2021-07-15, 19:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är inte 2 miljoner barn som är borta från skolan på loven. De som är det är det för att föräldrarna är lediga. Det är föräldrarna som driver smittan, genom arbete. Du vet arbete, den största sociala arena vi har. Eftersom du nu klumpar ihop alla skolor och förskolor till en arena. Varsågod att motbevisa mig.

Du borde slänga skivan, det är jävligt mycket hack i den

Väldigt få sitter 30 pers i ett och samma rum på sina arbeten, eller delar personalmatsal med hundratals andra. Väldigt många med kontorsjobb har dessutom jobbat hemma. De som arbetar mer praktiskt har dessutom genom sitt arbete större möjligheter till social distansering. Hantverkare, bilmekaniker, tekniker etc etc.
Citera
2021-07-15, 19:02
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Han fattar ju detta. Det har påtalats flertalet gånger innan - man kan inte vara så trög.

Han är fullt medveten om hur det ligger till men antivaxxare som han är så försöker han vilseleda med siffrorna och spela dum "Om 57.4% av befolkningen är vaccinerad. Men 61.1% av de nu svårt sjuka är vaccinerade."

Är inte emot vaccin.

Man kanske skall börja med att notera att med god vård så dör endast ca 2% av befolkningsgenomsnittet till att börja med.

Men när man hävdar effektivitet för vaccinet så går man på befolkningsgenomsnittet.
Att hävda 96% effektivitet mot svår sjukdom när endast 4% får ARDS utan vaccin....

Man testade ej vaccinet på bara multisjuka 70+ när man hävdade effektiviteten..........

Frågan är vad den verkliga effektiviteten ligger på.........
Citera
2021-07-15, 19:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Smittan fortsätter neråt. Den kommer vara i den närmaste borta när skolorna startar.

Inte omöjligt. Det såg likadant ut förra året helt utan vaccin. Vad tror du händer sen? Cirka 50% av Sveriges befolkning kommer inte vara vaccinerade med 2 sprutor när skolan öppnar om drygt en månad. Lägg på lite deltavirus ovanpå det.
Citera
2021-07-15, 19:04
Medlem
[quote=IMBILDEN|76580457]Deltaviruset kräver ofrånkomligen minst 2 sprutor för att ge något skydd värt namnet. 65% har inte fått det. Vaccinationsviljan tycks vara lägre i lägre åldrar, vilket innebär att yngre kommer fortsätta sprida viruset. Inte ens bland vuxna tycks mer än 75% vara villiga att vaccinera sig. Har vi då ett virus som är betydligt mer potent kan det gå illa.[/QUOTEhttps://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/whos-kriskommitt%C3%A9-nya-farligare-varianter-v%C3%A4ntar/ar-AAMca7l?ocid=mailsignout&li=BBqxCu3

Här i Sverige släpper vi på nästan alla restriktioner snart står Tegnell där och få "skämmas"

Det här är inte över!
Citera
2021-07-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Bland annat att vi bor i en storstad, om det nu finns sådana i Sverige, och har barn runt omkring oss. Alla ungdomar vi känner till har haft det, bekräftat, och även deras kompisar i gymnasiet har haft det, samt alla mina kollegors barn och deras kompisar har testat positivt för covid alternativt antikroppar. Det kan inte vara en slump. Även föräldrar jag känner i andra större städer berättar om samma sak.

Fast nu spekulerar du utan att ha faktiskt kunskap i frågan. Din bekantskapskrets behöver ju inte vara representativ för alla ungdomar i storstäderna. Jag känner exempelvis bara 3 tonåringar som haft det, övriga inte.
Citera
2021-07-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Deltaviruset kräver ofrånkomligen minst 2 sprutor för att ge något skydd värt namnet. 65% har inte fått det. Vaccinationsviljan tycks vara lägre i lägre åldrar, vilket innebär att yngre kommer fortsätta sprida viruset. Inte ens bland vuxna tycks mer än 75% vara villiga att vaccinera sig. Har vi då ett virus som är betydligt mer potent kan det gå illa.

