2021-07-15, 10:02
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är mycket cherrypicking bland flaggviftarna (i denna tråd och på andra håll) kring vad som ska räknas som svensk kultur. genuint svenska normer och tänkesätt som man ska ha insupit med modersmjölken för att kunna vara Svensk. Så sent som vid mitten av 1800-talet var normen att alla svenskar måste vara bekännande medlemmar av den lutherska Svenska kyrkan och dessutom visa att de tog denna övertygelse, denna tro på allvar. Det var faktiskt lag å det. Att vara medlem i en frikyrka, eller än värre katolik eller jude, kunde leda till hårda straff och landsförvisning. För de flesta svenskar idag är det en självklarhet att vi har rätt att inte vara med i något trossamfund alls, men den lagen kom på plats först 1951.

Samma sak med semesterdrömmarna om sommarstuga på landet eller långa heta dagar på stranden - för de allra flesta blev detta inte en realistisk möjlighet förrän efter 1945 (med semesterlagstiftning, mer pengar och ändrade attityder i allmänhet).
Precis, svenskhet handlar mer om genealogi än om ideologi.
Citera
2021-07-15, 10:06
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag är 81.3% Skandinav, 16,2% Finländare och 2,5% Mesoamerikan. Släkten på fars sida går att spåra väldigt lång tillbaka i Sverige. Mors sida först i Finland, senare led i Sverige. Jag är född i Sverige. Jag känner mig och betraktas som Svensk.

Men det som räknas egentligen är var man har sitt hjärta och sin lojalitet med. Vilka man delar kultur med. Tillhörighet och sammanhållning är mycket lättare att bygga ett fungerande samhälle på. Det har gällt i alla tider och är inga konstigheter om man ser på saken ärligt och nyktert.

Volymer är mycket av nyckeln. Det har vi nu sett med paralell-samhällen. Och värre blir det. Fler gated comunities och sådan skit.

Då är du alltså 1/40-del ursprungsbefolkning från mellanamerika! Du behöver inte gå så många generationer bak för att hitta en mellanamerikansk förfader.

Blir ca 5 generationer bak, slutet av 1800-talet. Vissa rasister skulle hävda att du ska UT! Blandras!

Igår hävdades det att en person vars förföräldrar utvandrat till Kina år 1802 inte skulle känna sig som kines. Din historia ligger MYCKET närmare i tiden än så! Lever du mesoamerikanskt? Eller har du kunnat ta till dig några svenska traditioner? Håller du på Nicaragua i fotboll?

Ja du hör hur tramsigt det låter....
Citera
2021-07-15, 10:08
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Där kom det, troll-anklagelsen som ett bevis på att du ger upp, har inget svar. Hur gick det med att svara på frågan längst ner i mitt inlägg som du citerade. Kom du fram till något?

Ingen av dina kandidater är svensk. Det finns för mycket indisk variation.
Citera
2021-07-15, 10:10
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Ingen av dina kandidater är svensk. Det finns för mycket indisk variation.

Du får dessa att leka med istället. Båda bor i Sverige, födda i Sverige.

A. 70% svensk, 28% tysk, 2% indier
B. 30% svensk, 50% dansk, 20% fransos

Vilka av dessa är svenskar?
Om båda, vem är mest svensk?
Citera
2021-07-15, 10:11
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Siffrorna var lite överdrivna, men jag kan köra om:
- 70% svensk, 28% tysk, 2% indier
- 30% svensk, 50% dansk, 20% fransos

Vem är mest svensk av dessa? Eller vem klassar du ens som svensk?

Vadå "50% dansk". Svenskar och danskar är samma folk ditt jävla mähä

Du bevisar återigen att du inte har en aning om vad du yrar om.
Citera
2021-07-15, 10:17
Medlem
Citat:
Du får dessa att leka med istället. Båda bor i Sverige, födda i Sverige.

A. 70% svensk, 28% tysk, 2% indier
B. 30% svensk, 50% dansk, 20% fransos

Vilka av dessa är svenskar?
Om båda, vem är mest svensk?

A är 70% svensk.
B är 30% svensk.

A är 70% skandinav.
B är 80% skandinav.

A är 98% från den större "germanska" folkstammen.
B är 80%+ från den större "germanska" folkstammen.

Innan du säger något om att "germansk" minsann bara indikerar en språkgrupp, så ber jag dig läsa Tacitus verk "Germania".

Hur som helst. Det vi kan mäta genetiskt kan du inte heller förneka. Alla vet det rent intuitivt också.

Vi finns. Vi är en folkgrupp.
Citera
2021-07-15, 10:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Siffrorna var lite överdrivna, men jag kan köra om:
- 70% svensk, 28% tysk, 2% indier
- 30% svensk, 50% dansk, 20% fransos

Vem är mest svensk av dessa? Eller vem klassar du ens som svensk?

Sådant där är irrelevant. Det handlar om kompatibilitet. Flera av grupperna som har kommit till Sverige har visat dåligt kompatibilitet med det svenska samhället, med följder som bidragberoende, kriminalitet, svårigheter att acceptera andra kulturer och religioner än sin egna etc.

