2007-07-09, 08:34
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag bojkottar bröd som saknar bakdag. Jag vill nämligen själv kunna avgöra vilken "Bäst före dag" som gäller för det aktuella brödet.

Var det inte ett krav tidigare att bagerierna var tvungna att ange bakdag? Jag har för mig att det blev en viss debatt när kravet slopades och vissa, mindre seriösa, bagerier började ange enbart "Bäst före dag".
Vet inte exakt hur det är med lagen, men gissningsvis var det väl en EU-anpassning som vanligt. Franska lantbagerier behöver inte ange bakdag, alltså behöver inte stora svenska brödindustrier göra det heller.

Jag har också börjat bojkotta bröd som inte anger bakdag. Hoppas att vi är fler så att bagerierna till slut inser att svenska konsumenter vill veta när brödet är bakat.
Citera
2007-07-09, 11:18
Medlem
Jag bojkottar också bröd som saknar bakdag. Kanske är det så att jag själv vill frysa in brödet och då vill jag att det skall vara färskt.

-Nej till bröd utan ett bäst före datum!!
Citera
2007-10-15, 21:42
Medlem
Fortfarande för de med sin märkning Polarfärskt, jag blir så trött.

Bojkotten fortsätter!
Citera
2007-10-15, 23:24
Medlem
stenbits avatar
Det är ju tyvärr samma sak med korvbrödsbagarens produkter.
Jag gör inte slut på en hel förpackning samma dag som jag köper den så då vill man såklart frysa in det som blir över. I och med att det innebär en omfrysning så blir det bara torrt och oätligt när man försöker tina upp dem igen...
-Så jag köpvägrar alla brödprodukter som inte har bakdag angiven och/eller har varit frysta.
Citera
2007-10-16, 00:15
Moderator
Lobengulas avatar
Jag anser det vara självklart att bojkotta bröd som saknar bakdag. Det kommer aldrig att inträffa att jag köper ett sådant bröd.

Dessutom så köper jag aldrig bröd som är äldre än max tre dagar. Det är bara det en skam. Varför kan vi inte få dagsfärskt bröd i Sverige? Om de klarar av det på kontinenten så borde det gå här också.

Sverige behöver fler kräsna konsumenter som ställer krav!
Citera
2007-10-16, 09:00
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag anser det vara självklart att bojkotta bröd som saknar bakdag. Det kommer aldrig att inträffa att jag köper ett sådant bröd.

Dessutom så köper jag aldrig bröd som är äldre än max tre dagar. Det är bara det en skam. Varför kan vi inte få dagsfärskt bröd i Sverige? Om de klarar av det på kontinenten så borde det gå här också.

Sverige behöver fler kräsna konsumenter som ställer krav!
Vi får väl dagsfärskt bröd, i det avseendet att bagerierna levererar till butikerna varje vardag. Sen är butikerna väldigt intresserade av att sälja äldre bröd, genom att lägga dom längst fram på hyllan. Och duger inte de industribakade bröden, så finns det ju 10-tals mindre bagerier som bakar bröd och säljer i varje större svensk stad.

Det är dessa korvbröd som inte fås färska, utan har tinats av butiken.

Jag köper sällan bröd, och då är det max en dag gammalt. Annars bakar jag själv.
Citera
2007-10-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Polarbröd kan ha varit fryst i upp till ett år innan det säljs.

SÅ mkt Polarbröd som jag ätit
men erkänn att 'Njalla' är väldigt gott trots allt....på sitt vis..
fast svindyrt...
Det blir kanske inga fler 'Njallaperioder'
Citera
2007-10-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Sen är butikerna väldigt intresserade av att sälja äldre bröd, genom att lägga dom längst fram på hyllan.

Butikerna har inget som helst intresse av att sälja gammalt bröd. Butiken betalar bara för sålt bröd, osålt bröd returneras till bageriet. Den som vill sälja gammalt bröd är bageriets säljare, och det är denna som varje dag placerar eventuellt osålt, ej dagsfärskt bröd, längst fram i hyllan.
Citera
2007-10-16, 18:04
Medlem
Blå Rutas avatar
Önskar att jag kunde köpa djupfryst tunnbröd. Är det "färskt" (d.v.s. "polarfärskt") så är det grymt gott, alldeles fluffigt och mjöligt och mjukt. Väntar man nån dag så spricker ju skiten när man rullar ihop det, samt blir bara som en torr degig massa.

Brukar köpa när jag känner att dom är kalla, sen stoppar jag in det i frysen när jag kommer hem, då kan man ta upp ett i taget så det alltid är fluffigt och gott. (vem käkar tio jävla tunnbrödsrullar på en dag liksom?)
Men man märker ändå av varje dag som det legat i frysen hemma, så det märks att det inte är idealt med omfryst bröd. Önskar som sagt att det kunde ligga tunnbröd i frysdisken så det slapp tina mellan.

Hör ni det era jävla samebagare? Vi vet redan om att ni bakar skiten i förväg, men vi bryr oss inte så länge det är gott. Hjälp oss att få ert bröd ändå godare genom att tillhandahålla redan fryst bröd så vi kan få ut maximalt av era produkter!
Citera
2007-10-16, 19:40
Medlem
Ernst&Ettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Butikerna har inget som helst intresse av att sälja gammalt bröd. Butiken betalar bara för sålt bröd, osålt bröd returneras till bageriet. Den som vill sälja gammalt bröd är bageriets säljare, och det är denna som varje dag placerar eventuellt osålt, ej dagsfärskt bröd, längst fram i hyllan.

Det är en sanning med viss modifikation. Det stor bagerierna såsom Skogahol/Shulstad/Axa, Polfärskt, Pågen och Fazer tillämpar den principen. Sen finns det mängder utav småbagerier där butikerna själva beställer och således tar dom också själva hand om eventuella returer. Skogaholm hade i varje fall tidigare så att om butiken beställde brödet själv fick dom max retunera X%, blev det mer så fick dom stå för själva.

Sen är det väl så att om inte det gamla brödet går åt så plockar brödgubbarna naturligtvis in mindre och då säljer butiken mindre. Alltså finns det ett visst egenintresse av butikerna att plocka fram brödet.
Citera
2007-10-16, 19:43
Medlem
Enrödtråds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Hör ni det era jävla samebagare? Vi vet redan om att ni bakar skiten i förväg, men vi bryr oss inte så länge det är gott. Hjälp oss att få ert bröd ändå godare genom att tillhandahålla redan fryst bröd så vi kan få ut maximalt av era produkter!
Precis, har inget problem med fryst bröd. Har köpt fryst bröd som legat på brödhyllan och så länge som det smakar färskt så är det ok.
Citera
2008-01-15, 21:49
Medlem
[
Citat:
QUOTE]Hör ni det era jävla samebagare? Vi vet redan om att ni bakar skiten i förväg, men vi bryr oss inte så länge det är gott. Hjälp oss att få ert bröd ändå godare genom att tillhandahålla redan fryst bröd så vi kan få ut maximalt av era produkter![/QUOTE[/QUOTE
]]

Här kommer ett tips från cochen: Tina upp ditt nyköpta polarbröd ordentligt, när kondensen i påsen sugits in i brödet igen så fryser du in det, brödet klara lätt en omfrysning utan nämnvärd kvalitetsminskning, lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in