2021-07-15, 23:08
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Utan att lägga någon värdering i vem och vad som anses svensk så är det ändå en intressant diskussion.

Vem är etniskt svenskt enligt Dig?
Bakgrund/Historia/Språkkunskaper/Personlighet.

Min definition apropå bakgrund är nog att om du och dina båda föräldrar är födda i Sverige, då är du svensk.
Finns nog andra som anser att även mor/farföräldrar ska vara födda i Sverige också, medan vissa anser att ett svenskt medborgarskap räcker.

Vad tycker ni?

För att anses som svensk i ett vidare begrepp (ungefär som man säger "amerikan") så har jag kommit fram till:
Född i Sverige och boendes i Sverige ELLER innehar svenskt medborgarskap.

Sen har vi även i tråden diskuterat begreppet etnisk svensk, vilket givetvis finns och är en folkgrupp. Dock är det omöjligt att säga exakt vilka som ingår eftersom det finns en gråzon som är omöjlig att definiera på ett säkert sätt. Det går att säga vem som med säkerhet är etnisk svensk och vem som med säkerhet inte är det. Däremot finns det en hel massa däremellan där gränsdragningen blir omöjlig.
Citera
2021-07-15, 23:11
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
För att anses som svensk i ett vidare begrepp (ungefär som man säger "amerikan") så har jag kommit fram till:

Sen har vi även i tråden diskuterat begreppet etnisk svensk, vilket givetvis finns och är en folkgrupp. Dock är det omöjligt att säga exakt vilka som ingår eftersom det finns en gråzon som är omöjlig att definiera på ett säkert sätt. Det går att säga vem som med säkerhet är etnisk svensk och vem som med säkerhet inte är det. Däremot finns det en hel massa däremellan där gränsdragningen blir omöjlig.
Om man är född i svenskt luftrum ombord på ett flygplan då? Kanske mellan London och Shanghai eller något.

Vet du vad, Dannbaggen, det spelar ingen roll hur mycket du pladdrar på om gråzoner hit och dit. Svenskar är en etnisk grupp och jag är stolt svensk. Detta land tillhör det folk jag är del av och jag skäms inte ett jävla dugg för att säga det.
Citera
2021-07-15, 23:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Utan att lägga någon värdering i vem och vad som anses svensk så är det ändå en intressant diskussion.

Vem är etniskt svenskt enligt Dig?
Bakgrund/Historia/Språkkunskaper/Personlighet.

Min definition apropå bakgrund är nog att om du och dina båda föräldrar är födda i Sverige, då är du svensk.
Finns nog andra som anser att även mor/farföräldrar ska vara födda i Sverige också, medan vissa anser att ett svenskt medborgarskap räcker.

Vad tycker ni?

Det här är en bild (1948) på en skolklass med svenskar:

http://www.finnaker.com/bilder/gamlame/Klass%206-7%20i%20Finnakers%20skola%201948.jpg

Det här är en skolklass (2012), där de flesta barnen inte är svenskar:

https://varjager.files.wordpress.com/2012/11/nysvensk-skolklass.jpg
Citera
2021-07-15, 23:15
Medlem
Citat:

Missat diskussionen, men håller med dig, det är ett brett begrepp.
Apropå inneha ett svensk medborgarskap, visst i en juridiskt bemärkning är hon/han svensk, men anser han/hon att denne är svensk? Möjligen svensk medborgare men inte svensk, eller? Visst finns det vissa som anser det och andra som motsätter.
Du sa amerikan, USA har en helt annan historia, där är gråzonen monumental, svårt att se att du kan applicera den på Sverige.
Citera
2021-07-15, 23:18
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Om man är född i svenskt luftrum ombord på ett flygplan då? Kanske mellan London och Shanghai eller något.

Vet du vad, Dannbaggen, det spelar ingen roll hur mycket du pladdrar på om gråzoner hit och dit. Svenskar är en etnisk grupp och jag är stolt svensk. Detta land tillhör det folk jag är del av och jag skäms inte ett jävla dugg för att säga det.

Jag är också stolt över mitt land, och jag är nog ungefär så etnisk svensk som det överhuvudtaget går att bli. Vit medelålders man, med all känd släkt innanför landets gränser.

Just denna säkerhet i vem jag är och självkänslan, gör att jag gladeligen välkomnar nya personer till vårt land oavsett etnicitet eller bakgrund, i den takt som vårt land klarar av att integrera.
Citera
2021-07-15, 23:21
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Jag är också stolt över mitt land, och jag är nog ungefär så etnisk svensk som det överhuvudtaget går att bli. Vit medelålders man, med all känd släkt innanför landets gränser.

