2021-07-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Intellektuell oärlighet my ass. Du tänker ju inte ett skvatt själv.

De stiger ej. Men eftersom alla avstånd krymper mha perspektiv kryper även stolparnas höjd. Och eftersom du valt en bild där betraktaren befinner sig ovanför stolparna krymper avståndet mellan siktlinje och allt nedanför.

Hade du valt en punkt under stolparnas topp som siktlinje hade topparna sjunkit ju längre in i bilddjupet du ’kommer’.

Dessutom lyfts inget över horisontlinjen, och det var väl det du försökte bevisa.

Jag försökte visa dig hur perspektiv får något att tyckas stiga i ditt synfält. Du sa att det inte var en egenskap som perspektiv hade. That's it.
Citera
2021-07-16, 15:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag försökte visa dig hur perspektiv får något att tyckas stiga i ditt synfält. Du sa att det inte var en egenskap som perspektiv hade. That's it.

Nix. Det handlade om att perspektiv skulle göra att månen skulle skymmas av en höjd någonting.

Eftersom alla i djupet parallella linjer sammanfaller i en punkt i fjärran går vissa linjer skenbart uppåt, medan andra går likaledes nedåt. Alltså kan man inte säga att perspektiv lyfter något. Det är helt enkelt en påhittad egenskap.

Du har helt enkelt fel.
Citera
2021-07-16, 15:07
Medlem
Citat:
Nix. Det handlade om att perspektiv skulle göra att månen skulle skymmas av en höjd någonting.

Eftersom alla i djupet parallella linjer sammanfaller i en punkt i fjärran går vissa linjer skenbart uppåt, medan andra går likaledes nedåt. Alltså kan man inte säga att perspektiv lyfter något. Det är helt enkelt en påhittad egenskap.

Du har helt enkelt fel.

Jag har aldrig sagt att det rent fysiskt lyfter något. Du har nog läst fel någonstans.

Jag har sagt att perspektiv kan orsaka objekt att till synes lyftas i ditt synfält. Det är inte ett särskilt kontroversiellt uttalande.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-07-16 kl. 15:19.
Citera
2021-07-16, 15:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att det rent fysiskt lyfter något. Du har nog läst fel någonstans.

Jag har sagt att perspektiv kan orsaka objekt att till synes lyftas i ditt synfält. Det är inte ett särskilt kontroversiellt uttalande.

App app app det vet jag du inte menade, och det har jag inte heller skrivit.

Perspektiv lyfter aldrig något (optiskt) så det skymmer exv horisonten.
Citera
2021-07-16, 15:24
Medlem
Citat:
App app app det vet jag du inte menade, och det har jag inte heller skrivit.

Perspektiv lyfter aldrig något (optiskt) så det skymmer exv horisonten.

Nej, det har jag nog heller aldrig påstått.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-07-16 kl. 15:32.
Citera
2021-07-16, 15:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om alla i rummet såg tallriken samtidigt, absolut!

Lägg sedan på en rotation, och att tallriken ej går att se för alla som tittar uppåt från golvet, så är det väl inte orimligt att när tallriken blir synlig för var och en nere på golvet i sin bana över dem, har ändrat sin rotation?

Är det något jag missar?
Ja, det är alltid några som kan se tallriken samtidigt, när den för vissa är uppochner samtidigt som den inte är uppochned för andra.
Det som alltid avgör, är om betraktaren är norr eller söder om ekvatorn.
Citera
2021-07-16, 15:49
Medlem
constants avatar
Citat:

Hur förklara du att stjärnorna förflyttar sig om jorden är platt?
Citera
2021-07-16, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur förklara du att stjärnorna förflyttar sig om jorden är platt?

Att de rör på sig över mig?
Citera
2021-07-16, 15:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Att de rör på sig över mig?
Mm, vet du inte att det är så?
Citera
2021-07-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mm, vet du inte att det är så?

Så skulle vara fallet om jorden är platt, ja.
Citera
2021-07-16, 16:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Perspektiv gör också att någonting längst med en platt yta tycks stiga i ditt synfält. Känns det bättre om vi låtsas som att det inte är så?
Perspektivet kan inte gör så att nedre delen av objekt skyms av en platt yta. Solen är till exempel alltid ovanför ytan, ändå kan vi de att den med oförändrad storlek sjunker ned under ytan. Om solen bara avlägsnar sig över en platt yta skulle den se mindre och mindre ut, men aldrig skymmas av den platta ytan.
Alltså är inte jorden en platt yta.
Citera
2021-07-16, 16:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Så skulle vara fallet om jorden är platt, ja.
Och inte jorden är en sfär?

Skulle stjärnhimmeln på din platta jord förändra sig beroende på var man är på jorden?

Du har väl förstått att vi har norra och södra stjärnhimlen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in