2021-07-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Väldigt off topic, men hur definierar du normandiska vikingagener? Har du alltså kunnat spåra din familj till de vikingar som fick land i Normandie?

OnT: Staten Sverige bör väl kunnas se som startskott med Vasa, så har ens familj anor från 1500-tal så får man väl anses svensk? Det svenska folket har sedan haft besök under Hansan, och inflyttade belgare/valloner o s v, och de anses väl svenska idag. Jag är vallon (enligt den gamla fyllbultens ursago) på morfars sida, ryss på farmors sida, helsvensk på mormor och farfars sida sedan hundratals år.

Vad jag antar att han menar är att vi svenskar som lever nu har en gemensam värdegrund och kultur som går tillbaka till förra sekelskiftet med socialdemokrati och protestantisk moral, och att det som är avvikande från detta är främmande element?

Så du menar att man skall vara Såsse från 1900-talets början för att få vara svensk.
Jag tipsade ju dig om att Såssarna var genetisk inavlad avkomma från Vikingarnas trälar som fångats på den ryska landsbyggden och liknande ställen.. Svenskens historia är gemensam med hela Norden.
Dumskallar finns det redan gått om överallt men , Vi behöver därför inte därför importera dem hursomgellst bara för att verka goda "die dume schwäden '
Senast redigerad av Tomatji 2021-07-14 kl. 22:27.
Citera
2021-07-14, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Har bott i Skåne större delen av livet nu och aldrig träffat någon som sagt så.
Skämtar du?
Citera
2021-07-14, 22:27
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Skämtar du?
Nej
Citera
2021-07-14, 22:29
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Mycket svammel. Vad menar du med genetik då?

Ska en neger ha lika stor rätt till Sverige som en holländare? Aldrig i livet. Någon gräns måste vi dra.

Europeisk = OK (i det stora hela).

Neger eller blatte = Nej! Ut!

Hehe... sorry om det var luddigt! Inte lätt att sortera tankarna i 30 graders värme.

Jag menar att de som aktivt arbetar mot folkets bästa inte har rätt till landet oavsett bakgrund. Och vice versa.

Vilken bakgrund tror du stolpskotten som försatt oss i den här situationen har?
Citera
2021-07-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
Skitsnack igen. Vad är beviset för det?
Arbetskraftinvandringen under 1970-talet var visst lönsam. Att det senare skulle ske olika ekonomiska konsekvenser för hela landet, typ kriser, var inte på grund av invandringen. Invandringen snarare hjälpte till att få Sverige på fötter.

Sen snackar du om stora bidragstagare. Det är människor som är bidragstagare. Men har du stått framför en och en, tittat dem i ögonen, och frågat varför dem går på bidrag? Extremt många som har kommit hit på senare tid på grund av asyl, gör det inte för att det är kul. Eller vill utnyttja systemet. De har/hade sitt hem. Sina minnen, sin historia. Men för att det bombas, skjuts sönder och mördas, så måste människor fly. Du har inte valt att födas här. Du kunde lika gärna vara från Sydafrika där det just nu är rätt kaos. Känn istället någon form av tacksamhet, och försök ge tillbaka, om du ens har några empatiska linjer i din kropp.

De är lyxsökare utan den minsta vilja att bli en del av Sverige
De vill ha gratis utbildning och gratis vård. Majoriteten har inte flytt krig utan vill ha del av vårt välstånd. Nu när det är fred, varför återvänder de inte och bygger upp Syrien? För att de inte kommer från Syrien utan angett det för att få asyl.

Det är bättre med hjälp på plats.
Bygg skolor där, hjälp dem med infrastruktur. Men när de flesta aldrig kommer att bli en del av Sverige eller bidra till samhället är återvandring bästa alternativet.

Invandringen är en belastning för svenska samhället och det svenska folket.
Citera
2021-07-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Det är märkligt vad det kan vara svårt att hålla i sär begreppen:

Etnicitet
Nationalitet
Medborgarskap
Kulturell tilllhöriget

Både höger- och vänsterflanken hakar upp sig på oviktiga detaljer och missar helheten.

Vänstersidan ignorerar Etnicitet, Nationalitet och Kulturell tillhörighet, och hävdar att Medborgarskap är det enda som räknas. Detta gäller dock bara sverige (och möjligen andra vita väst-länder) När det kommer till Kurder och Palestiner så är det en helt annan femma.

Högerflanken sitter och övertolkar historiska källor och grälar om Svear vs Götar och riksbildningens detaljer. Släpp sargen, oavsett om tillhör västgötaskolan eller inte, så har vi i Sverige en sedan länge sammansmält etnicitet, nationalitet och kulturell gemenskap, som såklart inbördes uppvisar en mångflad av uttryck som ändå ryms inom paraplyet "Svensk"

Vi har en situation där vi gått från att ha en nation, bestående av svenskar, som varit svenskar medborgare som ansett sig själv vara svenskar. Nu har vi en nation, där 20% inte är svenskar, oavsett medborgarskapsstatus. Den kulturella gemensakapen med dessa 20% är svag. Lägg till att vi har en god andel Marxister som hatar nationalstaten som idé, och ser den svenska kulturen i sverige som förkastlig och vill utrota den. De har dessutom nästlat in sig och tagit över media, universitet och skolvärlden i stort.

