2021-07-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nya avlidna: 1
Nya fall: 348

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 2, 1, 6, [ingen rapport]
Senaste onsdagssiffror nya fall: 262, 564, 378, [ingen rapport]

Spelar säkert ingen jätteroll, men det är torsdag idag och inte onsdag.
Citera
2021-07-15, 15:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Spelar säkert ingen jätteroll, men det är torsdag idag och inte onsdag.

Oops, copy paste... Siffrorna är torsdagssiffror i alla fall. Försent att redigera.
Citera
2021-07-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Oops, copy paste... Siffrorna är torsdagssiffror i alla fall. Försent att redigera.

OK, tack, bra att siffrorna är rätt. Liten ökning sedan förra torsdagen då, men fortfarande lågt.
Citera
2021-07-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, men redan nu anser väl FHM att barn 16 år fyllda kan vaccineras. Andra länder har den gränsen vid 12 år, så lär väl flyttas ned även i Sverige.

Ja,i Danmark f.eks er der onsdag blevet sendt invitationer ud til 12-15 årige om vaccination.
Der er dog også en tvivl blandt nogle læger her i DK om det er hensigtsmæssigt at vaccinere børn.

https://www.berlingske.dk/danmark/de-foerste-12-15-aarige-har-faaet-booket-tid-til-vaccination

https://www.berlingske.dk/danmark/laeger-saar-tvivl-om-vaccination-mod-covid-19-af-boern-fra-12-til-15-aar
Citera
2021-07-15, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Just mässlingen är en lömsk sjukdom som kan ge en kronisk inflamation i centrala nervsystemet som inte visar sig direkt och dessutom ger genomgången sjukdom inte livslång immunitet.
Nu skojar du lite tror jag. Genomgången mässlingsinfektion ger livslångt skydd. Däremot är sjukdomen det absolut värsta jag har varit med om hittills. Långvarig hög feber med feberhallucinationer och utslag över hela kroppen samt svag andning flera veckor. Det här var i mitten av 1970-talet när jag var liten och innan vaccinationerna blivit så vanliga. Det finns ingen chans att jag skulle låta bli att vaccinera barn eller ungdomar mot det viruset. Covid har väl inte drabbat yngre personer på det viset än så länge.
Citera
2021-07-15, 15:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ingen teori - det är fakta!

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall

https://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/tydliga-siffror-grundskolor-ar-vanligaste-platsen-coronautbrott

Per Kornhall är säkert en duktig bloggare, författare och skolexpert, men någon vidare expert på covid är han nog inte.

Jag vet inte vart du vill komma med att visa att antalet fall minskar i alla åldersgrupper från vecka 14 (2021) och fram till vecka 24.
Inte styrker det din teori om att skolan är drivande och att smittspridningen minskat tre veckor efter skolavslutningen.
Smittspridningen ökar ju tydligt tre veckor efter skolavslutningen!
Dessutom häner inte samma sak i andra länder i samband med skolavslutningar på andra tider än i Sverige.
Senast redigerad av Surtruten 2021-07-15 kl. 15:40.
Citera
2021-07-15, 15:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Du svarar ju tyvärr på allt annat än frågan. Det måste väl gå lika bra att räkna ut Relativ risk utifrån de siffrorna som presenterats? Vi vet ju totalt antal smittade i UK. Vi vet totalt antal återinfekterade. Vi vet befolkningsmängden. Kan inte du genomföra uträkningen på samma sätt som de räknar fram effektiviteten av vaccinet?

Risk 1=Antal smittade/befolkningsmängd

Risk 2=Antal återinfekterade/antal smittade

Relativ risk borde väl då bli förhållandet mellan dessa? Risken att smittas första gången jämfört med risken att återinfekteras.

Hur du än räknar kommer risken förbli väldigt låg.
Jag antar att de hade angivit en RRR om de haft underlag för det. Utan att gå allt för djupt tolkar jag därför din fråga som att du ber mig att räkna ut något det inte finns underlag att beräkna med någon tillräcklig noggrannhet. Googlade dock på uks befolkning och fick fram en RRR - effektivitet på 93.5 procent.

Man kan nog anta att den variant som varit dominant under studietiden var B.1.1.7 och stått för den största andelen återinfektioner under studietiden.

Lyckligtvis var denna variant även dominant i Israel under perioden för denna studie:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00947-8/fulltext
Citat:
In all age groups, as vaccine coverage increased, the incidence of SARS-CoV-2 outcomes declined. 8006 of 8472 samples tested showed a spike gene target failure, giving an estimated prevalence of the B.1.1.7 variant of 94·5% among SARS-CoV-2 infections.
Där RRR uppskattades till 95.3 procent. Men så här kan man inte avgöra detta då viktiga faktorer sannolikt utelämnas. Ett exempel på en sådan faktor kan vara att IRR (incidence rate ratio) är olika vid olika tidpunkter och platser.

Här är en studie som studerar detta mer explicit:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00675-9/fulltext
Citat:
A previous history of SARS-CoV-2 infection was associated with an 84% lower risk of infection, with median protective effect observed 7 months following primary infection. This time period is the minimum probable effect because seroconversions were not included. This study shows that previous infection with SARS-CoV-2 induces effective immunity to future infections in most individuals.
Resultaten spretar säkert en del studier emellan.
Senast redigerad av MrArtur 2021-07-15 kl. 15:48.
Citera
2021-07-15, 15:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nu skojar du lite tror jag. Genomgången mässlingsinfektion ger livslångt skydd. Däremot är sjukdomen det absolut värsta jag har varit med om hittills. Långvarig hög feber med feberhallucinationer och utslag över hela kroppen samt svag andning flera veckor. Det här var i mitten av 1970-talet när jag var liten och innan vaccinationerna blivit så vanliga. Det finns ingen chans att jag skulle låta bli att vaccinera barn eller ungdomar mot det viruset. Covid har väl inte drabbat yngre personer på det viset än så länge.
Nä, jag skojade inte, jag mindes fel.
Jag var helt säker på att man kunde få mässling igen i vissa fall.
Citera
2021-07-15, 15:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Finland sa direkt att de skulle vaccinera från 12 och uppåt, vet inte hur det är med våra andra nordiska grannländer. Sverige antagligen sist på bollen som vanligt
Varför vaccinera barn som inte ens är i riskzonen med experimentella vacciner?
Citera
2021-07-15, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

För att de dels kan bli sjuka, men främst så sprider de också smittan och det når ut till resten av samhället samt bidrar till nya mutationer. Alla måste dra sitt strå till stacken om vi vill få slut på det hela, eller åtminstone minska ned det till minimum. Än så länge tyder inget på att sjukdomen muterar till mildare grad, snarare tvärtom
Citera
2021-07-15, 15:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
För att de dels kan bli sjuka, men främst så sprider de också smittan och det når ut till resten av samhället samt bidrar till nya mutationer. Alla måste dra sitt strå till stacken om vi vill få slut på det hela, eller åtminstone minska ned det till minimum. Än så länge tyder inget på att sjukdomen muterar till mildare grad, snarare tvärtom

Det tror jag väldigt få föräldrar är intresserade av. Barn har sprungit in och ut från både förskolor och skolor under hela pandemin och det har gått mkt bra. Man experimenterar inte med barn! Punkt slut på det.
Citera
2021-07-15, 15:59
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Givetvis har finnarna vägt fördelarna mot riskerna och kommit fram till beslutet.
Det handlar inte om nån konspiration….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in