Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag tycker inte heller att Sverige ensamt ska gå mot strömmen med en egen vaccinstrategi. Det finns ingen uppsida.
Min invändning är snarare mot den överstatliga styrningen av hur vaccin prioriteras, och det som har lett fram till att friska 25-åringar nu är rädda för covid och anser sig behöva vaccineras fort som fan. Samt frustration över att man inte förstår att vaccinresistenta mutationer är något man enkelt skulle kunna undvika genom att inte vaccinera de som driver smitta.
Jag är bekymrad över risken att Kina-viruset påverkar hälsan långsiktigt. Därför ser jag gärna att man vaccinerar även friska 25-åringar. Det skulle vara en katastrof ifall många ungdomar skulle drabbas av bestående skador efter infektion med viruset.
Vissa skribenter i den här tråden älskar att hänvisa till den höga andelen överlevare, för att framställa viruset som ofarligt. Men det finns ju många fler aspekter än enbart dödsfall.
Samma skribenter som framställer viruset som ofarligt, baserat enbart på överlevnaden, är ofta väldigt bekymrade över risken att vaccinet ska ge skadliga effekter på lång sikt. Dessa skribenter tillämpar alltså helt olika tankesätt på viruset respektive vaccinet.