Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Rekommendationen om munskydd och om vaccination i Sverige är högst olika.
Men du missförstod min fråga. det handlar inte om vad en individ ska göra utan om rekommendationen. Den är tvetydigt, man ska vaccineras om man haft genomgående infektion, samtidigt ska en genomgående infektion ge tillräckligt gott skydd. När en rekommendation är så tvetydig och även motsägelsefull vill i all fall jag ha en ordentlig förklaring till varför det se så ut. För annars så ser det i mina ögon ut som om det är något som inte stämmer. Sedan så är inte vaccination ett tvång och vi kan ta beslutet själva. Men en rekommendation måste kunnas göra begriplig och det är inte denna.
Men vi kommer ingen vart med den diskussionen endå. Jag vet inte ens om jag kan få dig att förstå vad jag menar.
Du blandar ihop saker, det ena behöver inte utesluta det andra.
Genomgången infektion ger med stor sannolikhet ett långvarigt skydd, även vid mild infektion. Jag har också när vaccinationerna började vid årsskiftet argumenterat för att de som haft covid inte skulle vaccineras i ett inledande skede, för att få ut största möjliga effekt av vaccineringen (maximera antalet immuna på kortast tid).
Men det är också så att det blir tydligare att vaccination ger ett
ännu starkare skydd än enbart immunitet genom infektion. Vi ser ju exempel på att personer med endast en dos ändå kan få mild symptomatisk sjukdom om de infekteras. Kanske kan en dos vaccin likställas med immunitet av en mild infektion (spekulation). Har du haft covid och vaccinerar dig så kan du vara väldigt säker på ett mycket gott (och med stor sannolikhet mycket långvarigt) skydd mot att bli allvarligt sjuk om du skulle utsättas för viruset.
Om du anser att budskapet att genomgången infektion ger ett fullt tillräckligt skydd så är det det du ska gå på.
Jag gillar att leva i Sverige av den anledningen. Här litar vi på människors förmåga att ta till sig information och göra egna beslut. Det får konsekvensen att vi har en del foliehattar som tagit till sig fel information, men det har de rätt att göra.
Jag skulle inte vilja bo i ett land som tvingar på mig munskydd. Jag skulle inte heller vilja bo i ett land som tvingar mig att vaccinera mig. Jag vill ta egna beslut, därför har jag inte burit munskydd eftersom jag anser att det inte gör någon nytta utifrån hur jag har betett mig under pandemin. Jag har vaccinerat mig, eftersom jag anser att det gör nytta.