Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Data från den rapporten inhämtades dock innan Deltavarianten fått någon utbredd spridning.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
Då var det alltså i syfte att jämföra med vaccin, som du sade att det inte var när det passade. Där står sig således mitt tidigare svar om äpplen och päron (RRR vs AAR).
Ja, det är vi ju alla nyfikna på. Preliminära vetenskapliga in vitro-studier talar för vaccinets fördel. Sedan denna diskussion började igårkväll har det presenterats vetenskapliga referenser där 100% talar för vaccinets fördel. Det stöd som den som först kom med uttalandet, och således har bevisbördan hänvisar till är, jag citerar: "Det är etablerad vetenskap" där just vetenskapliga referenser lyser med sin frånvaro. Själv har jag sagt från början att frågan dels inte är särskilt intressant i andra syften än penismätning och att frågan inte verkar vara vetenskapligt avgjord. In vitro studierna talar för vaccinets fördel, det som behövs är sedan data från verkliga världen och det finns många saker att ta hänsyn till, som bredd och skydd mot andra varianter än den man infekterats med och effektivitet mot andra och samma variant och det kan dessutom skilja varianter emellan. Community - studien verkar göra anspråk på att besvara frågan.
Du svarar ju tyvärr på allt annat än frågan. Det måste väl gå lika bra att räkna ut Relativ risk utifrån de siffrorna som presenterats? Vi vet ju totalt antal smittade i UK. Vi vet totalt antal återinfekterade. Vi vet befolkningsmängden. Kan inte du genomföra uträkningen på samma sätt som de räknar fram effektiviteten av vaccinet?
Risk 1=Antal smittade/befolkningsmängd
Risk 2=Antal återinfekterade/antal smittade
Relativ risk borde väl då bli förhållandet mellan dessa? Risken att smittas första gången jämfört med risken att återinfekteras.
Hur du än räknar kommer risken förbli väldigt låg.