2021-07-15, 11:38
Medlem
severustheemperors avatar
Coronavirus in Israel: 765 new cases, 1.38% of tests return positive
Some 50% of the new cases were already vaccinated with 61.1% of the patients in serious condition being already vaccinated.
https://www.jpost.com/breaking-news/coronavirus-in-israel-765-new-cases-138-percent-of-tests-return-positive-673898
Citera
2021-07-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, att vaccinet boostar immunitet efter genomgången infektion "rejält" får ses som säkerställt. Det blir intressant att se vad COMMUNITY - studien visar framledes!

Det är ju knappast de med naturlig immunitet som behöver boosta enligt myndigheterna i UK. Risk att återinfekteras verkar ligga mellan 0,01% och 0,4% på ett år. De har endast lyckats bekräfta 53 av 4 miljoner covidfall som återinfektioner (0,01%). Antalet ”möjliga” återinfektioner ligger på ca 15000 (0,4%). Dessutom finns inga indikationer på att deltan skulle öka risken för att återinfekteras. Detta är alltså verklig statistik och ingen verklighetsfrånvänd forskarrapport om antikroppar eller liknande.

Så ni vaccinerade bör nog börja med att ta ett gäng boosters till innan ni kan komma och påstå att vi med naturlig immunitet behöver er medicin. Allt pekar mot att vi klarar oss alldeles utmärkt på naturlig väg, även mot varianterna som ni måste oroa er för.

https://www.gov.uk/government/news/new-national-surveillance-of-possible-covid-19-reinfection-published-by-phe
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-15 kl. 11:50.
Citera
2021-07-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Har hört av experter på flashback att 90% av Svenskarna är vaccinerade, kan ju inte stämma då?

Det har du troligtvis inte hört. Det har däremot skrivits att vaccinationsviljan är 90 % enligt FHMs senaste mätning, vilket inte är samma sak
Citera
2021-07-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men ge dig nu lilla gubben. Du vet inte vad du pratar om, det är inte så svårt att lista ut liksom. Du har blivit påkommen med att inte ha typ minsta koll och nu försöker du flytta fokus. Guud så pinsamt. Precis som jag lyckades googla fram på två minuter så muterar viruset i alla delar av sin arvsmassa. Fattar du? Alla delar, inte bara spikproteinet. Nu undrar man typ hur du menar att "naturlig infektion ger immunitet mot alla covids 30 proteiner". Du förstår uppenbarligen varken inte hur ett virus smittar, replikerar eller muterar. Och allt det kan man googla sig till på ett par minuter liksom. Men det klarade du inte av typ. Viruset har garanterat muterat typ tiotusentals gånger utan att någon aminosyra i spikproteinet har ändrats. Fattar du? Nej, jag tror faktiskt inte du fattar. *hihi*
Svårt att förstå vad du menar, men om du känner till varianter som muterat i andra proteiner än S, länka istället för att skriva "det kan vem som helst googla sig till". Uppenbarligen kan inte jag det.
Citera
2021-07-15, 11:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns inga relevanta referenser ännu annat än att en dos vaccin ger dåligt immunsvar, mycket sämre en en enkel infektion. Två doser ger något högre antikroppsnivåer än en genomsnittlig enkel infektion, infektion + vaccination ger skyhöga nivåer av antikroppar.

Det finns dock ingen bra referens, så vitt jag vet, som mätt antikroppsnivåer efter en första och andra infektion, eftersom reinfektioner troligen är ganska få. Om det finns är det nog fallrapporter. Det torde bara motsvarigheten till vaccination med booster.
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt här, men du hänvisar iaf till referenser som du inte hänvisar till. Bläddra bak i konversationen som du citerar mig i så hittar du ett par. Och korrektamund0s pubmed-referns är nog också värd att ögna igenom.
Citera
2021-07-15, 11:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Some 50% of the new cases were already vaccinated with 61.1% of the patients in serious condition being already vaccinated.
https://www.jpost.com/breaking-news/coronavirus-in-israel-765-new-cases-138-percent-of-tests-return-positive-673898

10 vaccinerade personer, troligtvis över 70 år*, på IVA alltså. Hur många tror du har undvikit IVA tack vare vaccinet?

