2021-07-17, 11:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Varför är folk så ivriga med att ta ett vaccin som bara har testats på människor i drygt ett år?

Det är ju ingen som vet vad dessa vaccin KAN ha för långsiktiga konsekvenser. Det kanske inte händer någonting.

Jag hoppas verkligen att jag och andra vaccinskeptiker har åt helvete fel. Jag skulle gärna sätta på mig dumstruten.

För att folk vill att det ska vara över.

De flesta människor bryr sig enbart när det går utöver dem själva. Det är därför vi ser alla dessa falska godhetsknarkare godhetssignalera för att må bättre själva till exempel.

Det var ju samma dårar som åkte på skidsemester i Italien som lägger upp pro-vaccin bilder på facet
Citera
2021-07-17, 11:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Varför är folk så ivriga med att ta ett vaccin som bara har testats på människor i drygt ett år?

Det är ju ingen som vet vad dessa vaccin KAN ha för långsiktiga konsekvenser. Det kanske inte händer någonting.

Jag hoppas verkligen att jag och andra vaccinskeptiker har åt helvete fel. Jag skulle gärna sätta på mig dumstruten.
Du behäver inte känna att du ska sätta på någon dumstrut om du har fel!

Alla är olika, det är därför mänskligheten utvecklats som den har.
Vissa är försiktiga, vilket ibland är bra och ibland är dåligt.
Andra är mindre försiktiga, vilket också ibland är bra och ibland är dåligt.
Citera
2021-07-17, 11:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
För att folk vill att det ska vara över.

De flesta människor bryr sig enbart när det går utöver dem själva. Det är därför vi ser alla dessa falska godhetsknarkare godhetssignalera för att må bättre själva till exempel.

Det var ju samma dårar som åkte på skidsemester i Italien som lägger upp pro-vaccin bilder på facet
Genom sig själv känner man andra.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/Genom_sig_sj%C3%A4lv_k%C3%A4nner_man_andra.

Precis som i övriga livet är det nog väldigt olika hur man hanterar just covid/corona.
Senast redigerad av Surtruten 2021-07-17 kl. 11:53.
Citera
2021-07-17, 11:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Okej. Jag ser att det var väldigt slarvigt uttryckt av mig. Jag menade inte att naturlig infektion gör dig bättre skyddad mot återinfektion av nuvarande varianter. Det jag skrev kan tolkas så.

Naturlig infektion ger en större bredd i avseendet att ditt immunförsvar blir ytligt bekant med viruset i alla dess beståndsdelar. Inte större bredd i avseendet att det skulle motstå mer mutation i Spikeproteinet.

Det är rätt uppenbart att du menade att naturlig immunitet skulle skydda mot fler VOCs.

Citat:

Som jag varit inne på finns det skäl att misstänka att det inte är en slump att naturen ger däggdjur en kortvarig och inte alldeles för kraftfull immunitet mot coronavirusen, och som inte heller förstärks över tid. Det är sannolikt en överlevnadsfördel för din art att vara snäll mot coronavirusen, och låta dem cirkulera.

Har du någon grund för detta då?
Citat:

Man kan spekulera i var den överlevnadsfördelen ligger. Det skulle antingen kunna vara så att säsongsförkylningar ger dig en hälsomässig fördel. Typ att kända infektioner håller okända infektioner borta från din kropp. En annan möjlighet är att fri cirkulation bromsar det selektiva trycket på viruset, så att det inte kommer tillbaka som farligare. En tredje möjlighet är att ett kraftfullt immunförsvar bör undvikas för att det ökar den framtida risken för något farligt medicinskt tillstånd, som antibody-dependent enhancement, eller nåt.

Det är rätt mycket man kan spekulera om här i världen.
Citat:

Oavsett vad bakgrunden är så har naturen förberett alla djur för återinfektion av coronavirusen. Att evolutionen ständigt kommer tillbaka till det svagare naturliga immunsvaret, mot just coronavirusen, ger skäl att tro att det av något skäl minimerar din risk att dö. Vaccinet har en immunitetsprofil som naturen har valt bort. Vad är det naturen vet, som inte vi vet?

