2021-07-16, 23:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skrämmande att det fortfarande är så låga siffror i tätbefolkade delar av Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/pa-plats-i-rosengard-for-att-informera-om-coronavaccinet

Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Även skrämmande att så många väljer att ta det.
Oavsett vad man tycker är vaccinationsviljan stor bland utrikes födda.
Acceptans för covid-19-vaccination

Invånare i Sverige födda utanför EU/EES och Storbritannien

PUBLICERAD:*24 JUNI 2021ARTIKELNUMMER:*21138*FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN

Sammanfattning

I den här rapporten presenterar vi resultat från en undersökning om acceptans för vaccination mot covid-19 bland invånare i Sverige födda utanför Europeiska unionen (EU) och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och Storbritannien.

De flesta vill vaccinera sig

Resultaten visar att majoriteten (75 procent) av de 1*382 personer som svarat på frågan om vaccinationsvilja är positiva och antingen planerar att vaccinera sig mot covid-19 (67 procent) eller redan har vaccinerat sig (8 procent).

Vissa skillnader sågs utifrån utbildningsnivå, ålder och tid i Sverige. Andelen som var positivt inställda till vaccination var högre bland deltagare med gymnasial och eftergymnasial utbildning jämfört med förgymnasial utbildning. Andelen positiva var också högre bland de äldre deltagarna jämfört med de yngre. Deltagare som varit längre tid i Sverige var också mer positiva än de som varit i landet kortare tid.

Av deltagarna svarade 8 procent att de troligen inte kommer att vaccinera sig mot covid-19, och 5 procent att de absolut inte kommer att vaccinera sig.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/a/acceptans-for-covid-19-vaccination/?pub=95540

Även ungdommar är positiva.
Vaccinationsviljan bland unga 16-19 år är hög. Bland 88 deltagarna uppger 87 procent (vaccinerade exkluderade) att de kommer att vaccinera sig. Av dessa vill 58 procent helt säkert vaccinera sig och 29 procent kommer troligen att vaccinera sig. Resultatet överensstämmer med den höga vaccinationsvilja som ses i samtliga åldersgrupper.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/acceptans-for-vaccination-mot-covid-19/resultat-juni-2021/
Citera
2021-07-16, 23:03
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skrämmande att det fortfarande är så låga siffror i tätbefolkade delar av Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/pa-plats-i-rosengard-for-att-informera-om-coronavaccinet
85% är väldigt bra!

Jag tror att vi kommer ur skiten snart!

Det kommer att spridas bland analfabeter och foliehattar, men de är så få att de inte kan påverka.
Citera
2021-07-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
85% är väldigt bra!

Jag tror att vi kommer ur skiten snart!

Det kommer att spridas bland analfabeter och foliehattar, men de är så få att de inte kan påverka.

Darwin myser just nu
Citera
2021-07-16, 23:17
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Darwin myser just nu

ja det gör han.. men inte av den anledningen du tror
Citera
2021-07-16, 23:20
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Darwin myser just nu

Ok men varför kan ni upplysta berätta för oss får, vad som kommer att hända och när?

Varför ska illuminati ta livet av de som idag är de som genererar pengar till Judarna?

Jobbigt? Men det kan bli svårare!

Och varför ta livet av oss som genererar pengar?

Varför ska du som värdelös bidragstagare få leva?

Fundera lite och kom igen!
Citera
2021-07-16, 23:23
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Darwin myser just nu
Ja!
Snart är det bara ovaxxade som dör..

Senaste rapporten från USA har det på topdesken
Citera
2021-07-16, 23:24
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
ja det gör han.. men inte av den anledningen du tror
Vad tror du då?
Att likhögarna finns därute nånstans?

Eller att viruset inte finns?
Citera
2021-07-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tegnell är ju "poster boy" för strategin som britterna nu väljer. Så mer inspiration än ansvar
Tyvärr lyssnade inte britterna tillräckligt noga på vår hjälte, Tegneles råd; Ex map öppna långsam / successivt eller att hålla skola samt förskola öppen under hela pandemin (Eftersom det är fullständigt hjärndött och suboptimalt att stänga grundskola/förskola för att ev stoppa någon enstaka smittkedja och rädda tant Agda på hemmet från att öppna pärleporten med covid i kroppen.)
Citera
2021-07-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ok men varför kan ni upplysta berätta för oss får, vad som kommer att hända och när?

Varför ska illuminati ta livet av de som idag är de som genererar pengar till Judarna?

Jobbigt? Men det kan bli svårare!

Och varför ta livet av oss som genererar pengar?

Varför ska du som värdelös bidragstagare få leva?

Fundera lite och kom igen!

Vad snackar du om?

Jag talade om att Darwin myser över att foliehattar och antiwaxxers kommer stryka med..
Jag tillhör ingen av dessa grupper, och har inte fått ett bidrag i någon form sedan studiebidragets tid.
Citera
2021-07-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, men då så. Då är vi ju överens. mRNA vaccinen utvecklades med wuhanvariantens spikprotein. Och Wuhanvarianten är inte längre dominant. Andra varianter är dominanta idag, som du här skriver att vaccinet skyddar bättre mot. Sannolikt är de som infekteras idag och av tidigare varianter sämre skyddade än de som idag vaccineras även mot framtida VOCs.