(det står inget om ålder, för då kan man ju inte skrämma upp lika mycket)
Citera
2021-07-15, 12:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Spännande att du utelämnar vissa siffror så att det ska se värre ut än vad det är:

Citat:
Some 765 new cases of the novel coronavirus were reported in Israel on Wednesday, with 1.38% of tests returning positive, according to a Thursday morning update by the Health Ministry.
Of those infected, 54 were in serious condition and 16 were on ventilators. The death toll stood at 6,443.

Så 27 av 765 fall var vacccinerade. Det ger 0,035, 1-0,035 ger 96,4% effektivitet mot deltavarianten, ett mycket bra skydd med andra ord.

Edit, 61,1% ska man räkna på, men ff ett bra skydd mot delta. 92,16%
Senast redigerad av revodneb 2021-07-15 kl. 12:11.
Citera
2021-07-15, 12:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Svårt att förstå vad du menar, men om du känner till varianter som muterat i andra proteiner än S, länka istället för att skriva "det kan vem som helst googla sig till". Uppenbarligen kan inte jag det.
Men allvarligt. Det är helt omöjligt att någon är så blåst som du. Du måste typ vara någon som bara vill larva sig. Du tror på typ fullt allvar att det bara är i spikproteinet som viruset muterar? Du gör bort liksom dig i klass med Siix och bottenslam som menade att det var "spikprotein i sprutan". Men alltså allvarligt nu, sluta håll på liksom. Jag fattar inte att ni vågar visa er här efter att ha gjort bort er så grovt. Är det inte typ enklare att ni lär dig att googla i alla fall liksom? Du verkar okunnig på i princip allt faktiskt, men du verkar typ helt oduglig på att lyssna på andra och att googla liksom. Men nu skall du få hjälp av en tjej som typ inte kan ett enda dugg om virus men som kan googla fram svaret på typ en minut. Deltavarianten, t.ex., har 15-17 mutationer i arvsmassan som bl.a. resulterar i totalt sju ändrade aminosyror i spikproteinet. De andra mutationerna är liksom inte i spikproteinet. Men du ger dig liksom inte utan du hävdar fortfarande att du har typ rätt och att det bara är i spikproteinet som viruset muterar? Alltså, du är så pinsam att jag dör liksom. Du har fel. Du har gjort bort dig. Igen. Fatta.*hihi*

Citat:
The Delta/ B.1.617.2 genome has 13 mutations (15 or 17 according to some sources,[which?] depending on whether more common mutations are included) which produce alterations in the amino-acid sequences of the proteins it encodes.[3] Four of them, all of which are in the virus's spike protein code, are of particular concern:

https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Delta_variant#Mutations
Senast redigerad av korrektamund0 2021-07-15 kl. 12:43.
Citera
2021-07-15, 12:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Sverige lättar på restriktionerna alldeles för snabbt nu. Det är precis som att regeringen vill att smittspridningen ska ta fart igen så att fler vaccinerar sig.

Vi gör det för vi kan. Bra fart på vaccinering och naturlig immunitet är nyckeln.
Citera
2021-07-15, 12:39
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det är ju knappast de med naturlig immunitet som behöver boosta enligt myndigheterna i UK. Risk att återinfekteras verkar ligga mellan 0,01% och 0,4% på ett år. De har endast lyckats bekräfta 53 av 4 miljoner covidfall som återinfektioner (0,01%). Antalet ”möjliga” återinfektioner ligger på ca 15000 (0,4%). Dessutom finns inga indikationer på att deltan skulle öka risken för att återinfekteras. Detta är alltså verklig statistik och ingen verklighetsfrånvänd forskarrapport om antikroppar eller liknande.

