2021-07-14, 12:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Den har jag redan läst. De verkar vilja göra en grundlig undersökning.

Evertsson verkar ju dela med sig av materialet- det är väl bra.

Underskatta inte Bettans blogg 🤓
Men om de har Dplays hela film så ser de ju om de nya sprickorna fanns eller inte fanns 2019. Så då tycker jag det vore lämpligt för den frispråkige Rene att klarlägga detta för resten av världen som inte har tillgång till filmen.
Citera
2021-07-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men om de har Dplays hela film så ser de ju om de nya sprickorna fanns eller inte fanns 2019. Så då tycker jag det vore lämpligt för den frispråkige Rene att klarlägga detta för resten av världen som inte har tillgång till filmen.

Undrar vad det kan vara för slags föremål?

”– Vi har upptäckt att det finns olika föremål utanför vraket som vi definitivt vill ha mer detaljerad undersökning av. På samma sätt kan man se att vraket har deformationer av olika storlek på olika platser, säger Rene Arikas till den estniska tidningen Postimees.”

https://www.dn.se/sverige/nya-sprickorna-pa-estonia-kan-tyda-pa-storre-skador/
Citera
2021-07-14, 18:27
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Här ser man problemet med en helt ”öppen” undersökningsresa. Det låter bra på papperet men redan efter två dagar har vi en estnisk HK-ordförande som vill ta in ett fartyg till med ROV-kamera, en välvillig men kanske lite väl spontan representant för de överlevande samt en SHK-representant som vill avvakta analys av SONAR-data innan man uttalar sig. 100% öppenhet och noll styrning. Riskerar att bli en soppa. Hade kanske varit bättre för dem att ha förbestämda digitala PK så att man kunde samla ihop informationen. Men det är kul för oss i land! :-)

Till deras försvar skall sägas att de knappast förväntade sig två nya jätte-sprickor i botten som skulle hittas första dagen. Men jag fattar ändå inte varför Rene Arikas vill rusa dit en ROV-kamera. De har (väl?) Dplays hela film att jämföra med och då ser de ju om sprickorna fanns där 2019. Om de inte gjorde det så är det väl ingen brådska för då har de ju inget med förlisningen att göra. Tänker man sig kanske att vraket håller på att kollapsa så att det brådskar att filma?

Det är verkligen svårt att begripa vad det är du raljerar över som "problem" här Barbro. Vad är egentligen problemet med att människor tycker och gör olika? Var i ligger problemet att Esterna tar dit en ROV och kan göra en visuell inspektion av oväntande fynd på fartyget och utanför fartyget? På vilket sätt menar du att ett extra fartyg med en ROV skulle omintetgöra den nu uplagda planen för att udnersöka varket och dess omgivning? I tidigare inlägg i den här tråden har du beklagat dig över att dykningar borde ha gjorts innan och när nu Esterna sätter igång och dessutom visar på ett helt annat driv än svenska myndigheter då talar du om att det är en risk att det blir "en soppa".

Vad beträffar tillgängligt filmat material att jämföra med så ska du nog inte vara allt för tvärsäker på att exempelvis Evertssons material systematiskt täcker in hela skrovet. Det gör för övrigt inte heller Rabe & Bemis material. Bildkvaliten på det sistnämnda materialet är också ganska dålig.
Citera
2021-07-14, 18:40
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Om man får göra en ”kill-gissning” så drar jag till med två parallella horisontella sprickor i WT-sektionen med huvudmaskinerna, förslagsvis i höjd med tankdäck och däck 0. Den WT-sektionen är längre än de andra så 10-15 m spricka ryms där och de tunga maskinerna hänger som tidigare påpekats av Mainforcepatrol nästan upp och ner idag och det belastar skrovet.

Fler bud?:-)

Mitt bud är, vilket du kan tacka Evertsson & Co. för att det öht kommer att bli gjort, är att frågan behöver utredas vidare. Som du känner till har Esterna redan gripit till handling och vill nu skaffa sig en visuell bekräftelse med hjälp av en ROV. Detta eftersom de är införstådda med att den Mesotech teknik som indikerat sprickbildningar kan vara missvisande.

