2021-07-17, 17:45
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Anledningen är förstås att de vill beskriva hur konspirationsteorier uppstår och frodas. Jättebra.
[...]
Speciellt om man menar att kalla folk det som inte håller med om deras ståndpunkter, väldigt behändigt att ha en sådan till hands.
Citat:
[...]
Eftersom innehållet stämmer med väletablerad kunskap inom området så tyckte jag den var rimlig att länka till.
Och det jag säger är inte att psykologins koncept kring "konspirationsteorier" i sig nödvändigtvis är osanna, jag litar helt enkelt inte på dig eller den sida du länkade till, då myndigheten i fråga är en del av problemet vi diskuterar. Att de har en genväg till vad man kan definiera sina meningsmotståndare som är såklart passande om man vill få eg. de svenska individer som inser att de blivit för förråda och ljugna för ang. sin identitet och självberättigande att uppfattas som schizos, typ i en flashback tråd eller något.

De har uppdrag från politiskt håll, och del av det är väl tydligen att formulera varför svenskar inte finns.
https://i.ibb.co/t482VHK/1617329932026.jpg
Senast redigerad av UngCyniker 2021-07-17 kl. 17:52.
Citera
2021-07-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
De flesta teorier är inte sanna, teorier är redskap och få om ens någon utgör någon absolut sanning i sig.
Så kan man se det, men det är ju oftast bättre att söka sanningen än att låta felaktiga teorier leva vidare.
Citat:
Med det sagt bryr jag mig inte det minsta om ditt känsloliv.
Lite onödig kommentar där. När jag skriver "känns" handlar det förstås inte om mitt känsloliv. I det här fallet var det synonymt med "tolkning"/"tolkas" vilket nog de flesta förstår.
Citat:
Inte alls, du är svenskfientlig och det är rätt att stämpla personer likt dig som varande svenskfientliga då det är vad ni är.
Nej nej nej. Jag värnar Sverige mycket och tror på nyttan med en stark gemenskap.
Verkar som du bara vill få sista ordet på nåt sätt eller vill uttrycka din frustration fast du inte egentligen vet vad du ska säga. Det är totalt meningslöst att du skriver en sådan sak. Dessutom skriver du "vad ni är" vilket implicerar att du lägger in mig i en särskild grupp eller ett fack. Jag har bara tagit upp vedertagna begrepp och fakta - det är förstås orimligt att större delen av Sverige (och i förekommande fall motsvarande internationellt känd kunskap och fakta) skulle vara svenskfientligt.
Citera
2021-07-17, 17:50
Medlem
Jomshof Finne eller Svensk härligt att höra honnom , nått Ni efterblivna fårskallar aldrig skulle höra från en tärande Arab eller Najger och kommer att ge dem en läxa dom sent skall glömma. Tack för att Ni startat & drivit ännu en tråd som slagit backflash mot ert syfte.

//Hakkapelitas
Senast redigerad av Tomatji 2021-07-17 kl. 17:53.
Citera
2021-07-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Och det jag säger är inte att psykologins koncept kring "konspirationsteorier" i sig nödvändigtvis är osanna, jag litar helt enkelt inte på dig eller den sida du länkade till, då myndigheten i fråga är en del av problemet vi diskuterar.
Okej, det är ju bra att du är med på konceptet.
Det var ju en jäkla otur att beskrivningen jag använde råkar finnas på en myndighetssida som du inte har förtroende för, även som sakinnehållet är detsamma när det finns någon annanstans.
Hade jag råkat länka motsvarande beskrivning från någon annanstans hade vi sluppit den omvägen i diskussionen - man kan googla fram massvis av liknande beskrivningar.
Citera
2021-07-17, 18:00
Medlem
Svenskar tillåts inte att värna sin egen existens under rådande kulturklimat. Det är ett ohyggligt brott mot svenskarna.
Citera
2021-07-17, 18:03
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Okej, det är ju bra att du är med på konceptet.
Det var ju en jäkla otur att beskrivningen jag använde råkar finnas på en myndighetssida som du inte har förtroende för, även som sakinnehållet är detsamma när det finns någon annanstans.
Hade jag råkat länka motsvarande beskrivning från någon annanstans hade vi sluppit den omvägen i diskussionen - man kan googla fram massvis av liknande beskrivningar.
Du kan få brunsmeta oss meningsmotståndare med epitetet foliehatt eller liknande hur många gånger du än vill, plocka fram en hel bibel av vetenskapliga förklarningar om varför svenskar som tror sig vara ett folk är galna eller förvirrade. Jag ville bara belysa vad du gör.
Citera
2021-07-17, 18:04
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Så kan man se det, men det är ju oftast bättre att söka sanningen än att låta felaktiga teorier leva vidare.
Du har inte på något sätt påvisat att det inte föreligger någon sammansvärjning bakom den samhällsomvandling vi står under.

