2021-07-15, 08:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast det är inte så de framställer det. De framställer det som man ska vaccinera sig om man haft genomgående infektion. Det är ju inte bara i denna artikel, utan detta är standard rekommendationer. Vi ska vaccineras även om vi haft genomgående infektion. Genomgående infektion likt vaccination ska ge tillräckligt bra skydd utan att vara i kombination. Så varför är rekommendationen så? Rekommendationen är alltså inte likt ditt svar.

Innan var vi ju inte tillräckligt intelligenta för att kunna ta av och på ett munskydd, är detta samma sak här, vi är inte intelligenta nog att avgöra detta själva. Eller ligger det något annat under beslutet att rekommendera alla över 16 att vaccineras oavsett om de genomgått tidigare infektion eller inte. Det är väl bara under tiden vi har pågående covid infektion som vi inte ska vaccineras?

Rekommendationen att vaccinera sig är samma typ av rekommendation som att använda munskydd. Om du inte gillar det så skit i det. Jag har aldrig haft på mig ett munskydd..ja förutom då jag sågade betongplattor.
Citera
2021-07-15, 08:16
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är etablerad vetenskap.

Naturlig infektion ger immunitet mot alla covids 30 proteiner, i varierande grad.

Vaccinering ger jättemycket immunitet mot 1 av covids 30 proteiner. Den protein som muterar.

Make your pick.
Men hallå. Du kan väl i alla fall typ läsa liiite forskning innan du häver ur dig den ena felaktigheten efter den andra? Du är urtypen för en kille som kör bil och vägrar tittar på kartan. "jag behöver ingen karta, jag hittar själv" liksom. Man bara dör när man inser hur urbota dumma ni killar är. Jag förstår att det liksom blev jobbigt nu när det blev bevisat att du gjort bort dig igen? *hihi*

Citat:
Antibodies elicited by mRNA-1273 vaccination bind more broadly to the receptor binding domain than do those from SARS-CoV-2 infection

The neutralizing activity of vaccine-elicited antibodies was more targeted to the receptor-binding domain (RBD) of the SARS-CoV-2 spike protein compared to antibodies elicited by natural infection. However, within the RBD, binding of vaccine-elicited antibodies was more broadly distributed across epitopes compared to infection-elicited antibodies. This greater binding breadth means that single RBD mutations have less impact on neutralization by vaccine sera compared to convalescent sera. Therefore, antibody immunity acquired by natural infection or different modes of vaccination may have a differing susceptibility to erosion by SARS-CoV-2 evolution.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34103407/
Citera
2021-07-15, 08:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är ju jätte bra nyheter det här men det är en sak jag inte förstår.
Resultaten visar att över 80 procent av de som hade milda symptom våren 2020 fortfarande, ett år senare, har mätbara antikroppsnivåer. Motsvarande analyser har även gjorts i den grupp patienter som sjukhusvårdades för covid-19, och där har alla fortsatt mätbara antikroppsnivåer ett år efter infektionen.

− Trots detta positiva besked är det är viktigt att var och en fortsätter följa rekommendationer från myndigheter, och vaccinerar sig oavsett om man har haft covid-19 eller inte. Vi ser att antikroppsnivåerna hos de som tidigare haft covid-19 stiger betydligt efter vaccination, och vi vet ännu inte hur nivåerna korrelerar till skyddets varaktighet, säger Sebastian Havervall, biträdande överläkare vid Danderyds sjukhus och doktorand i projektet.
Varför om man har tillräckligt bra antikroppar från genomgående infektion ska man ändå vaccineras? Hela tiden får vi ju höra det men logiken förstår jag inte. Om antikropparna är tillräckliga behöver de väl inte redan nu höjas?
Immuniteten breddas bland annat betydligt. Den som vaccinerar sig efter genomgången infektion kan exempelvis räkna med ett skydd mot SARS och MERS, även. Vilket borde säga något om bredden, då dessa skiljer sig mer än olika varianter av SARS-CoV-2, sinsemellan. Den som förespråkar sjukdom för att lyfta fram ett gott skydd, bör således definitivt vaccinera sig.
Citera
2021-07-15, 08:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Av lite nyfikenhet, hur skulle din coronastrategi se ut inför hösten? Skulle vi då ha stängda skolor och hur länge? Skulle förskolor vara stängda? Skulle våra arbetsplatser vara nedstängda? Hur skulle kollektivtrafiken se ut? Skulle restauranger få vara öppna? Hur skulle det se ut med publik på konserter och idrottsevenemang? När och hur skulle Sverige kunna öppnas upp?

Bra frågor faktiskt.

Jag hade önskat rekommendationer om stängda förskolor och skolor. Bara de som absolut måste kan ha sina barn där. Andra rekommenderas hålla sina barn hemma, samt att kommuner anordnar distansundervisning för skolbarn. Det finns plattformer som erbjuder en otrolig interaktivitet. Arbetsplatser där det går att bedriva arbetet på distans borde vara nedstängda precis på samma sätt som de varit i över 1 års tid nu. Övriga arbetsplatser bör vidta åtgärder. Färre personer i samma lokaler, barriärer i form av plexigals, arbetsskydd av i form av munskydd, färre personer på plats samtidigt osv osv. Uppmaningar att undvika kollektivtrafik om man inte absolut måste, sedan borde det vara krav, inte bara rekommendation på munskydd i kollektivtrafik. Gärna minst FFP2. Kollektivtrafik är onekligen en riskmiljö. Konserter och publik vid idrott kan ligga på is ett tag till.