Lite andra frågor:
  • Vem var det som fattade beslut om att du skulle få förstärkning i form av en arbetskamrat (Mainforcepatrol)?
  • Nu när du fått en arbetskamrat, lunchar ni tesammans?
  • Delar ni upp dagen så att en av er arbetar dag och den andra kväll?
  • Hur gjorde ni upp rollfördelningen, dvs. vem som skulle vara ingenjör och den andra självutnämnd expert på marina frågor och bärgning av vrak?
  • Sista frågan, får du nån sommarsemster Barbro? Jag blir lite orolig för att du kommer få sitta inomhus hela sommaren.
Citera
2021-07-14, 19:33
Medlem
Citat:

Det är väll ingen som säger att dom har hela filmen?
Även om dom har det så kanske inte allt finns med??
Citera
2021-07-14, 19:55
Medlem
För den som är intresserad av undersökningarna rekommenderar jag att följa denna blogg:

https://estoniakatastrofen.travel.blog/2021/07/14/164-rolf-sormans-rapporter-under-dagen/?fbclid=IwAR3nS6cW1vfJK5lF0FyJiVwGFLAFZYY8S_zybxmV eJ2YIKvO4_RBe8yODkg

Idag rörde sig en u-båt i området och störde deras utrustning. Kan det vara Ivan som är ute och far?
Citera
2021-07-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Som du känner till har Esterna redan gripit till handling och vill nu skaffa sig en visuell bekräftelse med hjälp av en ROV. Detta eftersom de är införstådda med att den Mesotech teknik som indikerat sprickbildningar kan vara missvisande.
Att en ROV skulle finnas tillgänglig för enklare fotodokumentation i samband med denna veckas sonarundersökningar nämndes redan vid presskonferensen när planerna för sonarkartläggning i sommar och 3D-fotografering nästa vår redovisades för några veckor sedan så att ROV ska användas under denna vecka är inget nytt eller hastigt påkommet beslut.

Framgår även av den pdf fabror_barbro nyligen la ut:

Sid. 17
3. Pre-survey (8/9)
Light ROV survey to record general conditions of the wreck and location of deformations exact and openings on stb.s .
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/07/estlands-bedocc88mning-syfte-dykningar-2021.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är väll ingen som säger att dom har hela filmen?
Enligt pdf länkad ovan har dom tillgång till hela Discoverys oredigerade material:

Sid. 4
1. Preparation
• Review of previously made videos: https://www.youtube.com/watch?v=ZVVmaKa0V0o
• Review of Discovery’s unedited materials
• Obtaining detailed information about the site
• Obtaining ship’s drawings from Meyers Werft GmbH
• Familiarization will documents and records stored in different archives
• Preparation of detailed project plan, recruitment of the project team etc.
Senast redigerad av Prudent 2021-07-14 kl. 20:05.
Citera
2021-07-14, 20:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Att en ROV skulle finnas tillgänglig för enklare fotodokumentation i samband med denna veckas sonarundersökningar nämndes redan vid presskonferensen när planerna för sonarkartläggning i sommar och 3D-fotografering nästa vår redovisades för några veckor sedan så att ROV ska användas under denna vecka är inget nytt eller hastigt påkommet beslut.

Framgår även av den pdf fabror_barbro nyligen la ut:

Sid. 17
3. Pre-survey (8/9)
Light ROV survey to record general conditions of the wreck and location of deformations exact and openings on stb.s .
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/07/estlands-bedocc88mning-syfte-dykningar-2021.pdf

Enligt pdf länkad ovan har dom tillgång till hela Discoverys oredigerade material:

Sid. 4
1. Preparation
• Review of previously made videos: https://www.youtube.com/watch?v=ZVVmaKa0V0o
• Review of Discovery’s unedited materials
• Obtaining detailed information about the site
• Obtaining ship’s drawings from Meyers Werft GmbH
• Familiarization will documents and records stored in different archives
• Preparation of detailed project plan, recruitment of the project team etc.
Det lite det här jag menar med att det kan bli en soppa. Man har som du skriver planerat i förväg att använda en ROV-kamera, men ändå blir det en rapportering i pressen om att det råder oenighet mellan ester och svenskar om denna filmning (https://www.dn.se/sverige/nya-sprickorna-pa-estonia-kan-tyda-pa-storre-skador/). Onödigt. Likaså är det knappast idealt att någon rapporterar om dessa nya sprickor utan att man samtidigt kan berätta var de ligger och vilken riktning de har. En daglig PK under Renes ledning hade varit att föredra tror jag, särskilt när man faktiskt börjar filma och dokumentera på riktigt.

