2021-07-17, 07:35
Medlem
Hej!

Har potentiellt upptäckt ett allvarligt fel i min servicebok där det verkar som om service år 3 (/4500mil, men den hade inte hunnit till 4500) inte har utförts. Nu är det 8 (!!) mån senare och det uppmärksammades av att servicelampan för 4500 mil plötsligt började lysa.

Det speciella i mitt fall är att jag köpte bilen hos en välkänd handlare precis EFTER det att serviceintervallet hade passerats. Till saken hör att förvarande ägare hade servicepaket (årlig service) och jag köpte bilen med servicepaket (årlig service).

De har alltså inte alls utfört service år 3 enligt förevarande ägares servicepaket och de släppte bilen till mig med orden ”då är allt checkat och i sin ordning - t.o.m. kontrollbesiktning utförd EFTER serviceintervallet) och släppte bilen till mig (med servicepaket) när de borde ha vetat att serviceintervallet redan hade förlöpt?)

Bilen har dessutom varit inne hos samma handlare 3x för andra problem (utan att det påtalats något om service) och att jag såldes på deras egen försäkring (genom IF) som nu visar sig vara ogiltig för att serviceintervallerna inte skötts...

Nu undrar jag vem som har det juridiska ansvaret i frågan, vem som har bevisbördan (de sade inför försäljning att detta skulle fixas, samt sålde på mig ett eget servicepaket utan att serva den enligt densamma).
Citera
2021-07-17, 07:40
Medlem
erpers avatar
Du skulle väl kollat noggrannare innan köp av bilen. Lita aldrig på en bilförsäljare.
Citera
2021-07-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erper
Du skulle väl kollat noggrannare innan köp av bilen. Lita aldrig på en bilförsäljare.

Jag kollade givetvis serviceboken i bilhallen innan (då hade INTE året fortlöpt och de hade ännu inte gjort besiktning). Jag blev dock informerad om att detta skulle göras OCH att jag själv skulle köpa ett servicepaket för att de skulle fortsätta serva bilen framgent.

Iom COVID så skrevs avtal för både servicepaket och bilköp (efter kontrollbesiktning och påstådd service) via onlineformulär.

När jag hämtar ut bilen så tror jag såklart inte att det har sålt både bil och servicepaket (som är för att sköta service ) och låter mig hämta ut den oservad EFTER serviceintervallet!?

En koll nr. två, vid uthämtning, är ju EFTER att de fått mig att skriva på avtal för både bil och service. Då är det ju ändå kört, förutom med hänvisning till reklamationsrätt.

Jag har svårt att tro (jag är själv jurist inom handelsrätt globalt) att detta case skulle vara så enkelt som du påstår (?)
De har ändå kontrollbesiktigat en bil, och sålt ett servicepaket, efter att den ska ha servats.

Att referera till ”bilhandlare är skojare, så man får bita i det sura...” känns knappast
som det juridiska grepp de själva kommer ta till? Min fråga är vad jag ska/kan hävda och till vem/vilka jag vänder mig för rådgivning och hjälp.
Citera
2021-07-17, 08:06
Medlem
Vad säger företaget du köpte bilen av?
Citera
2021-07-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Tänkte precis fråga samma sak.
Citera
2021-07-17, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Upptäckte det igår kväll när en servicelampa började lysa. Jag blev förundrad iom att jag bara kört 500 mil och det skulle vara 4 månader till nästa intervall (från den service jag TROTT att de utfört enligt avtal). När jag då tittade i serviceboken ser jag att INGEN service utförts för år 3 (då stod den hos handlaren, och både förevarande ägare OCH jag hade inom tiden där servicepaket för att sköta servicen).

De öppnar 11.00 idag men tyvärr så är det ju bara säljavdelningen som har öppet. Med tanke på att de också gav oss fel försäkring, inte åtgärdade ett gnissel (de hade påstått sig ha gjort bot på) OCH tappade bort mina sommardäck på 8 mån så är inte hoppet överdrivet stort.

Det känns dock VÄLDIGT märkligt att sålt ett servicepaket och försäkring innan de lämnade över en oservad bil som genom att den servats försent inte ens omfattas av den försäkring som de sålt...
Citera
2021-07-17, 08:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Palazzi
Hej!

Har potentiellt upptäckt ett allvarligt fel i min servicebok där det verkar som om service år 3 (/4500mil, men den hade inte hunnit till 4500) inte har utförts. Nu är det 8 (!!) mån senare och det uppmärksammades av att servicelampan för 4500 mil plötsligt började lysa.