Sannolikt beror snarare virusets evolution på virusets evolution och inte hosternas. Naturen väljer inte. Är du religiös?

Citat:

Min utgångspunkt är inte att pandemin ska stoppas, utan att följa den väg som naturen försöker visa oss (med modifikation). Vaccinen kan mycket effektivt användas för att rädda livet på riskgrupper, men därefter borde målet vara att göra covid till ett säsongsvirus. Att människan i sin hybris nu ska försöka använda vaccinen för att utrota viruset, samtidigt som naturen försöker säga till oss att det är en dålig idé, speglar berättelsen om Ikaros som flög för nära solen. Det är bara att hålla tummarna för att berättelsen slutar annorlunda den här gången.
Detta var verkligen en vändning i denna diskussion. Covid kan tänkas bli ett säsongsvirus med epidemisk och epidemisk karaktär. Det är ett hypotetiskt scenario. Hur det blir i framtiden vill jag dock inte spekulera om. Jag är en sådan som gillar att ha stöd av empiri och vetenskap for mina uppfattningar och inte endast grundlösa spekulationer. Och nu är den ursprungsfråga som jag och andra identifierade löst så....
Senast redigerad av MrArtur 2021-07-17 kl. 11:38.
Citera
2021-07-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är rätt uppenbart att du menade att naturlig immunitet skulle skydda mot fler VOCs.

Har du någon grund för detta då?

Det är rätt mycket man kan spekulera om här i världen.

Sannolikt beror snarare virusets evolution på virusets evolution och inte hosternas. Naturen väljer inte. Är du religiös?

Detta var verkligen en vändning i denna diskussion. Covid can tänkas bli ett säsongsvirus med epidemisk och epidemisk karaktär. Det är ett hypotetiskt scenario. Hur det blir i framtiden vill jag dock inte spekulera om. Jag är en sådan som gillar att ha stöd av empiri och vetenskap for mina uppfattningar och inte endast grundlösa spekulationer. Och nu är den ursprungsfråga som jag och andra identifierade löst så....
Definiera "skydda mot".

Det här ett diskussionsforum. Om du tycker att andra ska ha källhänvisningar till allt och inte är intresserad av en öppen diskussion eller spekulation om framtiden så har du kommit till fel ställe.
Citera
2021-07-17, 11:42
Medlem
Citat:

Nej,vi vet inte vad dessa vacciner har för långsiktiga konsekvenser. Men vi vet vilka otroligt skadliga konsekvenser restriktionerna har. Och att sjukvården, trots att den slukar 10% av BNP uppenbarligen inte kan hantera några 100 fler på IVA och några tusen extra i den övriga vården. Så valet står mellan att köra samhället i botten i 5-10 år medan man försöker lista ut eventuella problem med dessa vaccin eller köra på så vi kan återgå till det normala. Däremot kan man verkligen ifrågasätta om några andra än de sk riskgrupperna ska vaccineras.
Citera
2021-07-17, 11:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Det som är mest skrämmande är att man får dubbla budskap om vaccinet. En del säger det gör Deltavarianten lindrig och andra säger att det inte hjälper alls.

Afrikanska varianten hjälper inte vaccinet på alls tydligen?

Det är det som gör att man fattar att egentligen så vet dom fortfarande inte så mycket utan det är "gissningar" och "spekulationer"

Vaccinet/vaccinen är framtaget i ren desperation och då kan mycket gå käpprätt fel och missas.
Varifrån får du dina budskap?

Hittills visar allt att de vaccin som nu används i Sverige ger bra skydd mot det ursprungliga viruset och för alla varianter som finns i Europa.