Så ni vaccinerade bör nog börja med att ta ett gäng boosters till innan ni kan komma och påstå att vi med naturlig immunitet behöver er medicin. Allt pekar mot att vi klarar oss alldeles utmärkt på naturlig väg, även mot varianterna som ni måste oroa er för.

https://www.gov.uk/government/news/new-national-surveillance-of-possible-covid-19-reinfection-published-by-phe
Fast här jämför du äpplen och päron.
Du jämför två olika mått som inte låter sig jämföras.
Absolut riskreduktion med relativ riskreduktion. De senare är de siffror vi vanligtvis associerar vaccineffektiviteten med och det första är vad din länk tar upp.
RRR
https://en.wikipedia.org/wiki/Relative_risk_reduction

Lite om ARR
https://en.wikipedia.org/wiki/Risk_difference

Det är en ganska naturlig fälla att gå i, men är dock farlig och kan leda till skadliga missförstånd.

Citat:

Relative risk reduction and absolute risk reduction measures in the evaluation of clinical trial data are poorly understood by health professionals and the public. The absence of reported absolute risk reduction in COVID-19 vaccine clinical trials can lead to outcome reporting bias that affects the interpretation of vaccine efficacy.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33652582/

Jag håller med om att man borde ta med båda, för tydlighet att det faktiskt finns åtminstone två olika mått, som inte ska blandas ihop.

Detta är den största bristen i ditt inlägg, men det är även värt att nämna att spridning av olika varianter eller bristen på variation även måste tas i beaktande.
Senast redigerad av MrArtur 2021-07-15 kl. 12:43.
Citera
2021-07-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Fast här jämför du äpplen och päron.
Du jämför två olika mått som inte låter sig jämföras.
Absolut riskreduktion med relativ riskreduktion. De senare är de siffror vi vanligtvis associerar vaccineffektiviteten med och det första är vad din länk tar upp.
RRR
https://en.wikipedia.org/wiki/Relative_risk_reduction

Lite om ARR
https://en.wikipedia.org/wiki/Risk_difference

Det är en ganska naturlig fälla att gå i, men är dock farlig och kan leda till skadliga missförstånd.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33652582/

Jag håller med om att man borde ta med båda, för tydlighet att det faktiskt finns åtminstone två olika mått, som inte ska blandas ihop.

Detta är den största bristen i ditt inlägg, men det är även värt att nämna att spridning av olika varianter eller bristen på variation även måste tas i beaktande.

Jag har inte jämfört något i mitt inlägg. Jag har bara sagt att risken för att återinfekteras är väldigt låg. 4 miljoner har drabbats av covid i rapporten. 53 personer har bekräftats återinfekterade vilket utgör ca 0,01%. 15 000 har möjligen, men inte bekräftat, återinfekterats vilket utgör 0,4%. Eftersom man bara kan återinfekteras om man har drabbats av covid blir ju risken i detta fall absolut. Eller hur?

Om du vill kan du räkna ut den relativa risken så varsågod.
Citera
2021-07-15, 13:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag har inte jämfört något i mitt inlägg. Jag har bara sagt att risken för att återinfekteras är väldigt låg. 4 miljoner har drabbats av covid i rapporten. 53 personer har bekräftats återinfekterade vilket utgör ca 0,01%. 15 000 har möjligen, men inte bekräftat, återinfekterats vilket utgör 0,4%. Eftersom man bara kan återinfekteras om man har drabbats av covid blir ju risken i detta fall absolut. Eller hur?

Om du vill kan du räkna ut den relativa risken så varsågod.
Ja, det har du rätt i. Jag trodde det du skrev var ett svar på något jag skrivit i avseende på jämförelsen mellan vaccininducerad immunitet och immunitet efter infektion. Konstigt att du citerade mig i det sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in