Men som sagt, som det är nu blir det roligare för oss i land!
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-14 kl. 21:00.
Citera
2021-07-14, 20:53
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Har redan konstaterat att du vare sig kan eller vill förstå.

Vad alkohol anbelangar är jag inte en degenererad hedonist, så jag nyttjar vare sig alkohol eller droger.

Att du inte kan ta till dig fakta är ditt problem, inte mitt, och sluta att tjata om jantefjanterier som "ödmjukhet".
Men vad är det jag säger emot och inte förstår?

Jag hänger inte med och tycker att du har en väldigt tråkig ton.

Dålig dag?
Citera
2021-07-14, 20:56
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Du Marmoth. Jag har försökt besvara din fråga på ett ärligt och omfattande sätt, inkluderande olika saker som skulle kunna tänkas komma ut av den nya undersökningarna som skulle tyda på ”fulspel” eller att den officiella förklaringen inte stämmer ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20). Du uppskattade inte svaret och vill ha något annat. Men det får du leta på annat håll.
Fast det är ju just det, d v s jag eftersöker något helt annat än omfattande och inkluderande och vill nog hävda att det är du som inte har förmåga att förstå vad andra menar.

Jag ställer enkla och raka frågor men du klarar inte dig utan uträkningar, oändliga funderingar och långa utläggningar.

Synd men ha en bra sommar!
Citera
2021-07-14, 21:04
Medlem
Citat:
Det lite det här jag menar med att det kan bli en soppa. Man har som du skriver planerat i förväg att använda en ROV-kamera, men ändå blir det en rapportering i pressen om att det råder oenighet mellan ester och svenskar om denna filmning. Onödigt. Likaså är det knappast idealt att någon rapporterar om dessa nya sprickor utan att man samtidigt kan berätta var de ligger och vilken riktning de har. En daglig PK under Renes ledning hade varit att föredra tror jag, särskilt när man faktiskt börjar filma och dokumentera på riktigt.

Men som sagt, som det är nu blir det roligare för oss i land!
Soppan blir väl av att haverikommisionen/-erna helst arbetar som utredare gör, dvs datainsamling -> analys -> rapport, men samtidigt är det höga krav på transparens och att då belägga TT eller de anhörigas representant med munkavle vore som att hälla bensin på kritikers/skeptikers glödar.
Håller med om att daglig PK hade varit att föredra och kanske lite mindre sensationsaktigt än när det blir en bloggare som rapporterar att en u-båtar smygit förbi och stört ut sonar/ekolod...

Dock bidrar bloggen med mycket intressant 👍
Citera
2021-07-14, 21:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Soppan blir väl av att haverikommisionen/-erna helst arbetar som utredare gör, dvs datainsamling -> analys -> rapport, men samtidigt är det höga krav på transparens och att då belägga TT eller de anhörigas representant med munkavle vore som att hälla bensin på kritikers/skeptikers glödar.
Håller med om att daglig PK hade varit att föredra och kanske lite mindre sensationsaktigt än när det blir en bloggare som rapporterar att en u-båtar smygit förbi och stört ut sonar/ekolod...

Dock bidrar bloggen med mycket intressant 👍
Nej, munkavle är givetvis inte aktuellt. Jag hade kallat till PK med Rene, Bäckström och Sörman, säg varje dag 18:00. TTs reporter kunde ha samordnat. Då hade de alla kunnat svara på samma frågor vid ett och samma tillfälle.

Jag försökte hitta Rolf Sörmans FB-sida för att slippa Bettan som mellanhand, och han har en sådan men jag hittar inte den rapportering som Bettan lägger ut? Han har en massa andra bilder och länkar, så sidan är åtminstone halv-offentlig.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-14 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in