2021-07-15, 16:51
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Förundersökning inledd i Karlstad om brott mot strålskyddslagen):
Citat:
Strålsäkerhetsmyndigheten har gett in en åtalsanmälan till Åklagarmyndigheten om brott mot strålskyddslagen. En förundersökning om brott mot 3 kap 1 och 2 §§ strålskyddslagen samt framkallande av fara för annan har inletts. Straffskalan för brott mot dessa förbud är böter eller fängelse upp till två år.

Efter spaningsarbete har åklagaren bedömt att en person är på sannolika skäl misstänkt för att ha innehaft radioaktiva ämnen och använt röntgenutrustning.

– Inom ramen för den pågående utredningen har polisen under torsdagen genomfört husrannsakan på flera platser i Karlstad. Syftet har varit att gripa den misstänkta gärningsmannen, ta de radioaktiva ämnena och röntgenutrustningen i beslag samt att säkra bevisning avseende brottsmisstankarna, säger kammaråklagare Lukas Tigerstrand vid Åklagarkammaren i Nyköping.

Strålsäkerhetsmyndigheten har bistått vid planering och genomförande av insatsen bl.a. när det gäller säkerhetsfrågor och hanteringen av eventuella beslag.

– Vi ska nu förhöra den misstänkta personen och vittnen samt undersöka eventuella beslag och de platser där vi misstänker att hantering av föremålen har skett. Även i detta arbete kommer Strålsäkerhetsmyndighetens medarbetare att bistå oss, säger Lukas Tigerstrand.

Hur pass farliga de radioaktiva ämnena och röntgenutrustningen är och om människor utsatts för strålning återstår att utreda. Strålsäkerhetsmyndigheten och polisen har kontaktat de som i första hand kan ha berörts. Det rör sig om boende i samma hus som förvaringen har skett. Allmänheten i stort behöver inte känna sig orolig, men med hänsyn till vad det rör sig om kommer saken noggrant att undersökas.
Någon som vet mer? Finns en tråd redan?
Citera
2021-07-15, 17:45
Medlem
DonLatinos avatar
Haha, kanske det är samma flashbacksnubbe som det var för 11 år sedan?

Användare Psychotic
Citera
2021-07-15, 18:06
Medlem
negrofobens avatar
Mulla Krekar?
Citera
2021-07-15, 19:21
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Mulla Krekar?

Det var den första jag tänkte på. Mulla har du flyttat?
#Mulla Krekar
Citera
2021-07-15, 19:24
Medlem
Enligt SVT är det en man i 20-årsåldern.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/man-i-20-ars-anhallen-misstankt-for-brott-mot-stralskyddslagen

Så knappast vår vän här som snarare är i 40-årsåldern.
Citera
2021-07-15, 22:51
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Enligt SVT är det en man i 20-årsåldern.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/man-i-20-ars-anhallen-misstankt-for-brott-mot-stralskyddslagen

Så knappast vår vän här som snarare är i 40-årsåldern.

Hans son?
Citera
2021-07-15, 22:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man undrar lite hur man använder röntgenutrustning i hemmet som amatör?
Citera
2021-07-16, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Han har uppenbarligen något specialintresse som knappast är medicinskt, kan han ha röntgat mineraler?
Citera
2021-07-16, 09:38
Medlem
Muppetys avatar
Nä, det är inte jag (Psychopatic, Mulla Krekar), men jag tycker naturligtvis att det är ett intressant fall o ska följa det. I artikeln på Sveriges Radio; https://sverigesradio.se/artikel/person-gripen-for-innehav-av-radioaktiva-amnen står...
Citat:
Radioaktiva nivåerna avgör om tillstånd krävs
o man kan lyssna på inslaget.

Vad denna "friklassningsnivå" ligger på tycker jag ska bli intressant att höra... Han som vittnade mot mig från SSM påstod att den låg på 100 kBq, men han verkade långt ifrån säker på frågan som min advokat ställde. 100 kBq är löjligt lite, en brandvarnare ligger på 37 kBq o en klockvisare på ca 20 kBq. Men totalt kan det finnas 100 kBq i en vanlig banan. Sen kanske de räknar i annan enhet som Rem eller Sievert, men Becquerel är enklast att räkna i.

Jag har i.a.f inte hittat någon siffra alls i de lagtexter jag läst igenom.
Citera
2021-07-16, 10:10
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Jag undrar mera var man får tag på röntgenutrustning? Får sådant verkligen säljas på öppna marknaden?
Citera
2021-07-16, 10:41
Bannlyst
Undersöka stålrör efter sprickor ja mest troligt vad annars.

Kan det vara waffenjanne tro?

Nej skämt åsido, mer troligt någon svensk egenförtagare inom laglig vapentillverkning som gått över gränsen.
Kan i och för sig vara en vanlig hobbyist utan företag.

Kan också vara en seriös vapentillverkare som gått från att sälja borrade pistoler till att skapa mer seriösa.

Lägst troligt: islamterrorist som bygger vapen för terrordåd.
Citera
2021-07-16, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Jag undrar mera var man får tag på röntgenutrustning? Får sådant verkligen säljas på öppna marknaden?
Sker hur mycket stölder och försäkringsbedrägerier som helst samt utförsäljning av statliga tillgångar till privata marknadsaktörer mycket billigt, du känner ju våra politiker. "Naiva" som "inte visste det riktiga värdet".

Kan det vara en nyrik fiffeliranier som bedrivt nån icke tillståndspliktig tandläkarfirma kanske? Eller veterinärrelaterat? Finns hundratals statliga vårdcentraler/verksamheter där röntgenutrustning finns men "glömts bort" ta in i redovisningen när det säljs. I övergivna orter i norrland finns äldre våldcentraler som har miljonutrustning men som inte används. En sossepolitiker med kontakter fixar det enkelt.

Kan hela sveriges läkar och tandläkarkår gemensam komma övrens att ålderbestämma hundratusentals vuxna 50 åriga skäggafghaner till små pojkar, tillsammans med politiker, media, polis osv, ja då är det inte speciellt svårt att hitta en enda läkare/tandläkare som kan lösa en röntgenutrustning..
Gick in på en vårdcentral för några år sedan och det var omöjligt att prata svenska. Går till en svensk privatläkare numr, där förstår man varandra. Invandrarläkare och invandrartandläkare har samarbeten med asylboenden, där de hjälps åt att fejkfakturera staten hur mycket som helst pga enorm kostlat "vårdbehov". Klart pappa driver flyktingförläggning och mamma en privat läkarfirma som har hundratals afghaner som går dit 5 ggr i veckan, staten betalar och invandrar blir rika. Att en stor del av pengarna går till urantillverkning i mena är ointressant därför att Steffe knäcker gängen snart.

Kan det vara nån korkad (smart och driftig) invandrarläkarfirma som köpt in det svart till fiffelverksamheten? Kan det vara nån som jobbar inom hamntull och testar röngten mot olika plåtmaterial för att utveckla smuggling? Nej skämt åsido snart vinner vi mot gängen nu måste hela samhället gå ihop. Som vanligt måste man gissa eftrsom polisen skyddar invandrarna, samtidigt är alla lagliga skattebetalare uthängda på ratsit. Home invsasions mot svennar ja tack.
Senast redigerad av butterflykniv 2021-07-16 kl. 11:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in