Jag tycker man borde avvakta till alla fått minst två doser vaccin från 12 år och uppåt innan man "öppnar upp", men frågan när man ska öppna upp blir ju rätt hypotetisk då Sverige aldrig stängt ned, förutom några få närmast symboliska åtgärder. I Sverige har aldrig smittskyddsarbetet tagits på särskilt stort allvar. Det är en iakttagelse i sig. Sverige är inget bra land att bo i om det sprids en dödlig sjukdom. Staten tar inget större ansvar, utan lägger över det på medborgarna. Den allmänna sjukvården som redan i normalläge är väldigt ansträngd klappar igenom under en pandemi. Det märks bland annat genom att den procentuella dödligheten är högre inom vården när många ligger inlagda än när få ligger inlagda. Hade kvaliteten inom vården varit högre hade det inte märkts någon skillnad om 50 eller 1000 personer ligger inlagda på IVA för covid19.
Citera
2021-07-15, 08:26
Medlem
Baserat på antal konstaterade fall(1,09 miljoner) i Sverige och antal dödsfall under 70 år(1543), så är risken att dö för någon under 70 år 1,4 promille. Chansen att du överlever är alltså 99,9%. Troligtvis finns ett mörkertal smittade, så 99,9% är i underkant.

Med en överlevnadsgrad på 99,9%, varför ska man ta vaccin från ett kriminellt bolag(Pfizer) som är dömda för bla mutbrott och att ha experimenterat på barn?
Citera
2021-07-15, 08:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De köptes in häromdagen, ge det lite tid.

Samma fenomen i vårt land. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A3vgXn/farre-unga-vill-vaccinera-sig--prioriterar-annat
Citera
2021-07-15, 08:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Baserat på antal konstaterade fall(1,09 miljoner) i Sverige och antal dödsfall under 70 år(1543), så är risken att dö för någon under 70 år 1,4 promille. Chansen att du överlever är alltså 99,9%. Troligtvis finns ett mörkertal smittade, så 99,9% är i underkant.

Med en överlevnadsgrad på 99,9%, varför ska man ta vaccin från ett kriminellt bolag(Pfizer) som är dömda för bla mutbrott och att ha experimenterat på barn?

Sköter man om sin hälsa är överlevnadsgraden ännu högre.

Och för det vill Macron tvinga på sina landsmän nödgodkända vacciner?!

https://summit.news/2021/07/13/macron-announces-those-without-covid-vaccine-pass-will-be-banned-from-routine-life-activities/

Om man inte förstår stollerierna med detta så förtjänar man inte att bo i ett demokratiskt samhälle och flytta till Nordkorea.
Citera
2021-07-15, 08:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Immuniteten breddas bland annat betydligt. Den som vaccinerar sig efter genomgången infektion kan exempelvis räkna med ett skydd mot SARS och MERS, även. Vilket borde säga något om bredden, då dessa skiljer sig mer än olika varianter av SARS-CoV-2, sinsemellan. Den som förespråkar sjukdom för att lyfta fram ett gott skydd, bör således definitivt vaccinera sig.

Så läser jag också uttalandet från Sebastian Havervall. Han säger specifikt att antikroppsnivåerna stiger vid vaccination även i de fall man har haft genomgången infektion så skyddet förbättras alltså om jag tolkar honom rätt. Ska bli intressant att se fortsättningen av denna studie. I pressmeddelandet säger de även så här:

"Nu fortsätter COMMUNITY-studien och nästa provtagning sker i augusti/september då de flesta deltagare troligtvis är vaccinerade. Vi kommer att fortsätta jämföra immunförsvaret efter naturlig infektion och efter vaccination, samt titta på immunsvaret efter olika typer och kombinationer av vaccin."

https://www.ds.se/om-oss/press2#/pressreleases/antikroppar-efter-mild-covid-19-haaller-i-minst-ett-aar-och-binder-ocksaa-den-nya-delta-varianten-31 16980
Citera
2021-07-15, 08:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Rekommendationen att vaccinera sig är samma typ av rekommendation som att använda munskydd. Om du inte gillar det så skit i det. Jag har aldrig haft på mig ett munskydd..ja förutom då jag sågade betongplattor.
Rekommendationen om munskydd och om vaccination i Sverige är högst olika.

Men du missförstod min fråga. det handlar inte om vad en individ ska göra utan om rekommendationen. Den är tvetydigt, man ska vaccineras om man haft genomgående infektion, samtidigt ska en genomgående infektion ge tillräckligt gott skydd. När en rekommendation är så tvetydig och även motsägelsefull vill i all fall jag ha en ordentlig förklaring till varför det se så ut. För annars så ser det i mina ögon ut som om det är något som inte stämmer. Sedan så är inte vaccination ett tvång och vi kan ta beslutet själva. Men en rekommendation måste kunnas göra begriplig och det är inte denna.

