Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Du svarar ju tyvärr på allt annat än frågan. Det måste väl gå lika bra att räkna ut Relativ risk utifrån de siffrorna som presenterats? Vi vet ju totalt antal smittade i UK. Vi vet totalt antal återinfekterade. Vi vet befolkningsmängden. Kan inte du genomföra uträkningen på samma sätt som de räknar fram effektiviteten av vaccinet?
Risk 1=Antal smittade/befolkningsmängd
Risk 2=Antal återinfekterade/antal smittade
Relativ risk borde väl då bli förhållandet mellan dessa? Risken att smittas första gången jämfört med risken att återinfekteras.
Hur du än räknar kommer risken förbli väldigt låg.
Jag antar att de hade angivit en RRR om de haft underlag för det. Utan att gå allt för djupt tolkar jag därför din fråga som att du ber mig att räkna ut något det inte finns underlag att beräkna med någon tillräcklig noggrannhet. Googlade dock på uks befolkning och fick fram en RRR - effektivitet på 93.5 procent.
Man kan nog anta att den variant som varit dominant under studietiden var B.1.1.7 och stått för den största andelen återinfektioner under studietiden.
Lyckligtvis var denna variant även dominant i Israel under perioden för denna studie:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00947-8/fulltext
Citat:
In all age groups, as vaccine coverage increased, the incidence of SARS-CoV-2 outcomes declined. 8006 of 8472 samples tested showed a spike gene target failure, giving an estimated prevalence of the B.1.1.7 variant of 94·5% among SARS-CoV-2 infections.
Där RRR uppskattades till 95.3 procent. Men så här kan man inte avgöra detta då viktiga faktorer sannolikt utelämnas. Ett exempel på en sådan faktor kan vara att IRR (incidence rate ratio) är olika vid olika tidpunkter och platser.
Här är en studie som studerar detta mer explicit:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00675-9/fulltext
Citat:
A previous history of SARS-CoV-2 infection was associated with an 84% lower risk of infection, with median protective effect observed 7 months following primary infection. This time period is the minimum probable effect because seroconversions were not included. This study shows that previous infection with SARS-CoV-2 induces effective immunity to future infections in most individuals.
Resultaten spretar säkert en del studier emellan.