2021-07-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
När det gäller återvandring av miljontals människor är (i mina ögon) det största hindret inte grundlagen, utan att inget land är intresserade av att ta emot dem. Vi skulle kunna fimpa 2 kap. 7 § av Regeringsformen. Det skulle inte göra andra länder ett dugg mer intresserade av att släppa in de här människorna.

Utan att göra några liknelser i övrigt var detta även nazisternas problem på 1930-talet. När Nürnberglagarna infördes 1935 förlorade judarna sina tyska medborgarskap. Vid den tidpunkten var det som nazisterna önskade helst av allt att de också skulle flytta ifrån Tyskland. Problemet var bara att inget annat land var villiga att ta emot dem. Inte minst bekräftades det i samband med Éviankonferensen 1938.

De här människorna har, som ofta påstås, vandrat hit till fots och paddlat i barkbåtar över Medelhavet. De har gått förbi ett stort antal länder innan de hamnat i Sverige.

Kan de vandra norrut så kan de vandra söderut.

Edit: hur som helst är vi helt fjättrade av internationella lagar och konventioner (och detta är ingen slump, utan per design!). Bara en utbredd systemkollaps skulle frigöra oss från detta. Men i ett sådant scenario skulle Sverige knappast vara en sammanhållen nation längre. Ser tyvärr bara kaos framåt i tiden.
Senast redigerad av Kattkraft 2021-07-15 kl. 10:28.
Citera
2021-07-15, 10:32
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Hela ditt argument bygger på att det finns en binär "svenskhet"/"icke-svenskhet". Ett sådant mått kommer alltid att vara godtyckligt definierat.

Lik förbannat finns vi. Alla vet hur en medelsvensk person ser ut. Alla vet hur en medelsvensk person beter sig.

Tjafsar du med Kurder på samma sätt? Nej? Varför inte? Etniska Judar? Nej? Varför inte? Samer? Nej? Varför inte? Araber? Nej? Varför inte?

Igår påstod en skock fårskallar här i tråden att man "enkelt kan avgöra om en person är svensk via ett DNA-test".
Därav mina små testfrågor

Användaren Talespin blev iallafall uppsnurrad på läktaren. Samma användare som påstår att 2.5% genuppsättning från en annan grupp är 10 generationer bak, snarare än 5
Citera
2021-07-15, 10:37
Medlem
Citat:
Precis, svenskhet handlar mer om genealogi än om ideologi.
Det är bara en liten sekt som ställer upp på att Rasren Svenskhet och Pursvenska Anor skulle vara det viktigaste av alla värden.

Apropå Jomshof: i vissa språk finns det en distinktion mellan "att etniskt tillhöra folket X" och att tillhöra det land, den kulturgemenskap som byggts upp kring folket X. Ryskan t ex har två olika ord, ett för etniska ryssar och ett för personer som tillhör landet Ryssland (sedan århundraden en mångetnisk stat), ör ryska medborgare eller på annat sätt identifierar sig som ryssar. Det senare skulle kunna översättas med "ryssländare", men juridiskt och socialt är de här båda grupperna helt jämställda.

I Sverige och många andra länder har det inte funnits ett upplevt behov av någon sådan distinktion förrän de senaste årtiondena. Jag kan hålla med om att en del PK-apologeter blandar bort den (det parodiska "Om man har åkt tunnelbana i Stockholm så är man svensk"), men Jomshof vill inte heller kännas vid den, egentligen.
Citera
2021-07-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Igår påstod en skock fårskallar här i tråden att man "enkelt kan avgöra om en person är svensk via ett DNA-test".

Användaren Talespin blev iallafall uppsnurrad på läktaren. Samma användare som påstår att 2.5% genuppsättning från en annan grupp är 10 generationer bak, snarare än 5

Ett DNA-test kan avgöra hur nära man ligger en viss befolkning. Om "svensk" är en sådan referensbefolkning så kan man avgöra det, ja.