Citat:
Nej nej nej. Jag värnar Sverige mycket och tror på nyttan med en stark gemenskap.
Verkar som du bara vill få sista ordet på nåt sätt eller vill uttrycka din frustration fast du inte egentligen vet vad du ska säga. Det är totalt meningslöst att du skriver en sådan sak.
Det är ett önsketänkande från dig och det går därtill utmärkt att stämpla dig som svenskfientlig, ditt nekande till trots.

Citat:
Dessutom skriver du "vad ni är" vilket implicerar att du lägger in mig i en särskild grupp eller ett fack. Jag har bara tagit upp vedertagna begrepp och fakta - det är förstås orimligt att större delen av Sverige (och i förekommande fall motsvarande internationellt känd kunskap och fakta) skulle vara svenskfientligt.
Fakta lol, du har hänvisat till en svenskfientlig myndighets tyckande, inget annat.
Citera
2021-07-17, 18:08
Medlem
Citat:
Du kan få brunsmeta oss meningsmotståndare med epitetet foliehatt eller liknande hur många gånger du än vill,
Varför så upprörd nu igen? Jag skrev ju inget som var så provocerande i föregående inlägg, snarare närmade vi oss varandra på flera punkter.
Citat:
plocka fram en hel bibel av vetenskapliga förklarningar om varför svenskar som tror sig vara ett folk är galna eller förvirrade.
Jag har iofs inte lyft fram något som är typiskt för svenskar, fenomen förekommer överallt.
Citat:
Jag ville bara belysa vad du gör.
Som sagt, jag gör inget särskilt som är värt att belysa, det är bara vedertagna grejer jag lägger fram.
Citera
2021-07-17, 18:14
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Varför så upprörd nu igen? Jag skrev ju inget som var så provocerande i föregående inlägg, snarare närmade vi oss varandra på flera punkter.
Du svarade ju på det längre ned, jag ville belysa vad du håller på med. Är mest upprörd för att du fyller tråden med länkar till artiklar om konspirationsteorier i syfte av att få oss framstå som förvirrade eller galna. Som jag sa till att börja med, ser man på utfallet av den ideologi som genomsyrat samhället tack vare bl.a. forum för levande historia så skulle man kunna dra slutsatsen att vår nation och folk har utstått en avsiktlig attack. Det är ju inte som dessa folk ändrat uppfattning efter den skyhögt växande brottsligheten, den höga årliga inflationen, alla sprängningar, utanförskapssområden etc etc etc.
Senast redigerad av UngCyniker 2021-07-17 kl. 18:18.
Citera
2021-07-17, 18:15
Medlem
Citat:
Du har inte på något sätt påvisat att det inte föreligger någon sammansvärjning bakom den samhällsomvandling vi står under.
Sedan när är negativ bevisföring det som gäller? Om någon påstår att det finns en sammansvärjning är det ju det som ska bevisas.
Citat:
Det är ett önsketänkande från dig och det går därtill utmärkt att stämpla dig som svenskfientlig, ditt nekande till trots.
Haha, det där saknar ju all rim och reson.
I så fall kan ju jag stämpla dig som vad som helst - men vad är poängen?
Citat:
Fakta lol, du har hänvisat till en svenskfientlig myndighets tyckande, inget annat.
Du och andra har väl viss egen kompetens att hitta liknande fakta på andra ställen om du har så svårt för just den myndigheten?

Jag kan hjälpa dig lite och föreslår dessa sökord:

why do conspiracies thrive
Citera
2021-07-17, 18:16
Avslutad
Citat:
Nä du, bevisbördan ligger på dig. Om du påstår att jultomten finns ligger det inte på oss att bevisa motsatsen.
Citera
2021-07-17, 18:26
Medlem
Citat:
Du svarade ju på det längre ned, jag ville belysa vad du håller på med. Är mest upprörd för att du fyller tråden med länkar till artiklar om konspirationsteorier i syfte av att få oss framstå som förvirrade eller galna.
Okaj, det är inte min mening att dra alla över en kam. Dock finns det vissa (och i den del av diskussionen jag varit med i särskilt en person) som skrivit sådant dravel så att det inte går att låta bli att tänka på konspirationsteorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in