• 1
  • 2
2021-07-17, 20:28
Medlem
HK1997s avatar
Hade en Audi A2 årsmodell 2002 med över 35k mil som inte gick igenom besiktning för den hade startproblem orsakat av elektroniken på automatlådan samt felaktig kopiering av nyckeln från tidigare ägare från tidigare inbrottsförsök. Att åtgärda felet krävdes omprogrammering av styrdonet till tändningslåset och växellådan och en dyr felkodsläsare med specifik hårdvara och mjukvara för VAG-bilar. Dessutom kunde inga VAG-verkstäder göra det då samtliga delar har utgått ur deras sortiment.
Det enda problemet var att den var svårstartad men fungerade alldeles utmärkt när den väl var igång.

Givetvis blev min spontana lösning att felparkera i valfritt ghetto i mellanstor svensk industristad på tomgång och vips så växte Audin ett par fötter från parkeringen. Anmälde händelsen till försäkringsbolaget och Polisen. Får samtal två månader efter från Polisen att man hittat min bil övergiven mitt ute i ingenstans styckad på delar samt att den skulle bärgas till skroten.

Problemet är att den redan var avställd efter händelsen men lyckades inte få den avregistrerad och betalar fortfarande avställningsförsäkring för den. Hur avregistrerar jag bilen om jag saknar registreringsbeviset? Beställa om regbevis och skriva av på målvakt eller åka till valfri skrot med regbevis? Bara att urkundsförfalska underskrift på valfri målvakt i ghettot? Vad tar en målvakt för en avställd bil utan skulder?
Citera
2021-07-17, 20:35
Medlem
VoktorDodkas avatar
Kommer följa tråden med intresse, är inte drabbad själv men har flera vänner som efter ett tidigare liv har flera bilar skrivna på sig, bilar som inte finns. Jag har hört att någon av dom funderar på att skriva den på en malmömålvakt vars uppgifter är "officiella" och sedan säga att det var en invandrare som köpte bilen och lämnade in ägarbytet, det har funkat för andra enligt min vän.
Citera
2021-07-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Hade en Audi A2 ...Får samtal ... från Polisen att man hittat min bil ... styckad på delar samt att den skulle bärgas till skroten. ... lyckades inte få den avregistrerad och betalar fortfarande avställningsförsäkring ... Hur avregistrerar jag bilen om jag saknar registreringsbeviset?
Det finns inget tvång att betala försäkring på en avställd bil. Så den kan du säga upp direkt. Normalt tar försäkringsbolaget över ägandet på bilen när de löser in den vid försäkringsärende. Men skroten som tog emot bilen intygar att bilen är skrotad. Så kontakta dem.
Citera
2021-07-17, 20:39
Medlem
killawifes avatar
Ring försäkringsbolaget. Om de löst in bilen så är det deras ansvar att göra detta. Det är inget du ska behöva hålla på med. Om den är påställd, avställd eller nerställd spelar ingen som helst roll för detta. De har fuckat upp helt enkelt.

Om bilen fortfarande är registrerad på dig så kan du beställa ett nytt regbevis och sen höra med nån skrot om de vill hjälpa dig.
Citera
2021-07-17, 22:48
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hade en Audi A2 årsmodell 2002 med över 35k mil som inte gick igenom besiktning för den hade startproblem orsakat av elektroniken på automatlådan samt felaktig kopiering av nyckeln från tidigare ägare från tidigare inbrottsförsök. Att åtgärda felet krävdes omprogrammering av styrdonet till tändningslåset och växellådan och en dyr felkodsläsare med specifik hårdvara och mjukvara för VAG-bilar. Dessutom kunde inga VAG-verkstäder göra det då samtliga delar har utgått ur deras sortiment.
Det enda problemet var att den var svårstartad men fungerade alldeles utmärkt när den väl var igång.

Givetvis blev min spontana lösning att felparkera i valfritt ghetto i mellanstor svensk industristad på tomgång och vips så växte Audin ett par fötter från parkeringen. Anmälde händelsen till försäkringsbolaget och Polisen. Får samtal två månader efter från Polisen att man hittat min bil övergiven mitt ute i ingenstans styckad på delar samt att den skulle bärgas till skroten.

Problemet är att den redan var avställd efter händelsen men lyckades inte få den avregistrerad och betalar fortfarande avställningsförsäkring för den. Hur avregistrerar jag bilen om jag saknar registreringsbeviset? Beställa om regbevis och skriva av på målvakt eller åka till valfri skrot med regbevis? Bara att urkundsförfalska underskrift på valfri målvakt i ghettot? Vad tar en målvakt för en avställd bil utan skulder?
Står bilen på en skrot nu?
Citera
2021-07-17, 23:07
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Står bilen på en skrot nu?

Jag står fortfarande som ägare på papper även om den fysiskt står ännu mer nedstyckad på en skrot just nu. Får fortfarande reklam hemskickad om min påstådda Audi.
Citera
2021-07-17, 23:11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag står fortfarande som ägare på papper även om den fysiskt står ännu mer nedstyckad på en skrot just nu. Får fortfarande reklam hemskickad om min påstådda Audi.
Beställ regpapper åk till skroten där bilen är så löser dom avregistrering på den. Numren på bilen är registrerat på den skroten så dom ser att den är där.

Är bilen redan pressad och inte dom sparat uppgifterna på bilen kan dom inte avregistrera den då får man gå en annan väg för att göra det som med exempelvis mc mopeder släpkärra traktorer men då behövs en hel regplåt och ägarbyte papper och även en registrerings papper och ägarens identitet.
Senast redigerad av hippili 2021-07-17 kl. 23:59.
Citera
2021-07-18, 00:17
Medlem
Och om man inte vet var bilen är skrotad då? (personligt intresse)
Citera
2021-07-18, 00:47
Medlem
Citat:

Ingen lösning, men låter ju lite som ett skämt och dåligt filmmanus. 😊

Hur kan man göra saker så här medvetet komplicerade? Gör du inget i livet på ett normalt sätt? 😂
Citera
2021-07-18, 08:12
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ingen lösning, men låter ju lite som ett skämt och dåligt filmmanus. 😊

Hur kan man göra saker så här medvetet komplicerade? Gör du inget i livet på ett normalt sätt? 😂
För stunden känns det väl lätt, tillfällig avlastning till det mentala. Redigt idiotiskt dock. TS visste nog inte att TS fick pengar av skroten.
Citera
2021-07-18, 21:01
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Beställ regpapper åk till skroten där bilen är så löser dom avregistrering på den. Numren på bilen är registrerat på den skroten så dom ser att den är där.

Är bilen redan pressad och inte dom sparat uppgifterna på bilen kan dom inte avregistrera den då får man gå en annan väg för att göra det som med exempelvis mc mopeder släpkärra traktorer men då behövs en hel regplåt och ägarbyte papper och även en registrerings papper och ägarens identitet.

Testar det på måndagen alternativt försäkringen när jag väl mottagit mitt redan beställda regbevis. Återkommer med uppdateringar. Fungerar inte det blir det bara målvakt som gäller.

Någon som testat urkundsförfalska några av Malmö-målvakternas underskrift utan att betala?
Citera
2021-07-18, 21:55
Medlem
Citat:
Testar det på måndagen alternativt försäkringen när jag väl mottagit mitt redan beställda regbevis. Återkommer med uppdateringar. Fungerar inte det blir det bara målvakt som gäller.

Någon som testat urkundsförfalska några av Malmö-målvakternas underskrift utan att betala?

Snacka om att komplicera en standard bilskrotning å det grövsta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in