror jorden är en boll:
Hörru, hur tror du en platt yta som sträcker sig 10 mil bort från oss och åt alla riktningar skulle se ut om vi kikade oss omkring? Skulle vi ha en horisont där den här plana ytan slutar? Hade horisonten uppenbarat sig innan ytan tog slut? Hur hade något som stod längst bort på den här 10 mil långa platta ytan sett ut?

Och du svarar mig:
Hallå, det är ju bara att ställa dig och titta på en bordsskiva i ditt kök, så har du svaret på dina frågor!

Tycker du då att du gett mig ett bra svar?
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-07-17 kl. 22:53.
Citera
2021-07-17, 22:46
Medlem
Citat:
Hur hade något som stod längst bort på den här 10 mil långa platta ytan sett ut?

Än en gång, det skulle se ut som att bron krökte "uppåt", om du tittade på den på en absolut platt jord!
Senast redigerad av Alltborjamedmej 2021-07-17 kl. 22:49.
Citera
2021-07-17, 22:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Släpp kurviga ytor, bara för en liten stund. Jag vet att det ser ut som att bron följer en kurva på bilden. Just nu låtsas vi som att jag också tror jorden är rund, och att det är precis vad som händer på bilden.

Men så frågar jag dig, min kompis som precis som jag tror jorden är en boll:
Hörru, hur tror du en platt yta som sträcker sig 10 mil bort från oss och åt alla riktningar skulle se ut om vi kikade oss omkring? Skulle vi ha en horisont där den här plana ytan slutar? Hade horisonten uppenbarat sig innan ytan tog slut? Hur hade något som stod längst bort på den här 10 mil långa platta ytan sett ut?

Och du svarar mig:
Hallå, det är ju bara att ställa dig och titta på en bordsskiva i ditt kök, så har du svaret på dina frågor!

Tycker du då att du gett mig ett bra svar?

Jag menar att det inte skulle bli nån horisont på en platt jord.

Okej, du tycker bron ser ut att följa en kurva. Fine. Hur kan det bli så om jorden är platt. Du måste ju ha en förklaring på detta, om du inte ska fortsätta ducka och kasta över på andra att hitta dinavargument.
Citera
2021-07-17, 23:02
Medlem
Citat:
Jag menar att det inte skulle bli nån horisont på en platt jord.

Okej, du tycker bron ser ut att följa en kurva. Fine. Hur kan det bli så om jorden är platt. Du måste ju ha en förklaring på detta, om du inte ska fortsätta ducka och kasta över på andra att hitta dinavargument.

För att återgå till scenariot där du och jag är bästa vänner och vi har en intellektuell diskussion med varandra:

Okej kompis! Hur menar du att det skulle se ut där den här ytan slutade, då? Vad skulle vi se där?

Jag håller helt med dig om att den kurviga bron vi ser på bilden är en effekt av jordens kurva, så måste det ju vara, vi vet båda två att jorden är rund, kompis!

Men min frågade handlade om platta ytor, och hur dessa skulle se ut om de fick sträcka sig ett avstånd över många mil. Har du någon teori, kompis?
Citera
2021-07-17, 23:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För att återgå till scenariot där du och jag är bästa vänner och vi har en intellektuell diskussion med varandra:

Okej kompis! Hur menar du att det skulle se ut där den här ytan slutade, då? Vad skulle vi se där?

Jag håller helt med dig om att den kurviga bron vi ser på bilden är en effekt av jordens kurva, så måste det ju vara, vi vet båda två att jorden är rund, kompis!

Men min frågade handlade om platta ytor, och hur dessa skulle se ut om de fick sträcka sig ett avstånd över många mil. Har du någon teori, kompis?

Sluta fjanta dig

Jag har redan svarat dig. Jag säger det inte blir horisont. Om det är tillräckligt långt avstånd försvinner den platta jorden i ett dis. Står man tillräckligt nära en kant så ser man den.

Fast detta är ju hypotetiskt. Det är ni plattjordare som ska få in alla observationer vi gör på jorden i er modell. Alla - inte en.

Jag räknade upp några ovan. Hur kan du förklara detta på en platt jord?
Citera
2021-07-17, 23:41
Medlem
Citat:
Sluta fjanta dig

Jag har redan svarat dig. Jag säger det inte blir horisont. Om det är tillräckligt långt avstånd försvinner den platta jorden i ett dis. Står man tillräckligt nära en kant så ser man den.

Fast detta är ju hypotetiskt. Det är ni plattjordare som ska få in alla observationer vi gör på jorden i er modell. Alla - inte en.

Jag räknade upp några ovan. Hur kan du förklara detta på en platt jord?

Jag vet inte vad du pratar om? Vi diskuterar ju ett scenario där jorden inte är en boll, och platta ytor längre än 10 mil existerar? Helt hypotetiskt, såklart, för vi vet ju båda två att jorden är rund, kompis!

En dis, säger du? Ungefär som det vi ser när vi tittar ut mot horisonten i ett flygplan? Förklara närmare! Fascinerande att du vet detta? Jag har aldrig sett en platt yta så långt, kompis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in