Astra Zenecas vaccin ger dåligt skydd mot att smittas av beta-varianten (den sydafrikanska varianten).
Jag vet inte hur vanlig denna variant är och om AZ ger bättre skydd mot allvarlig sjukdom än mot smitta.
Citera
2021-07-17, 11:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Nej,vi vet inte vad dessa vacciner har för långsiktiga konsekvenser. Men vi vet vilka otroligt skadliga konsekvenser restriktionerna har. Och att sjukvården, trots att den slukar 10% av BNP uppenbarligen inte kan hantera några 100 fler på IVA och några tusen extra i den övriga vården. Så valet står mellan att köra samhället i botten i 5-10 år medan man försöker lista ut eventuella problem med dessa vaccin eller köra på så vi kan återgå till det normala. Däremot kan man verkligen ifrågasätta om några andra än de sk riskgrupperna ska vaccineras.

Fetat av mig i din text.

Om det endast varit riskgrupperna som blev allvarligt sjuka och hamnade på sjukhus var svaret enklare än det är nu.
Citera
2021-07-17, 11:50
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Definiera "skydda mot".

Förenklat kan jag skriva "reducera "viral load"". Sådana skydd är inte binära, på eller av. Det är mer ett spektrum om man ser det på populationsnivå. De reducerar risken att bli bli sjuk och/eller infekterad.
Citat:

Det här ett diskussionsforum.

Just denna forumdel är ett vetenskapsforum. Visst är religiösa också välkomna att diskutera saker som kreationism/ID. Andra med högre vetenskapliga krav för sina och andras uppfattningar kommer dock att argumentera utifrån en mer vetenskaplig utgångspunkt.
Citat:

Om du tycker att andra ska ha källhänvisningar till allt och inte är intresserad av en öppen diskussion eller spekulation om framtiden så har du kommit till fel ställe.
Spekulationer kan också vara mer eller mindre välgrundade och sannolika. Du har helt rätt. Detta är vad jag tycker och alla håller uppenbarligen inte med mig utan formar sina uppfattningar med sin egen fantasi som grund. Visst måste man väl få be om vetenskapliga referenser och ifrågasätta referenslösa påståenden i en vetenskapligt forumdel på Flashback också? Visst borde väl diskussionen vara öppen för det också?
Citera
2021-07-17, 12:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Tänk så många inlägg det ska bli för att du inte kan stå för vad du skriver.

”Så säg 100 miljoner” är en siffra du tar ur röven. Om det inte var påhitt, varför fick du ändra den siffran sen när du skulle inkludera källa och varför formulerar du dig som att det är ett påhitt mr ”så säg”

Stå för vad du gör istället och som sagt, ett tack är på sin plats för jag pushar dig att göra ett bättre jobb istället för å använda dina egna fantasier som källa.

Ljug gärna en vända till om att du inte drog siffror ur röven det är inte alls tröttsamt..

Ja nu är det ju så att USA vaccinerar med 3 veckors mellanrum som man ska enligt tillverkarens rekommendationer. Har man då gett 200 miljoner doser så blir ju det 100 miljoner fullvaccinerade.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7011e2.htm

Citat:
The recommended interval between doses is 21 days for Pfizer-BioNTech

Sen är rekommendationen för moderna iofs 28 dagar. Oavsett vad så blir siffran vi pratar om fortfarande minimal och inte i närheten av vad du påstod. Jag ser att du ff inte har gjort en uträkning och släpper det här med då du verkar oduglig.
Citera
2021-07-17, 12:03
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Genom sig själv känner man andra.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/Genom_sig_sj%C3%A4lv_k%C3%A4nner_man_andra.

Precis som i övriga livet är det nog väldigt olika hur man hanterar just covid/corona.

Ja, jo. Men Svenskar är ett ganska så unikt folkslag, och det finns forskningar kring hur den svenska mentaliteten fungerar. Se Åke Dauns bok.

Lite väl träffsäker, samtidigt som vi har den svenska jantelagen.

https://www.bokus.com/bok/9789151834207/svensk-mentalitet-ett-jamforande-perspektiv/
Citera
2021-07-17, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Granskningen från EMA/Läkemedelsverket har pågått parallellt med vaccinstudierna för att spara tid.
Man har avvaktat med att kräva fullständiga sammanställningar av alla dokument för att skynda på godkännandet.
Det viktiga är att alla dokumenten finns, att de är granskade och att de är godkända.

Ja villkorligt godkända.

De är inte slutgiltigt godkända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in