Jag känner de som fått 95%+ "svensk" i DNA-test. Själv är jag över 97% Skandinav enligt 23andme, med resten jämnt fördelat mellan "Finsk" och "Italiensk". Har inga kända släktingar från Italien i min släktforskning så ställer mig lite frågande till just den siffran.

Min psykologiska identitet är ungefär lika delar svensk (skånsk) och dansk, lyckligtvis såpass närliggande att ingen identitetskris uppstår (utom när jag skäller på Stockholmare och andra uppsvenskar).

Du förnekar att "svenskar" finns.
Finns "skandinaver"?
Finns "nordeuropéer"?

Vilka fler etniska grupper, folkgrupper, folkslag osv förnekar du? Är "svenskens" icke-existens unikt för just "svensken"? Du ser säkert paradoxen, så jag får anta att du har samma inställning till alla människor.
Citera
2021-07-15, 10:44
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är bara en liten sekt som ställer upp på att Rasren Svenskhet och Pursvenska Anor skulle vara det viktigaste av alla värden.

Apropå Jomshof: i vissa språk finns det en distinktion mellan "att etniskt tillhöra folket X" och att tillhöra det land, den kulturgemenskap som byggts upp kring folket X. Ryskan t ex har två olika ord, ett för etniska ryssar och ett för personer som tillhör landet Ryssland (sedan århundraden en mångetnisk stat), ör ryska medborgare eller på annat sätt identifierar sig som ryssar. Det senare skulle kunna översättas med "ryssländare", men juridiskt och socialt är de här båda grupperna helt jämställda.

I Sverige och många andra länder har det inte funnits ett upplevt behov av någon sådan distinktion förrän de senaste årtiondena. Jag kan hålla med om att en del PK-apologeter blandar bort den (det parodiska "Om man har åkt tunnelbana i Stockholm så är man svensk"), men Jomshof vill inte heller kännas vid den, egentligen.

Det viktigaste är inte vem som är mest svensk/skandinav sett till %. Det viktigaste är att vi skandinaver är minst 95% av befolkningen hela tiden i våra länder.
Citera
2021-07-15, 10:48
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Det har diskuterats om man bör göra en åtskillnad mellan svensk och sverigeländsk just för att undvika förvirringar av det slag som uppstår när man använder ordet "svensk" för båda bemärkelserna.

Exempel:
Är en spanjor i Barcelona katalan? av Mikael Parkvall
Ordet ”sverigeländsk” gillrar en rasistisk fälla av Olle Josephson
Citera
2021-07-15, 10:49
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:

Ska jag tolka dig som att du ställer upp på SD's princip om öppen svenskhet? Att även en mörkhyad, en indier, arab eller en thailändare anses svensk om denna ställer upp på svenska värderingar och regler (givetvis inte etnisk svensk, men svensk, på samma sätt som det finns amerikaner och etniska amerikaner).

Problemet med Jomshof's tweet är att han fiskar i gränslandet till att inte ställa upp på denna öppna svenskhet, i och med sina tre punkter. Han antyder att Sverige endast tillhör de som är Sveriges "ursprungsbefolkning/urbefolkning".

Problemet med detta är att det inte stämmer överrens med SD's officiella hållning, och att det blir helt omöjliga gränsdragningsproblem om vilka som tillhör är Sveriges "ursprungsbefolkning/urbefolkning".
Citera
2021-07-15, 10:49
Medlem
Citat:
Det har diskuterats om man bör göra en åtskillnad mellan svensk och sverigeländsk just för att undvika förvirringar av det slag som uppstår när man använder ordet "svensk" för båda bemärkelserna.

Exempel:
Är en spanjor i Barcelona katalan? av Mikael Parkvall
Ordet ”sverigeländsk” gillrar en rasistisk fälla av Olle Josephson

Det finns egentligen ingen förvirring. Men det är helt tabu att tala om genetisk identitet, och begreppet "svensk" har (via pekpinnar och bannor, mot bättre vetande) i media och politisk debatt utvidgats till att kunna klistras på vem som helst som råkar befinna sig inom våra gränser.