Sedan har jag väl aldrig skrivit att alla nuvarande VOCs utvecklats av framtida vaccinresistans? Det låter som ett oerhört korkat påstående, om jag nu skulle ha skrivit det, tar jag å det starkaste vägnar tillbaka ett sådant eventuellt påstående. Immunitet är ett filter och mottagliga populationer för viruset (som ovaccinerade i högre grad är) är motorn för evolutionen.

Det verkar bredare än en naturlig immunitet, efter en sammanvägning av samtliga referenser som presenteras hittills i tråden. Länken nedan gör varken ett bidrag till eller mot den preliminära slutsatsen.

Den artikeln jämför dock inte immunresponsen från naturlig infektion och vaccination utan skriver att samma gäller för naturlig infektion. Den skriver explicit om spikeproteinets immunodominans även efter naturlig infektion.

Så, det belägger inte ditt påstående. Som du här själv argumenterar mot i första stycket här ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det där är en ganska gammal preprint som nu blivit publicerad.
https://www.mdpi.com/2079-7737/10/2/91

Den adresserar ju inte ditt påstående att en naturlig immunitet skulle vara att föredra, eller hur du nu exakt formulerade dig. Men värt att påpeka i sammanhanget är trots allt detta, från den publicerade studien som pre printen du här länkar till:

"Together, these data demonstrate that the SARS-CoV-2 proteome is slowly accumulating mutations. These finding suggest that extant vaccines and therapies will likely remain effective for the foreseeable future, but the continued surveillance for mutations in primary viral targets is warranted."

Du plockar information utanför sitt sammanhang för att sätta in i ditt.
Vi pratar bara förbi varandra. Jag syftar inte till vaccinets skyddseffekt idag.

Jag pratar enbart om att 1) massvaccinering leder till ett högre selektivt tryck för vaccinresistens, 2) samhället blir mer sårbart för vaccinresistens om fler fått sin immunitet från vaccinering, och 3) en person som har utsatts för naturlig infektion har ett annorlunda format immunförsvar än den som är vaccinerad.

Det här känns som självklarheter, som jag inte förstår hur det kan bli en sån långtgående diskussion kring.
Citera
2021-07-17, 00:00
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Vad tror du då?
Att likhögarna finns därute nånstans?

Eller att viruset inte finns?

Tror du på att det härjar en pandemi.. är det du vill inbilla folk som kan tyda data?
Citera
2021-07-17, 00:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi pratar bara förbi varandra. Jag syftar inte till vaccinets skyddseffekt idag.

Jag pratar enbart om att 1) massvaccinering leder till ett högre selektivt tryck för vaccinresistens, 2) samhället blir mer sårbart för vaccinresistens om fler fått sin immunitet från vaccinering, och 3) en person som har utsatts för naturlig infektion har ett annorlunda format immunförsvar än den som är vaccinerad.

Det här känns som självklarheter, som jag inte förstår hur det kan bli en sån långtgående diskussion kring.
Fast då får du lämna referenser för detta också. Och detta är ett annat påstående än
Citat:
Naturlig infektion leder till en bredare immunitet som inte är lika känslig för varianter, och är därför bättre både för flocken och för individen, om man kan välja.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det var inlägget som föranledde vår diskussion, som du nu säger att den inte handlade om. Ett lamt försök att ta sin Mats ur skolan.

Det som ger bäst och bredast skydd kommer att utgöra det största selektionstrycket som också kommer att vara poriortionellt mot utbredningen av ett sådant skydd. Det är ena sidan.

Den andra sidan är att det skydd som utgör det största selektionstrycket i avseende på bredden också kommer att vara det mest osannolika för viruset att ta sig förbi.

Det kan naturligtvis hända. Det är i det närmaste sannolikt i mina ögon. Det kommer troligtvis att ha en successiv karaktär där vi ser varianter som uppstår efter varandra där den vaccininducerade immuniteten successivt blir ineffektivare variant efter variant.
Och detta gäller precis samma för en naturlig immunitet, det går bara långsammare för skyddet att breda ut sig i populationen och skyddet är troligtvis smalare och därmed även lättare för viruset att mutera sig förbi. Och vaccinen reducerar också "effekten" betydligt, för den motor jag talade om tidigare, den absoluta mutationsfrekvensen. Vaccinet är således det bästa vi har för att bli av med pandemin. Men folk måste vaccinera sig också för att det ska fungera, såklart. Och om folk inte vaccinerar sig, kommer inte heller samma selektionstryck att uppstå.

Om en tillräckligt duktig variant kommer till, som vaccinet blir ineffektivare mot, kommer den också att endast behöva konkurrera med ett R0 i en vaccinerad befolkning. Vilket leder till att det enda som krävs, rent principiellt är ett R0 över 1 i en vaccinerad population, där alla andra varianter dör ut med ett vaccininducerat R0<1. Därmed behöver den inte vara lika smittsam som nuvarande deltavarianten är, i till stor del ovaccinerade populationer. Även om den möjligen kan komma att fortsätta att evolvera.

Detta virus har dock sannolikt inte någon vidare hög mutationsfrekvens. Anledningen att det ploppar upp nya varianter nu och då beror till störst del på att viruset har global spridning med väldigt många "individer" som kan mutera. Detta kommer också vaccinen att reducera betydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in