Detta kan på sikt förändras som du har varit inne på, men det finns ingen naturlag på att så blir fallet. Snarare tvärtom, att det byggs upp parallell samhällen i Sverige med egna regler och normer och där invånarna intar en alltmer aggressiv hållning mot sitt värdfolk.
Citera
2021-07-15, 10:18
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Vadå "50% dansk". Svenskar och danskar är samma folk ditt jävla mähä

Du bevisar återigen att du inte har en aning om vad du yrar om.

Du är helt bortgjord. Igår påstods det i tråden att danskarna var så mycket mer väsensskilds än norrmännen, och att Danmark egentligen inte är en del av Skandinavien osv.

Allvarligt, så mycket för att lätt avgöra vem som är svensk eller inte.... Så fort du får ett exempel så börjar du stamma och flyr
Citera
2021-07-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
Återigen, du drar det till sin spets. Jag är för transparens. För öppna gränser. För att människor ska kunna flytta var dem vill i världen, och kunna utvecklas. Att lära sig från kulturer, kan vara bland det viktigaste vi står inför. Vi kommer alltid att behöva beblanda oss med andra. Lära sig att förstå varandra. Skillnaden mellan dig och mig, skulle jag snarare säga är att du dömer ut människor du inte har en aning om vad deras vilja eller anledning är till varför dem är här. Vad är svensk kultur enligt dig? Att alla ska sjunga små grodorna på midsommar? Att dansa i folkdräkt på dansbanor? Äta surströmming? Lär och förstå att det finns inget som bestämmer hur människor ska vara.

Att anpassa sig till ett land handlar inte om att göra allting som svenskar gör. Det är att förstå landets regler och lagar. Följer du dem, frid och fröjd. Följer du dem inte, så ska det vara konsekvenser för det. Vilket det är. Många tycker att det är mjäkigt, för dålig straffskala på många brott. Och jag är given att hålla med om en del. Sexualbrott är på för tok liten straffskala i förhållande till skadan i brottet. Men att börja rabbla att invandrarna är dem värsta våldtäktsmännen är också givetvis skitsnack. Top-3 värsta våldtäktsmän i Sverige är förövrigt svenskar.
Nej, men att anpassa sig är att göra sig tillgänglig för samhället genom att bidra till det. Bidrar du inget och enbart tar emot allmosor (bidrag) får du räkna med att det blir trubbel. I Sverige får du respekt genom att bidra, vilket egentligen betyder att du jobbar och betalar skatt. Gör du inte det, och dessutom inte självmant tar dig i kragen så får du skit. Problemet blir dock när en betydande minoritet människor inte utvecklas så tar de med sig resten. Jag tänker t.ex på Somalier, vi har en minoritet som jobbar och gör rätt för sig. Men sen har vi ett gäng kamelfösare och hemmafruar som ligger så långt bort från civilisationen att de skulle må bättre att vara rekvisita till en safariresa.
Citera
2021-07-15, 10:19
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
2.5% blir snarare 10 generationer bakåt. Återigen har du noll koll.

Du har gjort dig själv till åtlöje i drygt ett dygn nu. Är du en sosse-bot eller något?

Hahaha! Visa mig den beräkningen... Eller sov du under "upphöjt till"-lektionen
Citera
2021-07-15, 10:21
Medlem
Citat:
Du är helt bortgjord. Igår påstods det i tråden att danskarna var så mycket mer väsensskilds än norrmännen, och att Danmark egentligen inte är en del av Skandinavien osv.

Allvarligt, så mycket för att lätt avgöra vem som är svensk eller inte.... Så fort du får ett exempel så börjar du stamma och flyr

Hela ditt argument bygger på att det finns en binär "svenskhet"/"icke-svenskhet". Ett sådant mått kommer alltid att vara godtyckligt definierat.

Lik förbannat finns vi. Alla vet hur en medelsvensk person ser ut. Alla vet hur en medelsvensk person beter sig.

Tjafsar du med Kurder på samma sätt? Nej? Varför inte? Etniska Judar? Nej? Varför inte? Samer? Nej? Varför inte? Araber? Nej? Varför inte?
Citera
2021-07-15, 10:23
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Ingen lyssnar på Morgan Johansson. Klart han gapar, lika mycket som alla andra partiledare och ministrar.

Det jag säger är bara att det finns uppenbara begränsningar till vilka politiska beslut en regering kan fatta.
När det gäller återvandring av miljontals människor är (i mina ögon) det största hindret inte grundlagen, utan att inget land är intresserade av att ta emot dem. Vi skulle kunna fimpa 2 kap. 7 § av Regeringsformen. Det skulle inte göra andra länder ett dugg mer intresserade av att släppa in de här människorna.

Utan att göra några liknelser i övrigt var detta även nazisternas problem på 1930-talet. När Nürnberglagarna infördes 1935 förlorade judarna sina tyska medborgarskap. Vid den tidpunkten var det som nazisterna önskade helst av allt att de också skulle flytta ifrån Tyskland. Problemet var bara att inget annat land var villiga att ta emot dem. Inte minst bekräftades det i samband med Éviankonferensen 1938.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in