Just denna säkerhet i vem jag är och självkänslan, gör att jag gladeligen välkomnar nya personer till vårt land oavsett etnicitet eller bakgrund, i den takt som vårt land klarar av att integrera.
Och det du förespråkar har redan raserat det här landet. Ett bevis på det är bl.a. hur polisen förlorat kontrollen över två av de största städerna i landet och en av dem nu är en ekonomisk nettoförlust för nationen. Vi har näst intill dagliga bombningar - helt ohört av i civiliserade västerland om sådana företeelser. Allt färre köper att multikulturalismen fungerar, så dina krystade försök är lönlösa.
Citera
2021-07-15, 23:21
Medlem
Som Cicero i ett av världshistoriens berömda tal:
Hur länge ännu, Catilina, skall du missbruka vårt tålamod? Hur länge skall detta ditt vanvett ännu få driva sitt spel med oss? Hur långt ämnar du gå i din tygellösa fräckhet? Gör det nattliga vakthållandet i Palatinen alldeles inget intryck på dig, inte vakterna i staden, inte folkens fruktan, inte uppslutningen mot dig av alla sanna patrioter, inte denna väl beskyddade mötesplats för senaten, inte alla dessa blickar och miner? Förstår du inte att dina brottsliga planer är uppenbara? Ser du inte att sammansvärjningen är lamslagen av att alla dessa känner till den? Tror du att en enda av oss är ovetande om vad du företog dig i natt och i går natt, var du var, vem du hade med dig, och vilka beslut du fattade? Vilka tider! Vilka seder!
Citera
2021-07-15, 23:24
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Var du född och med på den tiden Sverige hade en fungerande integration och det var RIKTIGA flyktingar som kom hit? Så du vet vad du pratar om med riktig integration. Det var för övrigt assimilering den tiden, och då funkade det.
Citera
2021-07-15, 23:25
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Och det du förespråkar har redan raserat det här landet. Ett bevis på det är bl.a. hur polisen förlorat kontrollen över två av de största städerna i landet och en av dem nu är en ekonomisk nettoförlust för nationen. Vi har näst intill dagliga bombningar - helt ohört av i civiliserade västerland om sådana företeelser. Allt färre köper att multikulturalismen fungerar, så dina krystade försök är lönlösa.

Haha, när blev Göteborg en ekonomisk nettoförlust för landet

Och jag förespråkade just invandring i den takt vårt land klarar av att integrera (givetvis oavsett etnicitet). Du kan få natten på dig att grubbla på vad jag menar med det, i förhållande till dagens situation...
Citera
2021-07-15, 23:28
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Haha, när blev Göteborg en ekonomisk nettoförlust för landet

Och jag förespråkade just invandring i den takt vårt land klarar av att integrera (givetvis oavsett etnicitet). Du kan få natten på dig att grubbla på vad jag menar med det, i förhållande till dagens situation...
En av dem skrev jag, snyggt försök. Det är givetvis Malmö jag menar när jag skriver en av dem. Vilket du förstår själv.
Vi behöver återvandring i hundratusental för att kunna integrera, och de kan en blind person se.
Citera
2021-07-15, 23:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Det gäller snudd på alla begrepp, att "det finns en gråzon som är omöjlig att definiera på ett säkert sätt". Det går t.ex. inte att "på ett säkert sätt" dra en precis skiljelinje mellan regn och hällregn.
Citera
2021-07-15, 23:31
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
En av dem skrev jag, snyggt försök. Det är givetvis Malmö jag menar när jag skriver en av dem. Vilket du förstår själv.
Vi behöver återvandring i hundratusental för att kunna integrera, och de kan en blind person se.

Malmö får kommunibidrag ja, vi har ett utjämningssystem där de på övre halvan (relativt sett) ger till de på undre halvan.

Observera relativt sätt, det är nog väl magstarkt att påstå att Malmö är en "nettoförlust" för vår ekonomi i stort. Du får läsa på lite.

Tips:
- Kalle är jätterik
- Petter är ganska rik
- Johan är förhållandevis rik

Ett utjämningsssystem gör att Kalle ger till Johan. Det betyder inte att Johan behöver ligga på minus och är en "nettoförlust". Du briljerar inte i ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in