Det speciella i mitt fall är att jag köpte bilen hos en välkänd handlare precis EFTER det att serviceintervallet hade passerats. Till saken hör att förvarande ägare hade servicepaket (årlig service) och jag köpte bilen med servicepaket (årlig service).

De har alltså inte alls utfört service år 3 enligt förevarande ägares servicepaket och de släppte bilen till mig med orden ”då är allt checkat och i sin ordning - t.o.m. kontrollbesiktning utförd EFTER serviceintervallet) och släppte bilen till mig (med servicepaket) när de borde ha vetat att serviceintervallet redan hade förlöpt?)

Bilen har dessutom varit inne hos samma handlare 3x för andra problem (utan att det påtalats något om service) och att jag såldes på deras egen försäkring (genom IF) som nu visar sig vara ogiltig för att serviceintervallerna inte skötts...

Nu undrar jag vem som har det juridiska ansvaret i frågan, vem som har bevisbördan (de sade inför försäljning att detta skulle fixas, samt sålde på mig ett eget servicepaket utan att serva den enligt densamma).
Varför lös inte servicelampan när du hämtade den? Om servicen hade gått över tiden skulle den ju gjort det.
Har du kollat med handlaren eller annan märkesverkstad vad det står i den elektroniska serviceloggen om bilen, servicen är kanske utförd men att de missat stämpla boken.
Att inte göra service om det inte står i avtalet är ju inte bedrägeri, det är ditt ansvar att ta reda på och hålla koll på service av bilen.
Men har de släckt lampan utan att göra service så har de ju lurats och då har du större chans att bli kompenserad.

Kontrollbesiktning och service har btw inget med varandra att göra alls.
Citera
2021-07-17, 08:30
Medlem
Citat:

De öppnar 11.00 idag men tyvärr så är det ju bara säljavdelningen som har öppet..

Jag brukar börja med att framföra mina klagomål till jobbarna i disken och får jag inte gehör där går jag in till försäljningschefen och framför mina klagomål i upprörd ton men utan att skälla. Säljchefen brukar då säga att jag har rätt och att om verkstadschefen inte går med på att åtgärda felet enligt garanti eller goodwill så tar han det på sin egen budget. Det är alltså inte kört för dig bara för att nån snorkig subba i servicedisken säger nej, för det gör dom ju alltid.
Citera
2021-07-17, 08:30
Medlem
Verkar som ts ej gjort sitt ansvar och undersökt bilen innan köp.

Som en sova boy han är så lipar han som ett barn att de som säljer bilen ska ta ansvar för att ts ej gjort sitt jobb
.

Hur tror du det är att köpa ett hus?

Är de du eller säljaren som har ansvar att undersöka huset?
Citera
2021-07-17, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Verkar som ts ej gjort sitt ansvar och undersökt bilen innan köp.

Som en sova boy han är så lipar han som ett barn att de som säljer bilen ska ta ansvar för att ts ej gjort sitt jobb
.

Hur tror du det är att köpa ett hus?

Är de du eller säljaren som har ansvar att undersöka huset?

Hej, jag är husägare gånger flera (om även om det inte hör till ämnet). Om du hade läst mer noga så hade du observat ATT jag påtalat detta innan köp och blivit uppmanad att köpa att serviceavtal för att de fortsatt ska sköta servicen.

De har dock EFTER köp (av både bil och avtal) lämnat ifrån sig bilen (som då hade serviceavtal) oservad med släckt servicelampa.

Och relaterat min hänvisning till kontrollbesiktning (som någon påpekat) så
var det inte för att relatera dessa till service. Jag menade bara att de iom detta (och att den varit inne för fel två gånger) borde ha uppmärksammat att de hade missat utföra den service de sagt att de skulle göra (och som jag betalat för).
Citera
2021-07-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Varför lös inte servicelampan när du hämtade den? Om servicen hade gått över tiden skulle den ju gjort det.
Har du kollat med handlaren eller annan märkesverkstad vad det står i den elektroniska serviceloggen om bilen, servicen är kanske utförd men att de missat stämpla boken.
Att inte göra service om det inte står i avtalet är ju inte bedrägeri, det är ditt ansvar att ta reda på och hålla koll på service av bilen.
Men har de släckt lampan utan att göra service så har de ju lurats och då har du större chans att bli kompenserad.

Kontrollbesiktning och service har btw inget med varandra att göra alls.