Men för oss svenskar som ändå är många, det är bara att skamlöst vara svensk! Samverka med andra svenskar, var med i byalag, jaktlag, vägföreningar och allt annat svensk föreningsliv. Skäms inte för att vara svensk, och framförallt, skäms aldrig för att du _inte_ behandla främlingar som svenskar när de inte är det.

Bästa inlägget i tråden så långt.

Halleluja.

Men om du säger det i SVT är du rasist och nazist. Så är det.
Citera
2021-07-14, 22:32
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
Skitsnack igen. Vad är beviset för det?
Arbetskraftinvandringen under 1970-talet var visst lönsam. Att det senare skulle ske olika ekonomiska konsekvenser för hela landet, typ kriser, var inte på grund av invandringen. Invandringen snarare hjälpte till att få Sverige på fötter.

I början av 70-talet hamnade Sverige i en djup ekonomisk kris, därför togs möjligheten att arbetskraftsinvandra bort.

Nej invandringen hjälpte inte att få Sverige på fötter. Sverge hade klarat sig utmärkt ändå.

Under 80-talet ökade asylinvandringen. Då fattade Ingvar Carlsson och Carl Bildt beslut om att begränsa invandringen pga dess höga kostnader, genom Lucia-beslutet 1989. Då ska du veta att Sverige befann sig mitt i den kanske mest överhettade högkonjunkturen vid detta tillfället, och någon arbetslöshet existerade knappt.

Citat:
Sen snackar du om stora bidragstagare. Det är människor som är bidragstagare. Men har du stått framför en och en, tittat dem i ögonen, och frågat varför dem går på bidrag? Extremt många som har kommit hit på senare tid på grund av asyl, gör det inte för att det är kul. Eller vill utnyttja systemet. De har/hade sitt hem. Sina minnen, sin historia. Men för att det bombas, skjuts sönder och mördas, så måste människor fly. Du har inte valt att födas här. Du kunde lika gärna vara från Sydafrika där det just nu är rätt kaos. Känn istället någon form av tacksamhet, och försök ge tillbaka, om du ens har några empatiska linjer i din kropp.

Jag känner tacksamhet mot mina förfäder som har skapat ett välstånd i Sverige och jag känner en förpliktelse att efterkommande generationers svenskar också ska ha det bra.

Nu är det så att jag föddes här. Visst, det kan man tacka Gud för. Det hade kunnat vara betydligt värre. Jag önskar de människor som du skriver inget annat än gott och det bästa av livet. Dock så behöver detta liv inte vara i Sverige. Vi har redan sett ur samhället krackelerar pga den totalt oansvarlösa invandringen till Sverige. Vi har sett viss brottslighet skena. Du skriver om emapti. Känner du det minsta empati för de flickor och kvinnor som har blivit våldtagna av utlänningar, alla de skolbarn som har mobbats och trakasserats av invandrarbarn, alla barn som blir förnedringsrånade? Har du ens det minsta emapti i kroppen för dem?

Jag är personligen vare sig hatiskt eller tycker illa om andra personer pga deras etnicitet. Dock så måste man förstå hur samhällen fungerar och att bedriva den migrationspolitik som Sverige periodvis bedrivit har fullkomligt galet och i värsta fall kan få mycket allvarliga konsekvenser för kommande generationers svenskar.
Citera
2021-07-14, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Vad?

Många amerikaner är stolta över sitt ursprung, italienskt, engelskt, svenskt, norskt, danskt etc.

De anser sig vara amerikanska medborgare, men ursprung är en annan sak. Väldigt många amerikaner släktforskar och det framgångsrikt.

Skillnad på att vara stolt amerikan och ha sitt ursprung från Europa.
Absolut är de stolta över sitt ursprung men de gör ingen åtskillnad på varandra beroende på härkomst. De flesta menar att de är lika mycket amerikaner och att USA tillhör dem lika mycket.
Citera
2021-07-14, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Nej
Du borde gå ut oftare. Hört talas om Skånepartiet?
Citera
Medlem
omkretss avatar
Dög det inte att heta Richard Johansson Lohikoski? Jomshof vad är det för hittepå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Använder man "vänsterblivna" har man redan förlorat. Punkt 3 håller jag inte med om, 1 och 2 är givna.

Men jag skulle nog säga att det VAR svenskarnas land. Vi har ingen rätt till det, det är något vi måste hålla och försvara. Nu har vi givit bort det. Det är alltså inte vårt.

Men kan bli igen.

Sverige åt svenskarna.
Citera
2021-07-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Absolut är de stolta över sitt ursprung men de gör ingen åtskillnad på varandra beroende på härkomst. De flesta menar att de är lika mycket amerikaner och att USA tillhör dem lika mycket.

Jo, det är finare att vara ifrån Europa i USA.

Det är därför USA är så segregerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in