Du har inte missat de nya forskningsrönen som visar att genomgången covid ger ett mycket gott skydd mot att återinsjukna, även i Deltavarianten?
Så alla som har haft covid har ett bra skydd, och det är MÅNGA som haft det nu.
Så alla de behöver inga två sprutor mot Delta.

https://www.nyteknik.se/innovation/aven-mild-covid-19-skyddar-mot-delta-7018119
Citera
2021-07-15, 19:16
Medlem
IMBILDENs avatar
[quote=x2016|76580514]
Citat:
Deltaviruset kräver ofrånkomligen minst 2 sprutor för att ge något skydd värt namnet. 65% har inte fått det. Vaccinationsviljan tycks vara lägre i lägre åldrar, vilket innebär att yngre kommer fortsätta sprida viruset. Inte ens bland vuxna tycks mer än 75% vara villiga att vaccinera sig. Har vi då ett virus som är betydligt mer potent kan det gå illa.[/QUOTEhttps://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/whos-kriskommitt%C3%A9-nya-farligare-varianter-v%C3%A4ntar/ar-AAMca7l?ocid=mailsignout&li=BBqxCu3

Här i Sverige släpper vi på nästan alla restriktioner snart står Tegnell där och få "skämmas"

Det här är inte över!

Tror inte heller att det är över. Man släpper för snabbt på restriktioner och motiverar det enbart genom låg smittspridning. Det är galet. Jag tror FHM kommer få äta upp det här.
Citera
2021-07-15, 19:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Du har inte missat de nya forskningsrönen som visar att genomgången covid ger ett mycket gott skydd mot att återinsjukna, även i Deltavarianten?
Så alla som har haft covid har ett bra skydd, och det är MÅNGA som haft det nu.
Så alla de behöver inga två sprutor mot Delta.

https://www.nyteknik.se/innovation/aven-mild-covid-19-skyddar-mot-delta-7018119

Vet inte vad det är för rön du pratar om. Vet flera som varit sjuka mer än en gång i Covid och muterat virus lär tidigare infektion inte direkt skydda bättre mot. Skeptiska till sådana slutsatser faktiskt.
Citera
2021-07-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt här, men du hänvisar iaf till referenser som du inte hänvisar till. Bläddra bak i konversationen som du citerar mig i så hittar du ett par. Och korrektamund0s pubmed-referns är nog också värd att ögna igenom.

Det finns flera, men den från Pasteurinstitutet nyligen som citerats bakåt i tråden är ett exempel

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-07-15, 19:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är ”godkända” vacciner enligt Fhm. Nödgodkända låter inte så förtroendeingivande.
Godkända i den mening att får användas. Men helt färdiga? Nope.
Citera
2021-07-15, 19:26
Medlem
Citat:
Vet inte vad det är för rön du pratar om. Vet flera som varit sjuka mer än en gång i Covid och muterat virus lär tidigare infektion inte direkt skydda bättre mot. Skeptiska till sådana slutsatser faktiskt.

Det är Danderydsstudien som fortsatt pågår, och visar bra antikroppsnivåer 1 år efter infektion. Du bör följa vetenskapen, inte några enstaka fall som du möjligen känner till.
Citera
2021-07-15, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Fast nu spekulerar du utan att ha faktiskt kunskap i frågan. Din bekantskapskrets behöver ju inte vara representativ för alla ungdomar i storstäderna. Jag känner exempelvis bara 3 tonåringar som haft det, övriga inte.
Nja, jag spekulerar nog inte mer än du. På gymnasierna i vår stad har smittan snurrat sedan i vintras, både lärare och elever har blivit smittade. Vi ska också komma ihåg att det inte är så länge sedan barn och ungdomar inte skulle testa sig, enligt rekommendationerna. Många ungdomar jag känner till har inte haft symptom men testat sig för att en förälder eller kompis fått covid och det har visat sig att de också har haft det utan att de har förstått det.

Jag vill inte vara sådan här, men när folkhälsomyndigheterna i Europas länder säger att vi måste vaccinera så många som möjligt för att vaccinen inte ska hinna bli dåliga, så handlar det ju om andra saker, ekonomi, förtroende, risken att bli av med jobbet för att man köpt in för många doser, lagt ner massor av pengar på vaccinerna. Jag tror att vaccinen behövs, men jag tror inte att vi ska experimentera med minderåriga så länge det inte visar sig att de blir väldigt sjuka och där är vi inte än. Vi ska inte vaccinera minderåriga med ett vaccin som är nödgodkänt när de får lindriga symptom, Tegnell sa det själv tidigare i somras, att de yngre troligen inte behöver vaccinet för sin egen del utan snarare för att skydda äldre personer. Är det okej för dig att experimentera med de som inte får bestämma över sig själva än, för att äldre personer med några månader eller år kvar att leva ska klara sig längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in