Men vi kommer ingen vart med den diskussionen endå. Jag vet inte ens om jag kan få dig att förstå vad jag menar.
Citera
2021-07-15, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Fast nu hittar du ju bara på.
Framöver får du bifoga referenser till dina påståenden. Och till referenser räknas inte att hänvisa till "etablerad vetenskap".

Här har de gjort det du påstår inte gjorts.
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03738-2

https://science.sciencemag.org/content/372/6549/1413

Och inte heller endast antikroppar har studerats. Exempel:
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03738-2

Och CD4 och CD8 (som är T-celler) studerades redan under fasI/II-studierna.

Menar du att ett större träd skulle innebära sämre immunitet?
Men vad har dina länkar ens med saken att göra? Du får inga bonuspoäng för att du har referenser för något som ingen frågade.

Kan du inte ens på uppmaning förstå att det är en nackdel om hela befolkningen har antikroppar mot ett och samma identiska S-protein? Det är väldigt enkelt för viruset att utveckla vaccinresistens. Det behöver bara hitta nyckeln, rätt mutationer i sitt mycket formbara S-protein, och sen är alla i hela samhället potentiella smittbärare igen.

Tror du att immunförsvaret gissar sig fram? Det har utvecklats under hundratals miljoner år, i otaliga föregångare till människan och i extremt coronavirus-täta miljöer, innan vi blev människor och moderniserades. Inga däggdjur utvecklar långvarig immunitet mot coronavirus. Inga däggdjur får skyhöga antikroppsnivåer mot coronavirus. Tror du det är en brist hos däggdjurens immunförsvar, som följt med sedan dinosauriernas tid? Tror du att några hastigt framhöftade vaccin har fattat galoppen bättre än miljontals år av evolution? I så fall tror du fel.

Ditt immunförsvar är mycket välbekant med familjen coronavirus, och är finjusterat för att leva i symbios med virusen för att maximera din arts överlevnad. Ditt immunförsvar identifierar (korrekt) det här som ett muterande virus, och agerar därefter. Ditt immunförsvar förstår att du inte kan utveckla livslång immunitet mot det. Ditt immunförsvar förstår att din art inte kan uppnå flockimmunitet mot det. Det är därför slöseri med din kropps resurser att utveckla immunitet längre än ett år, och t.o.m. en potentiell risk. Om alla av din art utvecklade skyhöga antikroppsnivåer, så skulle det bara skapa en miljö där man gynnar mutationer hos viruset istället. Din art är tillbaka på ruta ett efter ett år, men med större och potentiellt farligare förändringar i virusets genetiska kod. Att bara hålla viruset på armslängds avstånd och acceptera säsongsförkylningar är inte ett evolutionärt misstag, utan en överlevnadsstrategi. Arten accepterar cirkulation av ett virus, och "släpper in det" igen efter ett tag, för att det är ett tillstånd att föredra framför att föra krig mot viruset. Att föra krig mot viruset leder bara till snabba kast i hur det muterar.

Vaccinet ger dig högre antikroppsnivåer, ja. Vaccinet har ett långvarigare och bättre skydd mot den variant som vaccinet baserades på, ja. Det är vad dina studier visar. Men de högre nivåerna är kontraproduktiva om man vaccinerar alla i samhället, eftersom det (som jag beskrivit ovan) skapar en miljö som gynnar mutationer som tar sig förbi immunförsvaret a.k.a. vaccinresistens. Det enda sättet att åstadkomma något som hanterar det här viruset bättre (på gruppnivå) än ditt naturliga immunförsvar, är att vaccinera riskgrupper enbart. Då skapar man en miljö som lurar naturen, där olika grupper har olika immunsvar mot sjukdomen. Normalpopulationen accepterar en cirkulation av viruset, för att hålla mutationshastigheten i schack. Det hindrar vaccinresistenta mutationer från att få en spridningsfördel, när de titt som tätt uppstår. De äldre och sköra kan då potentiellt ha ett bra skydd genom en längre kedja av framtida varianter genom sitt vaccin.
Citera
2021-07-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå. Du kan väl i alla fall typ läsa liiite forskning innan du häver ur dig den ena felaktigheten efter den andra? Du är urtypen för en kille som kör bil och vägrar tittar på kartan. "jag behöver ingen karta, jag hittar själv" liksom. Man bara dör när man inser hur urbota dumma ni killar är. Jag förstår att det liksom blev jobbigt nu när det blev bevisat att du gjort bort dig igen? *hihi*

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34103407/
Tack för personlighetsanalysen som gav mig ny djupgående insikt om mig själv.

"Receptor Binding Domain" (som din länkade studie handlar om) sitter på S-proteinet. Så det har precis ingenting att göra med det jag skrev.
Citera
2021-07-15, 09:04
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.abc.net.au/news/2021-07-15/melbourne-lockdown-response-to-covid-outbreak/100296220

”Bara några dagar” i lockdown så är covid borta? Börjar bli ganska förutsägbart var det kommer att sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in