2021-07-17, 21:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det förefaller som att efterfrågan på vaccin har mättats i Frankrike.

Kanske kan Frankrike ställa upp på att låna ut vacciner, på det sätt som jag har beskrivit ovan?

Jag tycker att det låter som en dålig idé att pressa folket att ta vacciner som dom inte vill ha. Då är det kanske bättre att låna ut vaccindoserna till länder som är desperata efter vaccin? När vaccindoserna senare betalas tillbaka till Frankrike, så har fransmännen fått lite extra betänketid huruvida dom vill vaccinera sig.
Vad jag förstår är huvuddelen av fransmännen positiva till Macrons vaccinationstvång, men som princip är det ju vettigt att ge "allt" vaccin till de som för tillfället har störst behov av det.

Jag skrev tidigare något om att det mest effektiva sättet att använda världens vaccinproduktion kanske skulle vara att vaccinera områdesvis; region, delstat, länd, kontinent, så att man får smittfria områden och därmed kan undviker att mutationer som råkar kunna ta sig förbi den immunitet vaccinet ger utvecklas. (Det blev nog lite styltig svenska, hoppas det går att förstå.)
Citera
2021-07-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vilket skulle vara ungefär som att 326 600 flygplan i Sverige årligen kommer fram utan störa av totalt 330 000 st.

Ok. Varför tycker du att vi ska jämföra flygplan med virus?
Citera
2021-07-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo fast det är väl inkl riskgrupperna? Plockar du ut riskgrupperna blir det inte många kvar.

Och under 50 år utan bakomliggande sjukdomar kan inte vara många.

Japp, jag tar de värsta tänkbara siffrorna. Den realistiska risken är givetvis mycket lägre, säg kanske 99,9999% överlevnadsgrad.
Citera
2021-07-17, 21:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vem skulle annars tagit hand om dem? Det är ju inte så att ”svenskar” står i kö för dessa jobb.

Då får man höja statusen i yrket, att släpa hit hela världens befolkning är ju ingen bra lösning som vi nu sett både i pandemin och i övrigt med kriminaliteten.
Citera
2021-07-17, 21:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag tror det är lättare att förstå risken med att 3 400 flygplan störtar i Sverige årligen än att förstå en rätt liten procentsiffra.
Citera
2021-07-17, 21:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då får man höja statusen i yrket, att släpa hit hela världens befolkning är ju ingen bra lösning som vi nu sett både i pandemin och i övrigt med kriminaliteten.
Jo, "Sverige" har ju visat rätt tydligt att landet inte kan ta hand om invandrare och inte klarar av att hantera en pandemi.

Norge har också många invandrare (liknande nivå som Sverige)och de har klarat både invandringen och pandemin ganska bra.
Citera
2021-07-17, 21:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Visst kan man göra det. Men då måste man förstå att vissa plan har tekniskt fel och kan inte jämföras med fullt fungerande.
Citera
2021-07-17, 21:29
Medlem
Citat:
Jag tror det är lättare att förstå risken med att 3 400 flygplan störtar i Sverige årligen än att förstå en rätt liten procentsiffra.
Då får man ju jämföra risken med en fullt frisk människa på max 30-år som går på ständiga hälsokontroller, hur stor dödlighet har den gruppen?
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-07-17 kl. 21:34.
Citera
2021-07-17, 21:43
Medlem
Citat:

Aha, ok. Men då tycker jag att vi kan jämföra med snösport. Där har vi ca 2-3 promille skador i genomsnitt per deltagare. Ofta ganska allvarliga skador som benbrott och även dödsfall. Det belastar ju vården rätt hårt åtminstone lokalt. Och gör dig handikappad ett bra tag. Frågar du personal på akuten så tycker flera att snösport borde förbjudas.

Ser du hur dumt det blir? Vi måste få leva, och riskerna med snösport är så små, precis som med covid, att varken förbud, restriktioner eller vaccin är befogat. Men det är ju förutsättningarna som man utgår ifrån, nu har vi vaccin och jag anser att alla som vill ska få vaccin. Men jag tycker att det är viktigt att informera om riskerna(med covid) så att folk inte tar vaccin i onödan.

Tror du att du hade förespråkat vaccinering för alla för ett år sedan om du visste att dödligheten för folk under 70 är 0,14%, med de enorma kostnader det innebär?

Om svaret är ja, förespråkar du kroppsairbag, betalt av staten, för alla snösportare?
Senast redigerad av bottenslam 2021-07-17 kl. 21:54.
Citera
2021-07-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Visst kan man göra det. Men då måste man förstå att vissa plan har tekniskt fel och kan inte jämföras med fullt fungerande.

Absolut, jag ville bara ha en mer utförlig förklaring. Jag jämförde själv covid med snösport.
Citera
2021-07-17, 21:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo, "Sverige" har ju visat rätt tydligt att landet inte kan ta hand om invandrare och inte klarar av att hantera en pandemi.

Norge har också många invandrare (liknande nivå som Sverige)och de har klarat både invandringen och pandemin ganska bra.

Ja att något är rejält skevt i Sverige är ju uppenbart. Bara en sådan sak att man inte rapporterar på helgerna, det klarar våra grannländer galant.
Citera
2021-07-17, 22:26
Medlem
Citat:
Aha, ok. Men då tycker jag att vi kan jämföra med snösport. Där har vi ca 2-3 promille skador i genomsnitt per deltagare. Ofta ganska allvarliga skador som benbrott och även dödsfall. Det belastar ju vården rätt hårt åtminstone lokalt. Och gör dig handikappad ett bra tag. Frågar du personal på akuten så tycker flera att snösport borde förbjudas.

Ser du hur dumt det blir? Vi måste få leva, och riskerna med snösport är så små, precis som med covid, att varken förbud, restriktioner eller vaccin är befogat. Men det är ju förutsättningarna som man utgår ifrån, nu har vi vaccin och jag anser att alla som vill ska få vaccin. Men jag tycker att det är viktigt att informera om riskerna(med covid) så att folk inte tar vaccin i onödan.

Tror du att du hade förespråkat vaccinering för alla för ett år sedan om du visste att dödligheten för folk under 70 är 0,14%, med de enorma kostnader det innebär?

Om svaret är ja, förespråkar du kroppsairbag, betalt av staten, för alla snösportare?

Fejlagtig jæmførelse.
Snesport udføres frivilligt, med viden om mulige uheldsricici.
Snesport er ikke vigtig for opretholdelse af livet.

Almindelig deltagelse i aktiviteter som er nødvendige for livets opretholdelse skal ikke være forbundet med livsfare - derfor er vaccinering af alle potentielle smittebærere en nødvendig samfundsopgave som langt de fleste fornuftige samfundsborgere påtager sig med glæde og stolthed, for hvem vil potentielt være årsag til uskyldige menneskers død.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in