2021-07-14, 21:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
När detta helvetes virus får härja fritt i 75 procent av världen kommer det att utvecklas till ett monstervirus som världen aldrig skådat.
Vilka egenskaper bedömer du att denna monstermutation kommer att ha?
Citera
2021-07-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Möjligen slumpade det sig vid läsårsavslutningen 2020 i Sverige, men sedan har det inte stämt något vidare.
2121 dök smittan till nära noll i princip på skolavslutningen.
Samma sak när skolorna börjar, ibland kanske det stämmer att smittan ökar och ibland inte.

Internationellt verkar det inte heller stämma, men har inte orkat gräva i detta.

Myten om skolan och smittspridningen som ökar och minskar markant i takt med skolan bör du och alla andra gräva ner eller verifiera på något vis. Samma sak bör gälla för minskad och ökad smittspridning överallt i alla länder där grundskolor och motsvarande hållits öppna.

En minskad smitta på skolavslutningdagen kan ha att göra med testning. Barn/tonåringar testas nog i mindre utsträckning efter att skolan har slutat. Och det kan även gälla föräldrar, om de tar semester direkt efter skolans slut. Vilket nog iofs är rätt ovanligt, men i vart fall förekommer.
Citera
2021-07-14, 21:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker inte heller att Sverige ensamt ska gå mot strömmen med en egen vaccinstrategi. Det finns ingen uppsida.

Min invändning är snarare mot den överstatliga styrningen av hur vaccin prioriteras, och det som har lett fram till att friska 25-åringar nu är rädda för covid och anser sig behöva vaccineras fort som fan. Samt frustration över att man inte förstår att vaccinresistenta mutationer är något man enkelt skulle kunna undvika genom att inte vaccinera de som driver smitta.

Jag är bekymrad över risken att Kina-viruset påverkar hälsan långsiktigt. Därför ser jag gärna att man vaccinerar även friska 25-åringar. Det skulle vara en katastrof ifall många ungdomar skulle drabbas av bestående skador efter infektion med viruset.

Vissa skribenter i den här tråden älskar att hänvisa till den höga andelen överlevare, för att framställa viruset som ofarligt. Men det finns ju många fler aspekter än enbart dödsfall.

Samma skribenter som framställer viruset som ofarligt, baserat enbart på överlevnaden, är ofta väldigt bekymrade över risken att vaccinet ska ge skadliga effekter på lång sikt. Dessa skribenter tillämpar alltså helt olika tankesätt på viruset respektive vaccinet.
Citera
2021-07-14, 21:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Möjligen slumpade det sig vid läsårsavslutningen 2020 i Sverige, men sedan har det inte stämt något vidare.
2121 dök smittan till nära noll i princip på skolavslutningen.
Samma sak när skolorna börjar, ibland kanske det stämmer att smittan ökar och ibland inte.

Internationellt verkar det inte heller stämma, men har inte orkat gräva i detta.

Myten om skolan och smittspridningen som ökar och minskar markant i takt med skolan bör du och alla andra gräva ner eller verifiera på något vis. Samma sak bör gälla för minskad och ökad smittspridning överallt i alla länder där grundskolor och motsvarande hållits öppna.

Jag och många med mig har bevisat det i otaliga inlägg i denna tråd i över ett års tid.

Tag bara de här forskarna exempelvis. De hade rätt för 1 år sedan och risken är väl att historien återupprepar sig.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/26-forskare-barns-smittsamhet-bor-oroa/
Citera
2021-07-14, 21:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
En minskad smitta på skolavslutningdagen kan ha att göra med testning. Barn/tonåringar testas nog i mindre utsträckning efter att skolan har slutat. Och det kan även gälla föräldrar, om de tar semester direkt efter skolans slut. Vilket nog iofs är rätt ovanligt, men i vart fall förekommer.
Om det är på det viset du beskriver så stämmer ju inte DIMBILDENS suddiga teorier om att smittspridningen minskar utan det är bara testningen som minskar.
Citera
2021-07-14, 22:00
Medlem
Femliters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag är bekymrad över risken att Kina-viruset påverkar hälsan långsiktigt. Därför ser jag gärna att man vaccinerar även friska 25-åringar. Det skulle vara en katastrof ifall många ungdomar skulle drabbas av bestående skador efter infektion med viruset.

Vissa skribenter i den här tråden älskar att hänvisa till den höga andelen överlevare, för att framställa viruset som ofarligt. Men det finns ju många fler aspekter än enbart dödsfall.

Samma skribenter som framställer viruset som ofarligt, baserat enbart på överlevnaden, är ofta väldigt bekymrade över risken att vaccinet ska ge skadliga effekter på lång sikt. Dessa skribenter tillämpar alltså helt olika tankesätt på viruset respektive vaccinet.

Tror det är större risk att åka på hjärnskador av att läsa dagligen hur ett vanligt influensavirus framställs som digerdöden.
Citera
2021-07-14, 22:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Första gången jag hört om en läkare som gett det rådet!
Byt läkare! Hanar ju uppenbarligen en fejkläkare. Är han blatte eller neger?

Personen kanske har Sebastian Rushworth som läkare?
Citera
Medlem
Citat:
Om det är på det viset du beskriver så stämmer ju inte DIMBILDENS suddiga teorier om att smittspridningen minskar utan det är bara testningen som minskar.

Så är det onekligen. Nog för att det givetvis händer att smitta förs vidare på skolor, men den användaren har en besatthet av skolor som är direkt osund.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag och många med mig har bevisat det i otaliga inlägg i denna tråd i över ett års tid.

Tag bara de här forskarna exempelvis. De hade rätt för 1 år sedan och risken är väl att historien återupprepar sig.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/26-forskare-barns-smittsamhet-bor-oroa/
Vilket fantastiskt bevis för din teori,
fantastiskt dåligt alltså.

Inget i det du länkar till visar att smittspridningen i samhället minskar när skolor stänger och ökar när de öppnar.
Citera
2021-07-14, 22:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vilket fantastiskt bevis för din teori,
fantastiskt dåligt alltså.

Inget i det du länkar till visar att smittspridningen i samhället minskar när skolor stänger och ökar när de öppnar.

Om du vill ha statistik kan du ju kolla här. Har vi någonsin haft längre skollov i Sverige sedan pandemin startade där vi samtidigt haft hög smittspridning? Visa mig gärna det i så fall.

https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum
Citera
2021-07-14, 22:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femliter
Tror det är större risk att åka på hjärnskador av att läsa dagligen hur ett vanligt influensavirus framställs som digerdöden.
Nu är ju inte coronaviruset denna tråd handlar om något influensavirus, utan just ett coronavirus.
Citera
2021-07-14, 22:12
Medlem
Gunnar Klein från vetenskapsforum covid-19 lobbar för att vaccinpassen skall användas för jobb och resturang m.m. Alltså indirekt tvinga människor till att vaccinera sig genom att begränsa deras tillvaro tills dom ger upp. Vad är det här för galna människor ?

https://sverigesradio.se/artikel/bor-sverige-infora-covidbevis-for-jobb-och-restaurangbesok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in