2021-07-15, 17:11
Medlem
UngCynikers avatar
Svenskar är ett etniskt folk med flera underkategorier (Götar, Svear, Skåningar etc etc.). Sverige tillhör detta folk. Vi har även samer i norr, som har en typ av självbestämmande men ingår ändå i nationen.
Man behöver inte skämmas för att påpeka att Sverige är svenskarnas land. Det är fullkomligt befängt att ha någon annan uppfattning.
Citera
2021-07-15, 17:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Har du källor på det? Det fanns inga negrer i Sverige 1960 talet knappt

De osmanska fordringsägarna hänvisades till framtida betalning i Sverige, dit också ombud för dem medföljde, men de fick vänta flera år innan detta skedde. Enligt den rådande kyrkolagen i Sverige denna tid skulle alla som bodde i landet, men inte var medlemmar i svenska statskyrkan, döpas. För att de judiska och muslimska kreditorerna skulle slippa detta skrev Karl XII ett fribrev så att de skulle kunna utöva sina religioner utan att bli straffade. Flera av fordringsägarna valde att stanna kvar i Sverige i stället för svåra resor hem. De fick namnet "Askersson" (ordet asker på turkiska betyder soldat).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII#Anm%C3%A4rkningar

Turkar är för övrigt inte svarta.
Citera
2021-07-15, 17:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Regulus argumenterade i en annan tråd för att en inflyttad afrikan kan bli etnisk kurd. Jag tror ni är på samma sida i debatten, fast med två diametralt olika upplägg. Båda vill ni att svensk nation/etnicitet ska vara något så mystiskt att det inte kan resultera i svensk identitetspolitik.

Vi talade om en nigerian som adopterats av kurder, och jag höll det scenariot för osannolikt men teoretiskt möjligt. Ett barn formas av den etniska miljö det växer upp i.

Vad gäller etnicitet och nation så är det ju ni etnonationalister som mystifierar begreppen genom att blanda ihop dem.
Citera
2021-07-15, 17:17
Bannlyst
Det är jävla skillnad på turkar som kom hit under Karl XII, och det jävla slöddret vi tar hit idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De osmanska fordringsägarna hänvisades till framtida betalning i Sverige, dit också ombud för dem medföljde, men de fick vänta flera år innan detta skedde. Enligt den rådande kyrkolagen i Sverige denna tid skulle alla som bodde i landet, men inte var medlemmar i svenska statskyrkan, döpas. För att de judiska och muslimska kreditorerna skulle slippa detta skrev Karl XII ett fribrev så att de skulle kunna utöva sina religioner utan att bli straffade. Flera av fordringsägarna valde att stanna kvar i Sverige i stället för svåra resor hem. De fick namnet "Askersson" (ordet asker på turkiska betyder soldat).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII#Anm%C3%A4rkningar

Turkar är för övrigt inte svarta.
Citera
2021-07-15, 17:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det är jävla skillnad på turkar som kom hit under Karl XII, och det jävla slöddret vi tar hit idag.

Korrekt att dessa turkar var affärsmän och inte flyktingar. Du hävdade dock att muslimer inte kunde bli svenskar, och det höll inte Karl XII med om.
Citera
2021-07-15, 17:30
Medlem
Citat:
Korrekt att dessa turkar var affärsmän och inte flyktingar. Du hävdade dock att muslimer inte kunde bli svenskar, och det höll inte Karl XII med om.

Var kan man läsa att han ansåg att dessa turkar var svenskar? Använder du Karl XII som en auktoritet för att bryta upp känslan av att vara svensk bland dagens svenskar, eller är du konsekvent med åsikten att man skall lyda blint sin monarks syn på vad svenskhet innebär?
Citera
2021-07-15, 17:31
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:

Jag måste få ge dig en stor eloge för hur du faktiskt sakligt bryter ner alla motargument. Mycket bra, och intressant historebeskrivning.
Citera
2021-07-15, 17:46
Medlem
Citat:
Vi talade om en nigerian som adopterats av kurder, och jag höll det scenariot för osannolikt men teoretiskt möjligt. Ett barn formas av den etniska miljö det växer upp i.

Vad gäller etnicitet och nation så är det ju ni etnonationalister som mystifierar begreppen genom att blanda ihop dem.

"Etnonationalist" är ett hittepåord och tautologi. Ett organiskt folk definierar sig självt och då ingår både kultur och härkomst.

Det blir ju ännu knasigare av att du själv använder ordet "etnicitet" som synonymt med kultur. Med din terminologi blir det obegripligt vad som händer när en svensk blir utsatt för etnisk hat, d v s att plågoandarna tycker att en person ser ut som en "svennejävel".
Citera
2021-07-15, 17:46
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Inte för att det står något i ditt föregående som stödjer påståendet att Karl XII ansåg muslimer "kunde bli svenskar". Dock står att de gavs fribrev som tillät dem att upprätthålla sig i landet utan att behöva konvertera. Men vem bryr sig, han kanske trodde sig kunna förvandla turkar till svenskar genom att egenmäktigt förkunna turken som svensk
Citera
2021-07-15, 17:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Inte för att det står något i ditt föregående som stödjer påståendet att Karl XII ansåg muslimer "kunde bli svenskar". Dock står att de gavs fribrev som tillät dem att upprätthålla sig i landet utan att behöva konvertera. Men vem bryr sig, han kanske trodde sig kunna förvandla turkar till svenskar genom att egenmäktigt förkunna turken som svensk

De facto blev de ju svenskar, med det svenskklingande (med alltså turkiska) namnet Askersson.
Citera
2021-07-15, 17:49
Medlem
Citat:
Det finns förvisso etniska svenskar. Jag är själv etnisk svensk. Min poäng var dock att du inte behöver vara etnisk svensk för vara svensk. Svenskar är alla som är en del av den svenska nationen vare sig de är infödda svenskar eller svenskar med utländskt ursprung.

Skilj alltså på svensk och etnisk svensk.

Jag förstod exakt vad du sade, däremot förstod du inte mig.
Förslagvis övar du på din läsförståelse.

Bara för att det står Svensk på ett papper så innebär det inte att du är Svensk.
Citera
2021-07-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Blanda inte bort korten bara för att du önskar vara svensk. Det är du inte. Du kommer aldrig att tillhöra Sverige! Du är utlänning liksom Rickard Lohikoski är.
Så du menar att min etniska historia som ättling till Engelsk krigsadel med Nordmandiska rötter från 1100-tals Vikingar som återvandrat till Sverige på 1500-talet gör mig till Ickesvensk " Göta-Petter " säger jag bara ditt gamla vänstertroll!
Senast redigerad av Tomatji 2021-07-15 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in