Hej!

Det verkar som om, när jag kollar i instruktionerna, som om servicelampan endast triggas kilometerbaserat. Däremot så gäller ett år OM inte 1500km uppnås först. Ser ut som om man får hålla koll på dagarna ”manuellt”.

Detta datum skedde mellan det att den förra ägaren lämnade in bilen till försäljning (han hade egentligen också serviceavtal för det året, men de ville väl att jag skulle betala) och dess att jag köpte bil OCH serviceavtal för att få det åtgärdat innan jag hämtade ut bilen.

Det jag har att gå på är ju att de muntligt lovat mig att serva bilen innan utlämning, samt såklart kvitto på det serviceavtal som skulle få detta att ske.

I detta fall har de sålt avtalet för service 1ggr/år (eller 1500mil om först uppnått) men ”skitit” i att serva den enligt det indikerade intervall som hade förlöpt redan innan uthämtning. De KAN ju hävda att jag INTE sagt något och att jag blivit ombedd att boka in något, men det är rätt ologiskt att någon då skulle skaffa serviceavtal för en bil som redan hade uppnått serviceavtalet?

De skulle isf luna ävda att jag valde att köpa ett avtal för en bil som DIREKT behövde servas (intervallet var ju redan uppnått) men hellre körde runt 8mån för att testa vad en oservad bil håller för än att utföra den service som de rekommenderade mig att betala för. Sedan valde jag istället att åka tre gånger till service för att åtgärda andra fel, MEN var supernoga med att de fasen inte skulle serva bilen då heller (ironi).

Ps. Jag vet att kontrollbesiktning och service inte har något med varandra att göra. Jag menade bara att de har fått fler indikationer än min på att serviceintervallet förlöpt iom att de servicepersonalen haft bilen sådär 5-6 gånger inom given tid.
Citera
2021-07-17, 09:19
Moderator
Citat:
Hej!

Det verkar som om, när jag kollar i instruktionerna, som om servicelampan endast triggas kilometerbaserat. Däremot så gäller ett år OM inte 1500km uppnås först. Ser ut som om man får hålla koll på dagarna ”manuellt”.

Detta datum skedde mellan det att den förra ägaren lämnade in bilen till försäljning (han hade egentligen också serviceavtal för det året, men de ville väl att jag skulle betala) och dess att jag köpte bil OCH serviceavtal för att få det åtgärdat innan jag hämtade ut bilen.

Det jag har att gå på är ju att de muntligt lovat mig att serva bilen innan utlämning, samt såklart kvitto på det serviceavtal som skulle få detta att ske.

I detta fall har de sålt avtalet för service 1ggr/år (eller 1500mil om först uppnått) men ”skitit” i att serva den enligt det indikerade intervall som hade förlöpt redan innan uthämtning. De KAN ju hävda att jag INTE sagt något och att jag blivit ombedd att boka in något, men det är rätt ologiskt att någon då skulle skaffa serviceavtal för en bil som redan hade uppnått serviceavtalet?

De skulle isf luna ävda att jag valde att köpa ett avtal för en bil som DIREKT behövde servas (intervallet var ju redan uppnått) men hellre körde runt 8mån för att testa vad en oservad bil håller för än att utföra den service som de rekommenderade mig att betala för. Sedan valde jag istället att åka tre gånger till service för att åtgärda andra fel, MEN var supernoga med att de fasen inte skulle serva bilen då heller (ironi).

Ps. Jag vet att kontrollbesiktning och service inte har något med varandra att göra. Jag menade bara att de har fått fler indikationer än min på att serviceintervallet förlöpt iom att de servicepersonalen haft bilen sådär 5-6 gånger inom given tid.

När du bokar en tid på verkstaden för din bil så bokar du in vad som ska göras. Det går inte automatiskt.
Bokar du in en reparation av nånting så utför de reparationen av det nånting. De gör inte en service på bilen samtidigt oavsett hur långt över intervall bilen gått. Om lampan lyser kommer de kanske påpeka det för dig och säga att det vore bra att boka en service men det är ditt ansvar att boka in det.

Känns som att du blandar ihop saker, men om det är så att du har ett serviceavtal så bokar du in en service nu och pratar med dem om det när du bokar.
Har de lovat att bilen skulle vara nyservad när du köpte den men inte servad den har de gjort fel, men om din bil har så enkel serviceindikator att den endast går på mil så har det ju inte funnits nån lampa att släcka heller, de kanske har gjort en service.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in