En nypåhittad term råder ingen som helst bot på detta.
Senast redigerad av Kattkraft 2021-07-15 kl. 10:52.
Citera
2021-07-15, 10:51
Medlem
Citat:
När det gäller återvandring av miljontals människor är (i mina ögon) det största hindret inte grundlagen, utan att inget land är intresserade av att ta emot dem. Vi skulle kunna fimpa 2 kap. 7 § av Regeringsformen. Det skulle inte göra andra länder ett dugg mer intresserade av att släppa in de här människorna.

Utan att göra några liknelser i övrigt var detta även nazisternas problem på 1930-talet. När Nürnberglagarna infördes 1935 förlorade judarna sina tyska medborgarskap. Vid den tidpunkten var det som nazisterna önskade helst av allt att de också skulle flytta ifrån Tyskland. Problemet var bara att inget annat land var villiga att ta emot dem. Inte minst bekräftades det i samband med Éviankonferensen 1938.

Helt riktigt. Det finns en hel massa problem med att frånta medborgarskap och man kan väl sammanfatta det med att det har blivit enklare sedan Nürnberglagarna. Det är t.ex. brott mot folkrätten att göra någon statslös etc.
Det blir ju en hypotetisk debatt det här med långt dragna slutsatser utifrån en tweet. Men att Sverige skulle kunna förändra konstitutionen på ett sätt att all makt utgick från en etniskt homogen grupp, eller utesluter en annan, är ofantligt osannolikt. Allt annat lika i omvärlden skulle vi sanktioneras sönder och samman om inte annat.
Citera
2021-07-15, 10:52
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det viktigaste är inte vem som är mest svensk/skandinav sett till %. Det viktigaste är att vi skandinaver är minst 95% av befolkningen hela tiden i våra länder.

Här begår du ytterligare en logisk kollerbytta.

Hur ska du kunna se till att "minst 95% är skandinavier hela tiden". När du i samma stycke skriver att det inte är viktigt (och inte möjligt kanske) att avgöra vem som är skandinav?

Fullständigt obegripligt, och fullt i klass med allt annat dravel du skriver här i tråden.
Citera
2021-07-15, 10:54
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen

Som jag ser det så är det du som har blivit totalt bortgjord i denna tråd. Du verkar inte vara speciellt klok

För övrigt så är 10 generationer lite för mycket men 5 generationer är också för lite.

7 generationer behövs för att få ner icke-europeiskt DNA till ca 2%.
Citera
2021-07-15, 10:55
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Ett DNA-test kan avgöra hur nära man ligger en viss befolkning. Om "svensk" är en sådan referensbefolkning så kan man avgöra det, ja.

Jag känner de som fått 95%+ "svensk" i DNA-test. Själv är jag över 97% Skandinav enligt 23andme, med resten jämnt fördelat mellan "Finsk" och "Italiensk". Har inga kända släktingar från Italien i min släktforskning så ställer mig lite frågande till just den siffran.

Min psykologiska identitet är ungefär lika delar svensk (skånsk) och dansk, lyckligtvis såpass närliggande att ingen identitetskris uppstår (utom när jag skäller på Stockholmare och andra uppsvenskar).

Du förnekar att "svenskar" finns.
Finns "skandinaver"?
Finns "nordeuropéer"?

Vilka fler etniska grupper, folkgrupper, folkslag osv förnekar du? Är "svenskens" icke-existens unikt för just "svensken"? Du ser säkert paradoxen, så jag får anta att du har samma inställning till alla människor.

När har jag någonsin förnekat att svenskar finns? Obegripligt påstående. Däremot har jag visat att det är omöjligt att dra en skarp gräns för vilka som är svenskar eller inte. Något som skulle hålla rättsligt, eller som det går att bygga rättssäkra lagar och regler kring.

Därför är det också helt omöjligt att hävda att Sverige endast skulle tillhöra "Sveriges ursprungsbefolkning".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in