Citat:
Ursprungligen postat av
Leland1979
Fast nu spekulerar du utan att ha faktiskt kunskap i frågan. Din bekantskapskrets behöver ju inte vara representativ för alla ungdomar i storstäderna. Jag känner exempelvis bara 3 tonåringar som haft det, övriga inte.
Nja, jag spekulerar nog inte mer än du. På gymnasierna i vår stad har smittan snurrat sedan i vintras, både lärare och elever har blivit smittade. Vi ska också komma ihåg att det inte är så länge sedan barn och ungdomar inte skulle testa sig, enligt rekommendationerna. Många ungdomar jag känner till har inte haft symptom men testat sig för att en förälder eller kompis fått covid och det har visat sig att de också har haft det utan att de har förstått det.
Jag vill inte vara sådan här, men när folkhälsomyndigheterna i Europas länder säger att vi måste vaccinera så många som möjligt för att vaccinen inte ska hinna bli dåliga, så handlar det ju om andra saker, ekonomi, förtroende, risken att bli av med jobbet för att man köpt in för många doser, lagt ner massor av pengar på vaccinerna. Jag tror att vaccinen behövs, men jag tror inte att vi ska experimentera med minderåriga så länge det inte visar sig att de blir väldigt sjuka och där är vi inte än. Vi ska inte vaccinera minderåriga med ett vaccin som är nödgodkänt när de får lindriga symptom, Tegnell sa det själv tidigare i somras, att de yngre troligen inte behöver vaccinet för sin egen del utan snarare för att skydda äldre personer. Är det okej för dig att experimentera med de som inte får bestämma över sig själva än, för att äldre personer med några månader eller år kvar att leva ska klara sig längre?