Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Okej. Jag ser att det var väldigt slarvigt uttryckt av mig. Jag menade inte att naturlig infektion gör dig bättre skyddad mot återinfektion av nuvarande varianter. Det jag skrev kan tolkas så.
Naturlig infektion ger en större bredd i avseendet att ditt immunförsvar blir ytligt bekant med viruset i alla dess beståndsdelar. Inte större bredd i avseendet att det skulle motstå mer mutation i Spikeproteinet.
Det är rätt uppenbart att du menade att naturlig immunitet skulle skydda mot fler VOCs.
Citat:
Som jag varit inne på finns det skäl att misstänka att det inte är en slump att naturen ger däggdjur en kortvarig och inte alldeles för kraftfull immunitet mot coronavirusen, och som inte heller förstärks över tid. Det är sannolikt en överlevnadsfördel för din art att vara snäll mot coronavirusen, och låta dem cirkulera.
Har du någon grund för detta då?
Citat:
Man kan spekulera i var den överlevnadsfördelen ligger. Det skulle antingen kunna vara så att säsongsförkylningar ger dig en hälsomässig fördel. Typ att kända infektioner håller okända infektioner borta från din kropp. En annan möjlighet är att fri cirkulation bromsar det selektiva trycket på viruset, så att det inte kommer tillbaka som farligare. En tredje möjlighet är att ett kraftfullt immunförsvar bör undvikas för att det ökar den framtida risken för något farligt medicinskt tillstånd, som antibody-dependent enhancement, eller nåt.
Det är rätt mycket man kan spekulera om här i världen.
Citat:
Oavsett vad bakgrunden är så har naturen förberett alla djur för återinfektion av coronavirusen. Att evolutionen ständigt kommer tillbaka till det svagare naturliga immunsvaret, mot just coronavirusen, ger skäl att tro att det av något skäl minimerar din risk att dö. Vaccinet har en immunitetsprofil som naturen har valt bort. Vad är det naturen vet, som inte vi vet?
Sannolikt beror snarare virusets evolution på virusets evolution och inte hosternas. Naturen väljer inte. Är du religiös?
Citat:
Min utgångspunkt är inte att pandemin ska stoppas, utan att följa den väg som naturen försöker visa oss (med modifikation). Vaccinen kan mycket effektivt användas för att rädda livet på riskgrupper, men därefter borde målet vara att göra covid till ett säsongsvirus. Att människan i sin hybris nu ska försöka använda vaccinen för att utrota viruset, samtidigt som naturen försöker säga till oss att det är en dålig idé, speglar berättelsen om Ikaros som flög för nära solen. Det är bara att hålla tummarna för att berättelsen slutar annorlunda den här gången.
Detta var verkligen en vändning i denna diskussion. Covid kan tänkas bli ett säsongsvirus med epidemisk och epidemisk karaktär. Det är ett hypotetiskt scenario. Hur det blir i framtiden vill jag dock inte spekulera om. Jag är en sådan som gillar att ha stöd av empiri och vetenskap for mina uppfattningar och inte endast grundlösa spekulationer. Och nu är den ursprungsfråga som jag och andra identifierade löst så....